Ali Express kedu schakelaar aansluiten

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb hier een schakelaar van Ali Express, waarvan de schakeling mij nog niet geheel duidelijk is. Het gaat om deze:
739D4B4C-3974-4515-B9B8-A9AA2532CF25.jpeg

met de aansluitpinnen:

D3AF2141-0F3D-4A88-BE1C-0E22739CA2AE.jpeg
En het schema:
853FE6F0-A0A3-4076-B7DF-08B7C44CC162.jpeg

In en uit zijn wel duidelijk, maar waar is de vijfde pin voor (Blokje UK en tekst A1)?

En nu we toch in de elektrohoek zitten, hoe splits ik deftig gevlochten draad naar twee apparaten? Er komen twee schakelaars op één zelfbouw zaag/freescombinatie, die ik wil voeden met één stekker. Ik wil iets beters dan twee draden op elkaar in een kroonsteen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb even gekeken hoe het bij mijn schakelaar zit (hetzelfde idee, maar dan de versie van Baptist. Bij baptist staat in de beschrijving hoe je 'm moet aansluiten qua pinnen.
De moet pin 24 en A1 met elkaar doorverbinden. Dat kan door aan de kabel voor pin 24 en huls met vertakking te knijpen waar je een kort kabeltje op zet met aan de ene kant een brede huls en aan de andere kant een smalle huls voor pin A1.
image.jpg

Zo heb ik 'm aangesloten (je ziet het korte stukje doorverbind-draad)
IMG_1353.jpg

En het verbinden van meerdere soepele draden (dus met veel dunne adertjes) kan het beste met WAGO-221 klemmen. Als je daarvan een 3-voudige gebruikt, verbind je daarmee de binnenkomende draad met 2 stukken draad naar iedere schakelaar. Onder ieder hendeltje dus 1 draad. Inderdaad geen kroonsteen gebruiken...
WAGO221.jpg
(ik heb er nu de links vaar www opgezet, maar iedere lokale elektroboer of zelfs de Hornbach kan deze leveren)
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat is een schakelaar met nulspanning beveiliging. Als de stroom uitvalt moet je de machine herstarten. In feite is die extra aansluiting van de relais niet nodig. Die zou ook intern in de schakelaar gemaakt kunnen worden. Maar nu kan je eenvoudig nog een extra stop, noodstop, deurschakelaar enz toevoegen. Die komt dan tussen A1 en klem 24.
(Zulke dingen zal ik nooit bij Ali en verwanten kopen. De kans op onveilige toestanden is reël.)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Dat is een schakelaar met nulspanning beveiliging. Als de stroom uitvalt moet je de machine herstarten. In feite is die extra aansluiting van de relais niet nodig. Die zou ook intern in de schakelaar gemaakt kunnen worden. Maar nu kan je eenvoudig nog een extra stop, noodstop, deurschakelaar enz toevoegen. Die komt dan tussen A1 en klem 24.
(Zulke dingen zal ik nooit bij Ali en verwanten kopen. De kans op onveilige toestanden is reël.)
Zal wel meevallen. Dat spul van baptist komt uit precies dezelfde fabriek denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: mans

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dan zou ik er ook een signaallamp tussen kunnen zetten (stukje extra veiligheid, als mijn afzuiger aan staat, hoor ik de wellicht niet meer)? Of een relais om de stofzuiger mee aa te schakelen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Die schakelaar kan 16 Ampere schakelen. Dat zou voldoende moeten zijn voor een stofzuiger en een bovenfrees. Een extra relais is niet nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.