Afzuiging - Scheppach HD15

Ruby

Nieuw lid
30 aug 2023
6
0
Lummen
Hallo allemaal

Beginner hier, ik werk voornamelijk met palettenhout, dat ik schaaf en kleine dingetjes mee maak.

Momenteel maak ik gebruik van een Scheppach DC1000 maar ik ben er niet zo blij mee.
Ik vind dat er voornamelijk nog heel veel wordt uitgestoten bij het van dikten en ook bij het vlakken komt soms de opvangbak van de bank zelf vol te zitten, maw het zuigt niet sterk genoeg.

Ik ben aan het uitkijken naar een straffer toestel en heb de kans om een Scheppach HD15 gebruikt te kopen aan een degelijk prijsje. (1.5 HP, voldoende grote opvangzak, ...) maar ben echter bezorgd over het feit dat het toestel niet meer beschikbaar is, en dus bijgevolg mogelijks de onderdelen.
Het zou zonde zijn om een toestel te kopen dat je niet lang kan gebruiken omwille van kleine onderdelen.

Wat zijn de dingen waarop ik moet letten bij de aankoop van een gebruikt toestel?
Ik kan me bedenken dat ik extra opvangzakken nodig zal hebben, alsook evt een filterzak.
Weet er iemand hier of ik de filterzak kan vervangen door een extra fijne? Maw zijn die dingen uitwisselbaar met bvb andere merken?
Ik vind bvb wel de zakken voor de HD12 maar dus niet voor de HD15, zijn die inwisselbaar bvb?
Zijn er nog andere onderdelen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt!

Groetjes
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.383
2.709
Koop een afzuiger met een filterpatroon. Of een hele goedkope van marktplaats en voorzie die van een nieuwe filterpatroon. Op 220 zijn de onderdelen die stuk gaan, de condensator en soms de schakelaar. Zijn beiden simpel te vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruby

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.219
916
Ulvenhout
Een lager in de motor kan ik nog wel eens kapot gaan met veel herrie als gevolg. Maar ook dat is vrij simpel te vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruby

Ruby

Nieuw lid
30 aug 2023
6
0
Lummen
Koop een afzuiger met een filterpatroon. Of een hele goedkope van marktplaats en voorzie die van een nieuwe filterpatroon. Op 220 zijn de onderdelen die stuk gaan, de condensator en soms de schakelaar. Zijn beiden simpel te vervangen.
Ik bedoel dat je de bovenste deel van het toestel bedoeld? Zoals deze van HBM bvb

Zijn die inwisselbaar tussen verschillende merken? Want eentje van Scheppach zelf lijk ik niet te vinden.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
118
48
Almen aan zee
Ja zo'n filter gaat het om, en is zeker aan te raden.

Belangrijk is dat je de juiste maat hebt: de diameter van de 'manchet' op je afzuiger bepaalt welke maat filter erop past. Met de juiste maat is alles uitwisselbaar.

Weet de maten zo niet uit m'n hoofd, maar veel merken en types hebben een soort standaard diameter, dus je vindt er vast een passend filter bij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.