Alternatief voor alkydlak

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Is er watergedragen lak die vergelijkbaar is met alkydlak wat betreft verwerken en slijtvastheid? En kan die ook over voorgegrond multiplex?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Inderdaad ;-). Gezondheidsaspecten van oplosmiddelgedragen verf/vernis zijn met name relevant voor beroepsmatige blootstelling (zoek op OPS - organopsychosyndroom). Mocht je toch ook bij incidenteel gebruik bescherming willen (kan zinvol zijn bij hele gemene oplosmiddelen, zoals in sommige betonverf) dan kun je altijd een ademmasker met geschikte filters overwegen. Wij hebben er hier twee hangen die vooral ingezet worden in verband met houtstof en asbest, maar soms ook tegen oplosmiddelen (de genoemde betonverf). Als ik met een beetje Epifanes bootlak in de weer ga om wikkelingen op hengels te lakken zet ik geen ademmasker op...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Een alternatief zou een lijnolie verf kunnen zijn. Zoek een op de term natuurverf. Hoe gezond die zijn weet ik niet. Ik gebruik buiten altijd alkyd. Dat is tegenwoordig oplosmiddel arm. Dat was wel even een verschil in opbrengen met de oudere versies. Nu moet je heel erg oppassen als je het gaat verdunnen met terpentine. (Wat ze daar nu weer in stoppen is ook weer anders dan vroeger. Automaat/vrij/arm?) Hoogglans kan dan snel dof worden. Ik werk alleen met een masker als ik spuit. Buiten nooit.
Wel als er stof in het spel is.
Er zijn natuurlijk nog wel een paar gemene verven zie de post van Henk. Maar die smeren ze er zelf maar op.
O ja aflakken met superlijm doet soms pijn in de ogen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
voor binnen is watergedragen lak aan te raden.
het is minstens zo slijtvast en vergeeld minder snel.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
voor binnen is watergedragen lak aan te raden.
het is minstens zo slijtvast en vergeeld minder snel.
Voor binnen ben ik nu al jaren overgestapt op watergedragen en heb gezien dat de kwaliteit echt goed is geworden en zou niet meer teruggaan. Vergeleken met "vroeger" plakt de verf beter waardoor ik minder moeite heb om deuren en kozijn strak te krijgen, dwz ik heb minder zakkers die ik moet repareren.
Geen geur van de oplosmiddelen, niet vergelen en snelle droogtijden zijn zoals genoemd andere voordelen.

Voor buiten was de laatste keer dat ik buiten schildere (2017) van WIJZONOL nog het advies om verf op terperntinebasis te gebruiken, omdat dat toch net wat beter bestand was tegen water en zoninwerking.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een alternatief zou een lijnolie verf kunnen zijn. Zoek een op de term natuurverf. Hoe gezond die zijn weet ik niet.
Eh dat maakt niet zo heel veel uit. Ook lijnolieverf bevat (grofweg) 50% organisch oplosmiddel. OPS is niet (echt) stofafhankelijk, en welk organisch oplosmiddel gebruikt wordt (of dat nou Stoddard solvent, gomterpentijn of citrusolie is) maakt dus niet heel veel uit. Er zijn wel 'niet-natuurlijke' oplosmiddelen die daarnaast nog 'extra' schadelijke bestanddelen bevatten, maar die zul je in de praktijk, zeker in consumentenverf, sowieso niet meer tegenkomen. Oplosmiddelrijke natuurverf is dus grosso modo net zo 'ongezond' als oplosmiddelrijke 'synthethische' verf. NB: het bovenstaande zijn generalisaties...
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan., mk23 en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.