Alternatief Hegner MK4?

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Pas onlangs kwam ik op het spoor van de Hegner MK4.

Wat een prachtige machine voor het werk dat ik maak (zie onder andere: Kinderspeelgoed)

Alleen niet meer te koop, en anders erg duur, zeker met alle onderdelen.
Nu zit ik niet perse te wachten op de langgatboorinrichting, en misschien de houtdraaibank ook niet. Maar de frees, zaag en schuurmachine is toch wel erg handig.

Zijn er nog andere merken die zo'n combi-machine in hun assortiment hebben? En dan wel lekker nauwkeurig.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Ja, daardoor was bij mij het balletje gaan rollen.
Maar 800 euro vind ik best veel geld voor de machine zonder verdere accessoires, tweedehands.
En ik gok zo dat de accessoires (geleider, tafelverlening, langgatboor, en draaibank) vrij lastig aan te komen zijn. En dan wederom voor de hoofdprijs.

Ik heb er een gezien die in het verleden aangeboden werd, compleet, voor 3000 euro.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Ik waardeer je inzet, maar dan kan ik net zo goed elke andere zaagtafel kopen.
Het hoeft niet perse goedkoop, maar graag een die erg precies is en juist niet alles los heeft. Waarschijnlijk werkt het beter met allemaal losse (stationaire) machines maar ruimte en budget zijn er niet in overvloed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ja er is nog een zwitsers merk dat nauwkeurige zaagtafels maakt. Het kleintje begint met iets in de richting van 5 cijfers. Ook is er bij een opendag van masave een zelfbouwer geweest die een zaagtafel demonstreerde. Ook die prijs zal een paar duizend euro's zijn.
Ik zou een goede gewone zaagtafel kopen en deze aanpassen met incra jigs. Of varianten hierop er zijn hele leuke afkort jigs op youtube te zien. crosscut sled patrick sullivan HOME | templates
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Ja er is nog een zwitsers merk dat nauwkeurige zaagtafels maakt. Het kleintje begint met iets in de richting van 5 cijfers. Ook is er bij een opendag van masave een zelfbouwer geweest die een zaagtafel demonstreerde. Ook die prijs zal een paar duizend euro's zijn.
Ik zou een goede gewone zaagtafel kopen en deze aanpassen met incra jigs. Of varianten hierop er zijn hele leuke afkort jigs op youtube te zien. crosscut sled patrick sullivan HOME | templates
De Precisaw, ja leuke tafel, maar (vanaf!!) 14 rooitjes is best veel munten:
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik waardeer je inzet, maar dan kan ik net zo goed elke andere zaagtafel kopen.
Het hoeft niet perse goedkoop, maar graag een die erg precies is en juist niet alles los heeft. Waarschijnlijk werkt het beter met allemaal losse (stationaire) machines maar ruimte en budget zijn er niet in overvloed.
Flottjet is een decennia-oud merk uit de tijd dat 'Made in Germany' nog wat betekende. In de categorie klein maar fijne zaagtafels is dat een bekend model. Vandaar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Flottjet is een decennia-oud merk uit de tijd dat 'Made in Germany' nog wat betekende. In de categorie klein maar fijne zaagtafels is dat een bekend model. Vandaar.
Jurriaan zijn dit meestal geen machines die voor metaal bedoeld zijn? Met het juiste blad gaat hout natuurlijk prima.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
De Precisaw, ja leuke tafel, maar (vanaf!!) 14 rooitjes is best veel munten:
De laatste keer dat ik daar gekeken heb zat ie op ruim 8000 en de tweede maat op 16000

De profiform ultra van hun is dan weer een koopje slechts 3000 chf ex verzendkosten En hoe dat nu met de btw zit bij import uit zwitserland (7%) ??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.