Afzuigsysteem

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
130
25
Breda
Beste houtbewerkers,

Graag zou ik advies willen over welke accessoires (vooral slangen) voor mijn stofzuiger.
Ik heb een Scheppach HA1000 stofzuiger (zonder slang) en sinds gisteren heb ik een cycloon filter met opvangbak kunnen scoren via MP, de Cycloonfilter model 3.
De Scheppach heeft een 100mm uitgang en de cycloon 50mm in en uit. Hoe kan ik de Scheppach het beste aansluiten op de cycloon? Met een 100mm diameter slang en een verloop, of een verloop met een 50mm slang? Moet dat met een slang of kan dat ook met PVC pijp? En wat voor slang zou je adviseren? Adapters zou ik eventueel kunnen 3D printen.

Dan heb ik een CNC waar ik de stofzuiger voor wil gebruiken, dus dan een 50mm diameter slang van de cycloon naar de CNC? Daar kan ik wel een houder voor frezen of 3D printen.
Verder heb ik wat elektrische handapparaten die ik wil aansluiten, zoals invalzaag (Makita), schuurmachine (Mirka Deros), lamellofrees (Elu) en een afkortzaag (Elu). Daarvoor had ik dit adapter systeem in gedachten van Cen-tec systems.

Alvast bedankt voor het advies!
 
Laatst bewerkt:

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
130
25
Breda
Na wat filmpjes bekijken op YT kom je uiteindelijk wel op iets terecht waarvan je denkt dat het wel geschikt is voor mijn toepassing.
Ik heb het volgende in gedachten:
  • Van de Scheppach naar de Cycloon met een 100mm flexibele pijp
  • Van cycloon een 60mm PVC pijpsysteem richting de CNC
  • Vóór de CNC een Y-splitter
  • Dan 1 uitgang Y-splitter naar de CNC met op het laatste stukje een 60mm flexibele pijp
  • De andere uitgang moet dan een standaard stofzuigerslang komen waar mijn elektrische handgereedschap op aan kan sluiten of voor gewoon stof te zuigen in schuur.
Die flexibele pijpen en de 'blast gates' heb ik besteld in Duitsland:
Machinehandel Meyer

Dan nog 2 Silicone reduceerders besteld bij Ali

60mm PVC buis en de Y-splitter moet ik nog halen, wordt waarschijnlijk Hornbach
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.821
1.029
Omgeving Eindhoven
Ik ben bang dat er een grote kans is dat wat jij wilt, niet gaat werken met de afzuiger die jij nu hebt.

Er zijn 2 soorten afzuiging:
- HVLP (High Volume Low Pressure); dat zijn de grote afzuigers met 100+ mm slang. Dus veel luchtverplaatsing (veel m3) en weinig onderdruk. Dit type afzuigers, ook de dure en grote modellen, zakken drastisch in efficiëntie bij dunne slangen of verloop naar dunne diameters, en hebben daardoor aansluitingen nodig van 100+ mm. En bij teveel obstakels in de leiding (oa het rooster) zakt de efficiëntie ook snel.
Jouw Scheppach is een kleine/lichte variant van dit type afzuiger.
- HPLV (High Pressure Low Volume); dat zijn de bouwstofzuigers met een dunne slang. Dus veel onderdruk en minder luchtverplaatsing. Door de hoge onderdruk zuigen deze machines veel harder en kunnen ze dus met een dunne slang nog steeds veel stof opzuigen.

In 95% van de gevallen is het zo dat je voor stationaire machines met grovere spanen/zaagsel de 1e afzuiger nodig hebt (de machine heeft dan ook een brede afzuigopening), en voor elektrisch handgereedschap (schuurmachine, afkortzaag, bovenfrees etc) een type bouwstofzuiger (vanwege het fijne stof en/of de handzamheid, de machine heeft dan ook een kleine opening van vaak kleiner dan 35mm waar zuigkracht nodig is)
Zie ook dit bericht uit een oud topic en het filmpje daarbij (hieronder nog ff weggezet voor de duidelijkheid).

Als je bij een afzuiger met weinig onderdruk (HVLP) de leidingdiameter drastisch gaat verkleinen, dan zuigt deze bijna niet meer (er is niet genoeg diameter voor luchtverplaatsing, en de machine gaat gewoon intern lucht rondpompen omdat de aanvoer te klein is).
Zelf heb ik dat ooit eens uitgeprobeerd met een veel krachtiger afzuiger, om deze te knijpen tot een slang van 50mm. En ik had moeite om een hoopje zaagsel op te zuigen, terwijl bij de volledige diameter van 100mm het kattenluik in de schuurdeur bijna wordt open"gezogen" als ik geen raam heb openstaan (de afzuiger staat met een muurdoorvoer in de ruimte ernaast dus heeft aanvoer van verse lucht nodig).

Mogelijk dat het redelijk werkt voor alleen de CNC als je tot 60mm gaat met een korte slang, maar ik denk dat je veel beter af bent met een normale bouwstofzuiger (bijvoorbeeld deze). Want zeker als je gaat verkleinen tot 30mm of kleiner wat nodig is voor elektrisch handgereedschap heb je totaal geen zuigkracht meer over ben ik bang. En een CNC kan ook worden afgezogen met een bouwstofzuiger als je de zuigopening daarvan niet te groot (max 50mm) maakt.

 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa en Marijn

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
130
25
Breda
Rob, bedankt voor je reactie!
Toen ik de Scheppach kocht jaren geleden wist ik niks van de 2 verschillende types afzuiging (HVLP en HPLV).
In de tussen tijd kwam ik een YT filmpje tegen waarin dit werd uitgelegd en was erg informatief...

Jouw Scheppach is een kleine/lichte variant van dit type afzuiger
Ik vraag me af of dat jouw bewering klopt, maar eerlijk gezegd weet ik niet en ik kan deze informatie nergens vinden. die houtmot afzuigers hebben minder vermogen zag ik (350 to .... W) en deze Scheppach toch 1100W.
Maar als ik naar review van Peter Millard kijk kun je best naar een dunnere slang... maar liever niet kleiner dan 30mm.

Een andere/extra stofzuiger is zeker een optie voor de handmatige elektrische gereedschap, maar er zijn zoooo veel opties. Daar moet ik me nog even in verdiepen, maar heb begrepen dat Starmix wel een goed merk is. Die jij aandraagt is lijkt me prima, alleen zou ik dan wel voor 1 gaan met een optie dat de stofzuiger automatisch aangaat bij het aanzetten van je gereedschap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.