Alfabet letters kappen

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Welkom!

Heb je eventueel een paar voorbeelden wat je ongeveer in gedachten hebt? Hoe groot moeten ze gaan worden en wat voor soort hout?
 

Martin Amelynck

Nieuw lid
26 feb 2023
3
0
Veldegem
Bedankt voor de verwelkoming!

Ik dacht aan letters zoals onderstaande link

Zou ze ongeveer 5cm hoog willen. Ik heb een grote voorraad oude eik.

Ik had vroeger (30j geleden) een boek met de werkwijze en afmeting van elke letter van het alfabet.
Dacht dat ik het op het www wel zou vinden maar tot nu toe is het me nog niet gelukt.

Alvast bedankt aan allen die meedenken!
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
562
.... je kunt toch ook gewoon in MS Word het lettertype dat je wilt hebben uitvergroten en printen? Dan heb je de wereld aan keuzes aan lettertypes en groottes.

Dit lijkt mij ook de meest praktische manier.

Neem dan wel even de moeite om te kijken hoe de hele tekst er in Word uitziet en hoe de letters worden geplaatst. Amateurs (zoals ik) gaan vaak de mist in met de witwaardes tussen de letters. Echte typografen krijgen daar maagzuur van. Ik geloof dat @Bert Vanderveen daar ook wel eens een opmerking over heeft gemaakt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Leuk dat ik hier genoemd wordt - kreeg gelijk een alert.

Het soort letters waarom gevraagd wordt zijn Antiqua kapitalen - klassieke lettervorm met schreven (de haaltjes aan de einden). De oorsprong ligt bij de Romeinen. Het ideale voorbeeld is de lettering van de Trajan’s kolom in Rome, in een moderne versie, Trajan genoemd door Carol Twombly in 1989 voor Adobe Systems getekend — die wordt sindsdien heel veel gebruikt voor filmposters.
Wil je zelf op een wiskundige wijze aan de slag om de afzonderlijke letters te tekenen, google dan op Albrecht Dürer alphabet (afbeeldingen).

Witruimte verdelen hangt heel erg af van welke letters je met elkaar combineert. Het principe is dat je vanuit de grootste binnenruimte (bijv. die van de O) een balans vindt voor iedere letterspatie in een woord of tehkstregel. Ik leg dat altijd zo uit voor een tekst met hoofdletters: stel je voor dat je een zeepbel kunt blazen tussen twee hoofdletters. De inhoud van die zeepbel (vierkante mm's, kogellagerballetjes, whatever) moet altijd gelijk zijn voor alle ruimtes, onafhankelijk van de vorm van de bel, waardoor je soms tussen letters de afstand moet verkleinen en soms moet vergroten. Goed kunnen kijken helpt. En ervaring. En op de kop houden. En in een spiegel bekijken. En afstand nemen. Enz.

Het uit de hand frezen van deze letters is ondoenlijk. Eigenlijk wordt dat altijd met guts en dergelijke gedaan. Of met de beitel in steen dus — zoals hier:


Vrije lettervormen worden wel met een Dremel of zo gedaan.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.231
533
Eanske
ingoogni.nl
  • Leuk
Waarderingen: Martin Amelynck en mink

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
32
Angerlo
www.instagram.com
Ik maak letters als volgt.
Open paint. Selecteer tekst invoeren. Typ het woord en verander de lettergroote naar de gewenste maat en het lettertype naar wens. Zo kan een klant ook prima zelf een lettertype uitkiezen. Vervolgens sla ik het bestand op en open ik het met het gratis progamma genaamd dotamatic. Ik gebruik het ook voor grote stencils uit te printen en uit te snijden. Ook een leuk tijdverdrijf!
 

Bijlagen

  • 20230123_170638.jpg
    20230123_170638.jpg
    112,9 KB · Weergaven: 31
  • IMG_20230123_092538_619.jpg
    IMG_20230123_092538_619.jpg
    136,3 KB · Weergaven: 32
  • 20220614_040447.jpg
    20220614_040447.jpg
    76,2 KB · Weergaven: 30
  • 20220614_040443.jpg
    20220614_040443.jpg
    48,7 KB · Weergaven: 30

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Typografie is moeilijk. "Kerning" spatiering etc. Bij op en neer schalen van letters veranderen de verhoudingen tussen dik en dun. Voor drukwerk werkt het anders dan in steen. In steen werkt het anders dan in hout.

Trajan en een site vol informatie over typografie Lees bijvoorbeeld over Michael Harvey’s Teaching Notebooks in 6 delen


"Vrije" lettervormen (de man heeft er ook een fraai boek over geschreven):
Dank je voor het posten van deze video.
Heel mooi hoe die man speelt met letters.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Martin Amelynck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.