Afzuiging uit balans

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik ben zo iemand die na elke klus z'n spulletjes opruimt en de werkplaats schoonmaakt.
Van de week haalde ik de afzuiging van de zaagmachine en ging ermee over de zaagtafel.
Ik had echter te laat in de gaten dat het meetlint nog op de tafel lag en voor ik het wist zag ik het lint door de slang verdwijnen naar de afzuiging.
Dat ging met zo'n snelheid dat er geen lopen tegen was om de afzuiging, een Felder AF22, uit te zetten.
Het gevolg van dit incident is vermoedelijk dat de as van de motor enigszins uit het lood is geraakt (verbogen?)
Als ik nu de afzuiging aanzet dan trilt het hele apparaat. Voordeel is dat het microfilter zichzelf reinigt, maar dat is niet de bedoeling.
Weet iemand een bedrijf in het Noorden des lands die dit zou kunnen herstellen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Heb je de afzuiger al open gemaakt? De as van een elektromotor verbuigt niet zo snel. Oneven verdeling van stof lijkt een waarschijnlijker oorzaak.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Voor zover ik kan zien en beoordelen zijn de schoepen onbeschadigd, op een kras na. Maar dat zegt natuurlijk niets. Ik vraag me alleen af of een schoep die een fractie verbogen is, zo'n trilling kan veroorzaken. De massa van de schoep veranderd niet...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik vraag me alleen af of een schoep die een fractie verbogen is, zo'n trilling kan veroorzaken. De massa van de schoep veranderd niet...
heb al 40 jaar een stofafzuiging van 2 pk
regelmatig gaat er een brok hout in
nog nooit een lint opgezogen
dus daarmee geen ervaring
massa van schoep verandert uiteraard niet
een veranderde vorm zou voor een klein onevenwicht kunnen zorgen
(autobanden worden uitgelood)
als poging om mogelijke oorzaken te elimineren
1) schoepen van de as halen, als dat doenbaar is
2) controleren of de motor of aandrijving niet verschoven zijn
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.598
273
De massa van de schoep veranderd niet...

Als er idd geen stukken uitgeslagen zijn klopt het wat je hier zegt. Echter de plaats van de massa kan (bijvoorbeeld door een verbuiging) wél veranderd zijn én dus een onbalans/trillingen veroorzaken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
Met ' meetlint' bedoel je denk ik niet zo'n lintje dat op je zaagtafel geplakt zit om je langsgeleider in te stellen, maar een rolmaat.
Ik zou de afzuiging eens open maken en kijken hoe het met het schoepenblad is gesteld.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Mocht het zo zijn dat er het schoepenrad voor de onbalans zorgt, dan is dat (ook) iets wat ik niet zelf kan oplossen. Daarom nogmaals mijn vraag: Weet iemand een bedrijf in het Noorden des lands die dit zou kunnen herstellen?
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
213
32
Wanroij
Voor zover ik kan zien en beoordelen zijn de schoepen onbeschadigd, op een kras na. Maar dat zegt natuurlijk niets. Ik vraag me alleen af of een schoep die een fractie verbogen is, zo'n trilling kan veroorzaken. De massa van de schoep veranderd niet...
Heb dit ook gehad, en ja als 1 van de schoepen ook maar iets verbogen is dan trilt het ding de werkplaats uit.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Eenshuistra in Farmsum. Veel noordelijker wordt het niet. Website van niks, maar heel vriendelijke lui die mij al een paar keer goed geholpen hebben met een motor, schakelmateriaal en veel goed advies. Ook niet duur. Ik denk overigens dat, als je motoras krom is, een nieuwe motor goedkoper is dan reparatie. Ik heb vorig jaar een 1100 watt 3-fase motor gekocht bij bovengenoemd bedrijf voor iets van 125€.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik heb regelmatig gehad dat stof zich op de luwe kant van het schoepenwiel had vastgezet. Vooral met grenen. Doordat het stof zich vast zet terwijl het wiel draait, blijft het in balans. Als er dan een stuk hout opgezogen wordt, dat met een klap het schoepenwiel raakt, springt er een deel van het stof los en rammelt de afzuiger de tent uit. Even het schoepenwiel schoonmaken lost dan het onbalans probleem op.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Heb dit ook gehad, en ja als 1 van de schoepen ook maar iets verbogen is dan trilt het ding de werkplaats uit.
Dan zal dit vermoedelijk toch de oorzaak zijn. Ben het met chevy66 eens dat een as van een elektromotor niet snel verbuigt. Nu eens bij de dames en heren van Felder informeren of een schoepenrad los te bestellen is...
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Een beetje "out of the box", maar bladen van grasmaaier worden ook uitgebalanceerd na het slijpen. Je zou kunnen informeren bij een bedrijf die dat doet om te kijken of het schoepenwiel daar ook op past.
 
  • Leuk
Waarderingen: maja158 en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.