Afwerking vloer garage/werkplaats

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Ik ben druk bezig met het aanpassen van onze garage zodat ik er niet alleen spullen in opberg, maar dat ik er ook het e.e.a. in kan klussen. Momenteel druk bezig om een veelzijdige werkbank te maken waar mijn DeWalt zaagtafel en een freestafel ingebouwd zitten.... maar tijdens het werken in de garage merk ik dat ik aan het einde van de dag echt gewoon kapot ben en mijn voeten verschrikkelijk weel pijn doen.... nou las ik dat dat kan komen doordat ik gewoon op het beton sta.... en idd onze garagevloer is niet voorzien van een afwerking... gewoon betond en that's it.

Ik zit er aan te denken om PVC kliktegels neer te leggen, dat zou ergonomisch beter zijn en ervoor moeten zorgen dat je niet zo vermoeid raakt in je benen.
Is er iemand die dat ook heeft gedaan? Iemand die hier al ervaring mee heeft en weet wat je het beste wel of niet moet/kan doen?
In eerste instantie dacht ik aan rubber tegels, maar dat is eigenlijk niet of nauwelijks te vinden, anders dan wat ze in speeltuinen neerleggen.... maar dat is weer te zacht om een werkbank op te zetten lijkt me.... het moet stevig zijn, een makkelijke en nette afwerking van de vloer geven maar toch ook er voor zorgen dat je niet te snel vermoeid raakt door het lange staan.....

Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen hierover.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Op de koude betonvloer is nooit echt comfortabel, maar goede schoenen/Veiligheidsklompen kunnen al veel opvangen. Nadat ik een houten vloer (op pir platen) erop heb gelegd is het prima;) kun je ook nog iets laten vallen zonder dat je weer naar de slijpmachine moet.
 
  • Leuk
Waarderingen: jvdheuvel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.090
2.604
Als je normaal je dagen op een bureau stoel doorbrengt, kan het ook gewoon een kwestie van wennen zijn. Je gebruikt je spieren gewoon anders als je lang moet staan. Schoeisel dat je lichaam goed ondersteunt helpt wel. Ik sta nu ook al een paar dagen vloerplankjes te zagen. Je staat daarbij op een plek en doet een paar duizend keer de zelfde handeling. Dat merk je aan het eind van de dag echt wel en ik sta en loop normaal al veel als ik aan het werk ben.
 
  • Leuk
Waarderingen: jvdheuvel

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb mijn betonnen vloer twee jaar geleden betegeld. Scheelt een hele hoop!
Kliktegels? Lijkt me niet zo slijtvast en ook niet bestand tegen verrijden of verschuiven van werkbanken of machine-onderstellen.
Ik zou het ook eerst in het schoeisel zoeken, maar daar moet je ook weer aan wennen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Die vermoeidheid is een bekend probleem. Er zijn industriële anti-vermoeidheidsmatten voor op harde vloeren. Die matten zijn niet goedkoop, die leg je overigens alleen waar je langere tijd staat en niet door je hele werkruimte.
Er zijn ook speciale inlegzolen voor staande beroepen, misschien het eenvoudigste om hier mee te beginnen. Wanneer je hierop Googled vind je al snel wat.
Zou je toch een mat willen zou je ook kunnen proberen met een rubberen ringmat die je bij je buitendeuren gebruikt
 

Dgo

Nieuw lid
13 dec 2021
21
8
Utrecht
Zelf heb ik van die tegels van de Action, alleen zijn die relatief zacht en blijven niet goed in elkaar zitten als je er zware dingen opzet of overheen rijd. Wil misschien in de toekomst misschien wel van die harde PVC tegels.

Die Action tegels zijn heel goedkoop en je zou ze voor je werkbank kunnen leggen. Dan heb je een idee of tegels voor je werken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen

Heb van de industry eco een paar samples gekregen maar dat is heel mooi spul.
Ik ga het ook op de betonvloer leggen.
En aangezien alles op wielen staat krast het ook niet.
Het is zowiezo erg slijtvast en sterk spul.
lekker veel grip ook zelfs met zaagsel erop.
Vraag eens een sample aan en oordeel zelf.
Wel de 7mm versie doen die is veel beter dan de 4mm
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Naast zooltjes, schoenen of matten op statische plaatsen denk ook aan je werkhouding. Hang je veel voorover, links, rechts of zelfs naar achter? Wat is de werkhoogte van je werkbank? Moet je veel "ver reiken" om dingen te pakken/bewerken? Handgereedschap, is dit zwaar? Gebruik indien mogelijk beide armen/handen om beurten. Kleine dingen die je niet bewust bent dat je doet. Film je zelf eens voor een uur in je werkplaats en kijk wat en hoe je dingen doet.
En de pijnlijke ....... heb je overgewicht? Hoe is je conditie? Van bureau naar werkbank/werkplaats is een behoorlijke stap als je dit niet gewend bent. [no offence] Zet een stoeltje/krukje in je werkplaats zodat je wat vaker even kan zitten ... als je zaken aan het doordenken bent bijvoorbeeld. Of even een klein schetsje maakt van wat je nu eigenlijk wil maken. 😅

Succes met de hobby. Het wordt alleen maar beter. 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.232
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen hierover.
Het is het "museum loopje".

Een mens is gemaakt om stevig te stappen. In een museum dreutel je een beetje rond, kleine stapjes. Dit geeft een heel andere belasting voor het gestel. (Een dagje winkelen met je parner kan het zelfde gevolg hebben) Rugpijn en last van de voeten zijn het gevolg. Een paar keer op een werkdag een blokje rond helpt. (of een heel erg grote zeer slecht ingerichte werkplaats)

Een heel mooi materiaal voor vloerbedekking is een dikke kwaliteit linoleum. Helaas wel prijzig. Je beitels overleven het dan wel als ze van de bank rollen.

Dan als schoeisel gewoon op klompen. Als je een klompenmaker in de buurt hebt dan kan die ze naar je voeten aanpassen (laat ook proppen, deuvels, in de zool zetten zodat ze minder hard slijten). Er zijn zelfs orthopedische klompenmakers. Ander goed schoeisel, breed en met een harde niet buigzame zool en maatwerk inlegzolen als je voet iets doorgezakt is. Met een zachte zool en het nodige tilwerk loop je snel hielspoor op.
 
Laatst bewerkt:

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Klomp schoenen onder hout boven leer , dan doet het lopen ook niet zo zeer
Gewone klompen een zool onder maken gaan ze ook langer mee ,
Het zal steeds moeilijker worden voor de klompe boeren het goede hout raakt op werd al 10 jaar geleden
Beweert
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Bedankt voor alle reacties.
Mijn gezondheid is op zich prima te noemen, niet superatletisch, maar ook zeker geen 100% gebrek aan conditie ;-) Overgewicht.... tja, wel een beetje, maar geen morbide obesitas.

De tegels waar ik naar kijk zijn inderdaad 7mm dik...
Buiten het feit het wellicht een oplossing kan zijn tegen vermoeidheid in de benen/voeten, wil ik ook gewoon iets doen aan de kale betonvloer die in de loop der jaren door meerdere huiseigenaren nogal wat vervuild is geraakt.... een coating aanbrengen is een optie, maar neemt veel tijd in beslag dat je niets op je vloer mag hebben staan..... en tegels leg je neer en zijn direct te belasten.... dus op zich is dat ook wel een flink pluspunt... zeer snel weer een nette vloer en direct te gebruiken na het leggen...
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
En als je een tegel kapot maakt dan klik je hem er uit en een nieuwe er in.

Let even op de prijs incl verzenden.
Soms is een pak tegels extra goedkoper ivm gratis verzenden boven een bepaald bedrag.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Een herkenbaar fenomeen. Heb ik ook lang last van gehad.
Concreet heb ik dit opgelost door goed schoeisel en anti-vermoeidheidsmatten. Wat zeker ook helpt is om niet te lang te blijven staan en een krukje af en toe is ook geen schande.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Ik heb boven het beton een vloer van OSB platen gelegd. Toch is het pijnlijke voeten probleem (en pijn in andere lichaamsdelen) herkenbaar voor mij. Ik doe het dan ook enkel hobbymatig. Mijn dagelijks werk is computerwerk en vergaderen. Qua comfort vind ik wandelschoenen een aanrader. Qua veiligheid zijn speciale werkschoenen met versterkte tip waarschijnlijk een betere keuze...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.