Airco binnenunit aan hsb voorzetwand

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
140
109
Oss
Hoi allemaal,
Wij zijn recent verhuisd naar een woning uit 1993 (6 of 7cm pir muur isolatie rc tussen 2 en 2.5) . In de woonkamer, een ruimte van 5.5x4m wil ik graag op de lange wand die tevens buitenmuur is een hsb voorzetwand opgetrokken uit 44x69 plaatsen gevuld met 7cm steenwol, afgewerkt met dampdichte folie en 12mm lichtblauw viltplaat, vloer tot plafond.
Voornamelijk ter verbetering van de akoestiek omdat ik ook goed geluid kan waarderen, maar ook gelijk om als ik toch bezig ben de isolatie te verbeteren.
Op 20cm onder het plafond komt een mhi 3.5kW binnenunit te hangen.
Mijn idee is om eerst het hsb frame te plaatsen en ten plaatse van de binnenunit een tussenafstand van 50cm aan te houden ipv 60 ivm de montageplaat. Aan de Bovenkant en onderkant van de montageplaat dan een extra dubbele horizontale balk voor stijfheid tegen meetrillen.
De binnenmuur is een betonstenen muur (schoon metselwerk grijze betonnen baksteen) dus massief en zwaar.
Wat zijn de gedachten over het monteren van de hsb ten plaatse van de binnenunit? Juist tegen de binnenmuur aan met extra verankering, of alsnog volledig vrijstaand?
Of eventueel een klein subframe verankerd aan de muur, los van de rest van de hsb wand afgezien van de vilt afwerklaag?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.834
1.216
Riemst
Viltplaat om een binnenunit (IDU) tegen te hangen lijkt me niet helemaal een goed idee. Die plaat is zacht waardoor ophangbeugel en IDU niet stabiel gaan zijn. Die gaan wegzinken in de viltplaat. Een stuk OSB waar de IDU komt lijkt me een beter idee. Wat geluid betreft zullen resonanties geen rol spelen. Er is wel een behoorlijk verschil tussen verschillende merken en types. De goedkope gaan over het algemeen luidruchtiger zijn. Vergelijk dus de specificaties en het geluidsniveau dat wordt opgegeven (hoewel die niet altijd helemaal te vergelijken zijn).
Vergeet niet om een opening naar buiten voor leidingen, condensafvoer en kabel te voorzien (minimaal 80 mm).

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
410
128
61
Sint Odilienberg
Viltplaat om een binnenunit (IDU) tegen te hangen lijkt me niet helemaal een goed idee. Die plaat is zacht waardoor ophangbeugel en IDU niet stabiel gaan zijn. Die gaan wegzinken in de viltplaat. Een stuk OSB waar de IDU komt lijkt me een beter idee. Wat geluid betreft zullen resonanties geen rol spelen. Er is wel een behoorlijk verschil tussen verschillende merken en types. De goedkope gaan over het algemeen luidruchtiger zijn. Vergelijk dus de specificaties en het geluidsniveau dat wordt opgegeven (hoewel die niet altijd helemaal te vergelijken zijn).
Vergeet niet om een opening naar buiten voor leidingen, condensafvoer en kabel te voorzien (minimaal 80 mm).
60mm is voldoende.

fred

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.834
1.216
Riemst
60mm is voldoende.

fred
Aircoleiding 3/8-1/4 is met isolatie 55 mm. Dat krijg je inderdaad in een opening van 60 mm gepropt. Als daar je kabel en condensafvoer van 20 mm bij moet wordt het erg knus. Leuk voor de monteur die het netjes wil aansluiten. Ik zal er in ieder geval niet blij van worden als ik dit tegenkom. De opening iets ruimer werkt zoveel gemakkelijker.

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
410
128
61
Sint Odilienberg
Aircoleiding 3/8-1/4 is met isolatie 55 mm. Dat krijg je inderdaad in een opening van 60 mm gepropt. Als daar je kabel en condensafvoer van 20 mm bij moet wordt het erg knus. Leuk voor de monteur die het netjes wil aansluiten. Ik zal er in ieder geval niet blij van worden als ik dit tegenkom. De opening iets ruimer werkt zoveel gemakkelijker.
Ik monteer er regelmatig en mijn collega's dagelijks en onze kernboor is 60mm en das ruim voldoende.
Als er buiten een goot op komt is deze 75 mm breed en dus met een gat van 80 krijg je openingen rond erom.
Ik heb nog nooit problemen gehad met een gat van 60 zelfs met 5/8-3/8 is het nog te doen.

Fred

• Leuk
Waarderingen: teunos

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
140
109
Oss
Gat van 70 komt er uiteraard, binnen eerst vanaf rechts naar links zodat de koppeling niet half in de muur zit.
Heb voorheen ook een mitsubishi heavy industries (mhi) gehad, die zijn constructief degelijker dan de goedkopere merken, nu weer.
Ja ik ga er ook mee (bij)verwarmen naast vloerverwarming op cv, nee er komt geen vloermodel want er komt ook een bank en ik wil er mee kunnen koelen.
Wbt indrukken vilt dat is een goede, ik kan onder de schroeven het vilt rond wegboren en daar ringen plaatsen maar mm dunner dan het vilt, dan dempt het vilt alsnog licht mechanische trillingen zonder in te deuken.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.414
301
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dit soort plaatsen is bij mij in de woonark (volledig HSB) een ruim stuk multiplex in de contruktie gezet, dan hoef je ook niet zo precies te zijn waar je de bevestiging maakt.
Als je bang bent dat de viltplaten in gaan deuken, kun je achter de bevestigings plaat altijd een afstandsbus plaatsen op de plek van de montage gaten die door de viltplaat heensteekt.

• Leuk
Waarderingen: teunos

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
140
109
Oss
Dit soort plaatsen is bij mij in de woonark (volledig HSB) een ruim stuk multiplex in de contruktie gezet, dan hoef je ook niet zo precies te zijn waar je de bevestiging maakt.
Als je bang bent dat de viltplaten in gaan deuken, kun je achter de bevestigings plaat altijd een afstandsbus plaatsen op de plek van de montage gaten die door de viltplaat heensteekt.
Dat ik daar nog niet aan had gedacht 😅. Dit ga ik zeker doen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.