Afzuigkap ombouwen tot dit- afzuiging

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
705
391
‘s-Hertogenbosch
Hoi forum, ik ben het huis van mijn schoonmoeder aan het uitruimen, en daar hangt een afzuigkap met een capaciteit van ongeveer 400 m3/h.
Als ik naar een canvas kijk met 2 motoren (2000 W) heeft deze een afzuigcapaciteit van 389 m3/h .
Is het dan een domme gedachte om de motor van de afzuigkap op een cycloon te plaatsen met een opvangbak eronder.
Denk ik nu te licht of zie ik nog iets over het hoofd?
Het vermogen en het geluid dat een afzuigkap gebruikt en produceert is beduidend minder…..
Wie kan hier iets nuttigs over vertellen

Groetjes John

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.017
3.556
Een camvac is een ton met 2 stofzuigermotoren er op. Dus behoorlijke onder druk en een matige luchtverplaatsing. Een houtmot afzuiger heeft een lage onderdruk maar een grote luchtverplaatsing. Een afzuigkap heeft een lage onderdruk en een lage luchtverplaatsing. Een afzuigkap is bedoelt om alleen lucht te verplaatsen. De worteltjes mogen in de pan blijven.

• Leuk
Waarderingen: John1969

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.421
529
Etten-Leur
Een gewone afzuigkap heeft een open fan als ventilator met lichte motor wat geen capaciteit heeft om aanzuigcapaciteit te leveren bijv aan een slang, of om perscapaciteit te leveren om bijv de stromingweerstand van een cycloon of filter te evenaren. Het debiet / flow / luchtstroom stort dan in. In feite is zo’n dan ‘lek’ er kan heel gemakkelijk lucht van de ‘pers’naar de ‘aanzuig’ stromen. De CamVac geeft stofzuiger ventilators die een veel nauwere passing hebben waardoor dat euvel minder optreedt. De CamVac heeft een klein uittrede filter waardoor er enorm veel energie nodig is om dat filterpakket te passeren maar de zuigkracht blijft wel constanter bij belasting.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
705
391
‘s-Hertogenbosch
Dus conclusie beter naar het oud ijzer, dank voor de reactie…… het was maar een hersenspinsel, maar beter mogelijk andere meningen aanhoren.
Nogmaals dank
Groetjes John

jorisvh

Post veel
Dus conclusie beter naar het oud ijzer
Nee, wacht, die heeft wel degelijk potentieel maar dan om er een fijnstoffilter mee te bouwen.
Ik heb er, met advies van Kor, een gebouwd met een Novy dampkapventilator.
Werkt perfect!

Edit: zie het dat @gandel69 die suggestie ook al gemaakt had.

en dan ook maar ineens een fotootje erbij:
1748888475311.jpeg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.