Als een 'nieuw' lid gelijk in de handel duikt…

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.324
1.057
Enschede, Twente
Ik heb geen idee of anderen hier zich daaraan storen, maar ik wil er toch wat over kwijt, in de hoop dat we hier een zinnige discussie over kunnen voeren: De laatste zie ik steeds vaker dat 'nieuwe' leden in één van hun eerste posts zaken aanbieden in het Kopen/verkopen deel van deze site.
Vandaag heb ik een aanbieding van houtdelen van een nieuw lid gerapporteerd met deze opmerking:
"Ik zie de laatste tijd veel 'nieuwe' leden die behoorlijk commercieel te werk gaan. Dat doet voor mijn gevoel afbreuk aan het gemeenschappelijke van de site. Kan dat gedrag wat gematigd worden, bijv. door een minimum aantal bijdragen als voorwaarde te stellen?"
Nu kan het zijn dat je ook kunt stellen dat frisse aanwas en meer reuring op de site gewenst is, maar ik heb er toch wel moeite mee dat de allereerste post van een intreder gelijk een commercieel doel dient. (je zou je toch minstens even kunnen voorstellen, dunkt me.)
Ik benieuwd wat anderen hiervan vinden.

• Leuk
Waarderingen: Willempie en Roel22

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
73
40
44
Voerendaal
Voorstellen is een eerste stap.
Een andere of tweede kan zijn, minimaal een bepaalde periode (4 weken?) lid zijn voordat je iets op marktplaats kunt zetten. Dit schrijf ik omdat voor mij mijn deelname aan dit forum inhoudelijk gericht is. Ik kom hier om te leren en neem mij telkens voor om mijn projecten op het forum te zetten omdat iedereen geniet van foto's en beschrijvingen van anderen. En ook al heb ik niet de ervaring of kennis van anderen hier, wellicht vindt men het toch leuk als ik iets deel (oftewel: ook nu neem ik mij voor om snel iets te gaan delen).

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.356
1.244
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ligt eraan wat je 'commercieel' noemt denk ik. Dit onderwerp is in het verleden meermalen aan de orde geweest, en volgens mij is de consensus onder moderators dat gebruik van het forum voor (nieuwe) particulieren die alleen een account aanmaken om wat overtollig materiaal (hout, gereedschap, etc) aan te bieden binnen de regels van het forum valt. Als het om een echt commerciële partij gaat die alleen lid wordt om reclame te maken is dat anders. Maar ook daar zijn verschillen in - zie de regelmatige aanbiedingen van overtollig hang- en sluitwerk, die met toestemming vooraf van de moderators zijn 'opgezet' (heel kort samengevat).

• Leuk
Waarderingen: ornament en Houtsoort

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.933
625
Als het een particuliere aanbieder is, vind ik er niets mis mee. Er zijn zo in het verleden al een aantal interessante loten/machines/... op het forum beland, waardoor het verkoopproces ook vaak anders/beter verloopt dan bijvoorbeeld via MP.

In principe heb ik met handelaars ook niet echt een probleem. Op andere fora zie je dat er met een soort sponsorovereenkomst wordt gewerkt, maar uiteindelijk denk ik dat het grotendeels neerkomt op de gunfactor. Tenzij het iemand is die plots 20 advertenties per dag gaat spammen, lijkt het mij ook niet iets waar we echt last van gaan ondervinden.

PS: vaak staat er wel "nieuw lid" onder de gebruikersnaam, maar leest die persoon al x aantal jaar passief mee. Perfect voorbeeld momenteel:

Schermafbeelding 2025-09-04 125850.png

• Leuk
Waarderingen: ornament en Sebasel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.743
3.675
Gaanderen
Volgens mij is Jaap er duidelijk over. Het reglement is vrij duidelijk. Ga je verkopen voor de poen dan moet je eerst bij Jaap zijn. Zie de mogelijkheden, de houtdraaierij en masave. Daar is nog ruimte in de balk.
Ik heb geen moeite met iemand die alleen maar lid word om wat aan te bieden.
Ook is er een verkoper die oude voorraden beslag en dergelijke aanbiedt. Ik vind dat die dat keurig netjes doet, tegen weggeefprijzen.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
163
105
Zuid Holland
Wat mij betreft ligt het een beetje aan de context, iets te koop aanbieden heeft niet altijd een commercieel doel. Mensen die systematisch te werk gaan om verkoopwinst en volume te maximaliseren hebben een heel duidelijk commercieel doel en dat hoort hier niet. Volgens mij zijn de regels wat dat betreft heel duidelijk en word er gehandhaafd.

Dan zijn er misschien ook mensen die na jaren de hobby niet meer beoefenen en uiteindelijk de knoop doorhakken om hun mooie gereedschappen te verkopen. Die doen dat echt niet voor de winst. Als ze dan de moeite nemen om deze gemeenschap te vinden en hun aanbod hier te plaatsen dan kan ik daar alleen maar blij om zijn. Soms gebeurt het door met de deur in huis te vallen, had ook anders gekund uiteraard. Maar ik ben dan vooral blij dat ik dat moois hier kan aanschouwen in plaats van dat ik het tussen heel veel meuk op marktplaats moet vinden.

De openheid siert deze gemeenschap. Ook als het om een eenmalige aanbod gaat wat relevant is, is dat een hele mooie toevoeging.

• Leuk
Waarderingen: Kor, ornament en Sebasel

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.267
512
hilversum
Ik weet 99.9% zeker dat dit "nieuwe" lid geen commercieel verkoper van hout is.
Hij heeft hout maar meeste is voor eigen gebruik.

En over het onderwerp is al veel gezegd.
Zoals veel leden hier graag zeggen :
Gebruik de zoek functie 🤣😇
Er blijven altijd 2 kampen.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.977
705
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik zit aan de andere kant van het spectrum. Zo begrijp ik de dwang van het voorstellen totaal niet en ben dan ook blij dat dat hier niet verplicht is. Persoonlijk vind ik het vervelender dat de op een 1e posting direct reacties komen in de trant "Stel je eerst even voor", komt mijns inziens opdringerig over. Maar goed, wie ben ik.

Wat betreft de advertenties, zolang er hout(bewerkings)gerelateerde zaken verkocht worden, dan is er toch niets mis mee? Ik heb diverse zaken gekocht van "eendagsvliegen" en was er blij mee. De soms eindeloze discussies over prijs, kwaliteit en plaats van afhalen vind ik vervelender.

Ik zie de regels meer als leidraden, en met leven en laten leven komen we mijns inziens veel verder.

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
216
113
Utrecht
Ik heb ooit een super goede mountain bike willen verkopen op een Nederlands forum. Die hadden als eis minimaal 10 berichten te versturen alvorens te posten. Dus ik dat gedaan. Maar alsnog vond de moderator het niet goed genoeg en mijn thread werd verwijderd. Ik heb de fiets uiteindelijk gewoon elders kunnen verkopen, maar het is een doodzonde voor de mensen van dat forum. Mijn MTB was in uitmuntende staat, goede prijs en altijd met veel liefde onderhouden. Nu is het niet naar een harde MTB fan gegaan, maar iemand die er gewoon een fietsje bij wilde. Dat vind ik jammer...

Dus ik heb geen bezwaar tegen mensen die iets aanbieden, want zowel koper als verkoper kunnen er baat bij hebben. Een hele handel starten is een ander verhaal...

• Leuk
Waarderingen: Marijn

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.529
2.699
Klein-Brabant, Vlaanderen
er zijn een paar grijze zones, die - naar ik inschat - grijs zullen blijven

lid worden enkel om wat te kunnen verkopen, kan ik omarmen, als het geen handeltje wordt, en de aanbieder en de leden er beter van worden

lid worden enkel en alleen om een vraag te stellen, kan uiteraard altijd - toch heb ik persoonlijk meer sympathie voor iemand die zich minstens beperkt voorstelt - het is dikwijls nuttig dat die nieuweling naast zijn vraag wat achtergrond geeft ivm zijn ervaring, gereedschap en machines, en zelfs zijn regio - hoe meer een nieuweling zich hier 'open' stelt, hoe meer ik geneigd ben om op zijn vragen in te pikken

wanneer ik een kroeg binnenstap, zeg ik altijd goeiedag
wanneer ik ze buitenstap, steek ik minstens mijn arm of mijn hoed omhoog

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.048
351
Rosmalen
Ik zit aan de andere kant van het spectrum. Zo begrijp ik de dwang van het voorstellen totaal niet en ben dan ook blij dat dat hier niet verplicht is. Persoonlijk vind ik het vervelender dat de op een 1e posting direct reacties komen in de trant "Stel je eerst even voor", komt mijns inziens opdringerig over. Maar goed, wie ben ik.
Mee eens, en die reacties vind ik zelf ook behoorlijk ongastvrij. Tegelijkertijd vind ik wel dat een nieuw lid zich mag verdiepen in de mores van een forum, en hier niet alleen puur komt voor zijn eigen doel zonder te ontdekken hoe mooi en interessant de community is. Maar goed, sommige mensen zijn minder schriftelijk taalvaardig. En het blijft lastig om een heel antwoord te geven op een halve vraag.
Ten aanzien van commercie, ik vind het mooi als mensen van hun hobby hun werk maken, maar het zou wel fijn zijn om dat onderscheid te zien in de post.

• Leuk
Waarderingen: Sebasel

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.392
369
Heelsum
leven en laten leven... iemand wil iets verkopen en gaat zoeken en komt dan dit forum tegen... dan vindt je de marktplaats sectie, dat is je doel ,dan ga je toch niet eerst uitzoeken hoe en wat en wat je allemaal moet....

tenzij het keihard commercieel is is het toch allemaal prima, we hebben er toch geen last van.

Is misschien anders als iemand keihard misbruik maakt of als iemand meteen vanaf het begin onfatsoenlijk is.....

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.743
3.675
Gaanderen
Ik vind wel dat je eerst de regels leest voor je iets verkoopt op een nieuw forum. Ja ik weet ook wel dat niet iedereen dit doet.
Als iemand misbruik maakt van het marktplein dan is er voldoende zelfreinigend vermogen aanwezig om dit meteen duidelijk te maken. Als voorbeeld wil ik hierbij de reacties van leden op AI bots geven.
Er komen voldoende reacties om iemand terug in zijn hok te krijgen zonder dat een moderator hoeft in te grijpen.
Volgens mij gebeurd het zelden dat iemand verwijderd wordt.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

John1969

Post veel
10 jul 2023
972
580
‘s-Hertogenbosch
Soms lees ik een advertentie om er iets van op te steken en ga dan googlen naar meer informatie. Ben zeker niet van plan om online aankopen te doen en meestal heeft een dergelijke aanbieding al een bestemming gevonden.
Wil niet zeggen dat ik dan niet geïnteresseerd ben geraakt maar dan gaat het vaak wel over of ik vind een leverancier die kan leveren….
Hiermee beperk ik impulsieve acties

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.