Afzuiging werkplaats

axeldemarteau

Nieuw lid
4 jun 2023
17
1
Brussel
Hoi allemaal,
Ik kan normaal gezien vanaf maandag in een nieuw atelier. Ik heb me hiervoor een 2ehands zaagtafel Metabo uk 290 gekocht. Verder gebruik ik het gewoonlijke gereedschap: bovenfrees, afkortzaag, elektrische schaafmachine,…

Nu ben ik opzoek naar een basic afzuiging, maar ik weet niet zo goed wat de beste keuze is. 2ehands heb ik een Scheppach HD12 spaanafzuiging gezien met een buis van 100mm. Maar, gezien de aansluiting op de zaagtafel en de andere gereedschappen rond de 35mm is vraag ik me af of dit wel zinvol is. Misschien ben ik wel beter af met een simpele bouwstofzuiger zoals de parkside pwd30?

Hebben jullie misschien advies?

Alvast bedankt! 🙏

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
999
252
Bij het gereedschap wat jij noemt past een bouwstofzuiger.
Die Scheppach is daar minder/ niet voor geschikt.
Pak er wel een met inschakelautomaat, werkt een stuk handiger.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.166
3.361
Gaanderen
Heel kort door de bocht alles met een aansluiting 50mm of kleiner een stofzuiger. Een stationaire afzuiging werkt pas goed bij een maat vanaf 100 mm. Wat doe je als je een maat hebt zoals 63mm of iets van 80 mm.
Als je een slang van 100 mm wil verkleinen, doe dit dan pas op het einde. Heb je het een keer nodig probeer dan wat je hebt.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.652
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
2ehands heb ik een Scheppach HD12 spaanafzuiging gezien met een buis van 100mm. Maar, gezien de aansluiting op de zaagtafel en de andere gereedschappen rond de 35mm is vraag ik me af of dit wel zinvol is.
het eeuwige discussiepunt tussen hoog volume + lage druk & de bouwstofafzuigers
vermits je die scheppach toch al hebt, probeer uit hoe die het doet
vermindering van diamater pas aan de start van de afzuiging, zoals algemeen aangeprezen
wanneer dat niet het gewenste resultaat levert, bv een makita 2512L of soortgenoten

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.