Afzuiging lasergraveermachine

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Sinds kort heb ik een laser graveermachine. Ik wil hier een bak omheen maken om te voorkomen dat stof en dampen de ruimte (zolderkamer) in komen. Bedoeling is dat ik op die bak een afzuiging maak. Nu zit vlak in de buurt het centrale afzuigsysteem van de woning waarop nog een aansluiting over is, zou ik hem daar op aan kunnen sluiten of gaat dit problemen opleveren? Het scheelt me weer een gat in de muur of dak maken. Ik zou de afvoer ook uit het dakraam kunnen leggen maar dat doe ik liever niet omdat ik niet afhankelijk wil zijn van het weer. Andere optie zou zijn zelf een filter te maken en het daar in op te vangen. Het simpelste is echter de centrale afzuiging.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Voor de damp gaat dat met de afzuiging op de hoogste stand wel lukken vermoed ik, stofafzuiging gaat niet met de centrale afzuiging maar dat is bij lasergraveren toch niet veel?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
969
310
Rosmalen
Anderhalve maand in gebruik, ik heb een plastic drogerslang en 125mm buisventilator gebruikt, en die zet ik in het zolderraam.
20221219_125820.jpg
Het is best een troep.....

Maar wel fijnere stof (roet) dan waar je afzuiging voor is gemaakt, denk ik. Daarnaast wil je de dampen ook niet weer terug de ruimte in hebben. Stinkie stinkie, zeker als je mdf snijdt.
 
  • Wow
Waarderingen: vandikte

LFlab

Post veel
7 mei 2018
969
310
Rosmalen
Een uur of 5 lasertijd denk ik, niet niks, maar het is niet zo dat ie elke dag een paar uur aan staat.
Moet wel zeggen dat ik niet altijd laserspecifiek mdf of multiplex heb gebruikt, dus dat zal ook een verschil zijn.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Anderhalve maand in gebruik, ik heb een plastic drogerslang en 125mm buisventilator gebruikt, en die zet ik in het zolderraam.
Bekijk bijlage 126903
Het is best een troep.....

Maar wel fijnere stof (roet) dan waar je afzuiging voor is gemaakt, denk ik. Daarnaast wil je de dampen ook niet weer terug de ruimte in hebben. Stinkie stinkie, zeker als je mdf snijdt.
Dat is nogal een behoorlijke aanslag. Zou je dit met een filter kunnen opvangen? Want het lijkt me niet echt bevorderlijk dit in je centrale afzuiging te krijgen
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.