Alternatief voor houtrotstop/impregneer?

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
Ik ben bezig een kozijn te schilderen en heb een klein plekje met houtrot dat ik moet repareren. Nu lees ik her en der dat het aangeraden is om het hout eerst te impregneren met houtrotstop / impregneer voordat de 2-componenten epoxyvuller wordt aangebracht. Nu vind ik het een beetje overdreven om voor zo'n klein plekje meteen een hele fles houtrotstop te gaan kopen a 15 euro. Is er een goed huis-tuin en keuken alternatief hiervoor? Bijvoorbeeld randsealer?
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
hoe klein is dat plekje & op welke plaats zit het ?
een nieuw kozijn kost meer dan 15 €
maar als het echt klein is + niet op een plaats waar altijd regen op komt, én je het in het oog houdt, dan kan je een risico nemen
Ik zal morgen een foto maken. Het zit in de hoek van de onderdorpel, precies onder de stijl. Plek van ongeveer 1,5 cm breed en 5 cm hoog. Wel een plek dus waar regen op komt. Ik zie alleen niet echt een aanwijsbare oorzaak. Verflaag zat er nog goed op, dus wellicht vocht van binnen uit (uit de spouw)?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Mijn schilder raadde als alternatief voor houtrotstop 1:1 met terpentine verdunde blanke lak aan. Heb het ooit wel toegepast en de houtrot is niet teruggekomen. Uiteraard wel rot hout en oorzaak weggenomen.
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
is dit het topje van de waterberg ?
Ja morgen inderdaad nog maar eens goed kijken of er nog andere rotte plekken zijn.
in de verbinding, waar het door genageld is?
Ja, het zit op de plek van de verbinding. Het is alleen niet genageld. De naad van de verbinding stond niet open, maar eronder was wel alles rot.

Naad tussen kozijn en vensterbank is afgekit. Misschien dat lekwater uit de spouw daardoor opgesloten is geraakt. Bij de andere kozijnen in het huis is deze naad ook afgekit en zie ik vooralsnog geen problemen.
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
Mijn schilder raadde als alternatief voor houtrotstop 1:1 met terpentine verdunde blanke lak aan. Heb het ooit wel toegepast en de houtrot is niet teruggekomen. Uiteraard wel rot hout en oorzaak weggenomen.
Dat is interessante info, maar blanke lak heb ik helaas ook niet in huis. Vrees dat ik morgen dan toch maar zo'n flesje impregneer ga halen...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik gebruik nooit houtrotstop. Voldoende weghalen zodat je op gezond hout zit. Hierna voorstrijken met het juiste voorstrijkmiddel en daarna vullen met epoxy. En ja dat kost wel meer dan 15 euro.
Het belangrijkste is de vraag waarom is het hout gaan rotten? Bijna altijd vocht. Schimmels komen in beeld bij ongeveer 26% vocht. Dat is best veel. Ik schilder geen hout meer als het vochtpercentage hoger is dan 18%.
Er is ook droogrot-bruinrot maar dat komt minder voor.
Wil je op zeker meet dan met een vochtmeter en haal alles weg wat meer is dan 18%. Word dit te veel hout haal dan weg wat volgens jou kan en schilder niet af. Een laag grondverf en laat het een jaar overstaan dan kan het vocht er uit. Kit niet alle randen af dan kan het vocht er ook niet uit aan de zijkanten.
Gebruik zo min mogelijk kit. En onderhoud de liggende delen elke 3 jaar. Dit bij wat oudere huizen.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Ik heb ooit dezelfde afweging gemaakt 7 jaar geleden. Maar je gebruikt maar een klein beetje van het spul, het blijft goed en ben elke keer weer blij dat het in de kast staat en het zo kan pakken. Ik zou zeggen; koop een flesje voor 15 euro en je hebt genoeg voor de komende 10 jaar
 
  • Leuk
Waarderingen: way2go

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Denk erom dat houtrot _altijd_ betekent dat er schimmels in het hout zitten. Houtrotstop doodt die schimmels, niet alleen oppervlakkig maar ook diep(er) in het hout. Da's belangrijk, anders blijft het onder je vuller en verf gewoon doorrotten. Het alternatief, zoals Wim Klück aangeeft is al het aangetaste hout verwijderen - probleem is dat je dat niet of nauwelijks kunt zien - en dus haal je over het algemeen erg veel hout weg. Dat alternatief is dus al snel net zo duur, zo niet duurder dan dat potje houtroutstop - dat je ook nog eens best lang kunt bewaren. Ik zou het wel weten ( maar ja, ik ben dan ook chemicus...)
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
Inmiddels ook maar de kitlaag en voeg verwijderd. Toch wel een flink rotte plek. De oorzaak is een beetje gissen. Het zijn wel 40 jaar oude kozijnen op de regenzijde van het huis. Het stuk dat in de gevel steekt is nooit gegrond. Misschien dat het logisch is dat het dan na 40 jaar rot is.

Bij heftige wind en regen is de vensterbank aan de binnenkant ook wel eens nat. Misschien dat er dan toch ergens een lekkage is. Ik ga sowieso voor de zekerheid ook de beglazingskit vervangen.

IMG_20210924_113407793_HDR.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Waar warm en koud samenkomen krijg je condens. Bij enkel glas gebeurt dit snel. Staat van schilderwerk is zeer slecht. Overal kan het vocht naar binnen. Dan heb ik twijfels of dit kozijn juist geplaatst is. Ik vind het te veel ingemetseld. Dit is echter niet iets waar ik heel veel van weet. Alle oude kozijnen waren nooit kierdicht. Kwam er vocht bij dan zorgde de luchtverplaatsing dat het werd afgevoerd. Ja ik snap ook wel dat je geen tocht meer wil maar daar bouwde ze vroeger niet naar. Er zit dus een spanningsveld en daar zal je een weg in moeten vinden.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Mijn schilder raadde als alternatief voor houtrotstop 1:1 met terpentine verdunde blanke lak aan. Heb het ooit wel toegepast en de houtrot is niet teruggekomen. Uiteraard wel rot hout en oorzaak weggenomen.
Duurt waarschijnlijk wel lang voor het droog is?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Duurt waarschijnlijk wel lang voor het droog is?
Paar uur in elk geval, afhankelijk van de temperatuur. Het trekt diep in het hout door de verdunning. het is alweer een tijd geleden dat ik het gebruikt heb. Zo vaak heb ik gelukkig geen rot. De terpentine zal wel giftig zijn voor de rottingsorganismen en de lak fixeert het. Tenminste, dat is mijn verklaring.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Ik zie hardhouten kozijnen en een natuurstenen onderdorpel. Beiden toch dure kwaliteitsproducten. Verder heb je veel tijd gestoken in het mooi schoonmaken.

Waarom zou je dan het risico nemen om dit onprofessioneel te vullen. Grote kans dat je over een jaar weer staat.

Mijn advies koop een goede epoxy vuller met bijbehorende hechtmiddel aan. Kost wat en luistert in de verwerking zeer nauw. Maar gedraagt zich als hout en blijft daardoor lang zitten.

Hier prutsen is echt verkeerd bezuinigen.

Hier een linkje naar joostdevree even naar onser scrollen voor verschillende producten.

Ik gebruik repair care en dat is topspul. Repox van den Braven heeft blijkbaar geen impregneermiddel nodig.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse en Wim Kluck

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Denk erom dat houtrot _altijd_ betekent dat er schimmels in het hout zitten. Houtrotstop doodt die schimmels, niet alleen oppervlakkig maar ook diep(er) in het hout. Da's belangrijk, anders blijft het onder je vuller en verf gewoon doorrotten. Het alternatief, zoals Wim Klück aangeeft is al het aangetaste hout verwijderen - probleem is dat je dat niet of nauwelijks kunt zien - en dus haal je over het algemeen erg veel hout weg. Dat alternatief is dus al snel net zo duur, zo niet duurder dan dat potje houtroutstop - dat je ook nog eens best lang kunt bewaren. Ik zou het wel weten ( maar ja, ik ben dan ook chemicus...)
Ik heb het ook in huis, de laatste keer dat ik het gebruikte heb ik het gat gevuld met houtrotstop en aan de luchtbellen te zien werd het helemaal door het rotte hout opgenomen. Het schijnt ook het hout weer hard te maken als het door vocht en schimmel zacht is geworden.
De rotte plek in ons slaapkamer kozijn heb ik 6 jaar geleden bewerkt en sindsdien geen probleem meer gezien.

zoals hier al geschreven, gewoon in huis hebben en niet gaan knoeien
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
Ik heb inmiddels de plek behandeld met houtrotimpregneer van alabastine, 6 uur laten drogen en daarna het gat opgevuld met 2-componenten houtreparatiemassa van Den Braven. Reparatie is mooi gelukt. Nu nog de boel schilderen.

De houtrotimpregneer was trouwens een lijmachtige substantie. Begon al na een paar minuten te vernetten in mijn verfblik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.