Alweer een sponning vraag

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
326
35
hoi allemaal,

mijn eigen sponningschaaf heeft een beitelbreedte van ongeveer 35mm, wat tevens de maximale sponning breedte is die je hier mee kunt maken. Ik weet niet of je in de praktijk situaties ziet waar je net iets meer dan die 35mm wilt, laten we zeggen 40mm, en zo ja, hoe ga je dan te werk: schaaf je dan eerst 1 sponning van bijv. 20mm, gevolgd door een tweede sponning van eveneens 20mm? Dit is meer een vraag die in mij opkomt uit nieuwsgierigheid, het is niet zo dat ik tot nu toe zo'n brede sponning nodig had.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
83
117
Vlijmen
Goeie vraag :unsure:, zelf ook nooit deze hypothetische situatie mee gemaakt, maar zoals je zegt, zou ik de sponning denk ik in 2x schaven…

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.837
198
Rotterdam
Ik wilde een heel verhaal schrijven hoe het kan, maar het filmpje van Rex Krueger is heel duidelijk.
En de breedte van de sponning is dan makkelijk te maken door twee keer te schaven. Eerst de maximale breedte van de schaaf, en dan opnieuw naar de gewenste breedte van de sponning.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.