Afwerking randen multiplex

KoZaagt

Nieuw lid
21 dec 2020
9
0
Beste houtliefhebbers,

Ten eerste, ik ben nieuw hier, en gezien de aanwezigheid van veel houtkenners is dit hopelijk de goede plek voor m'n vraag.
Ik ben van plan een tv meubel te realiseren met greeploze deuren en kleppen.

Ik overweeg om de frontjes (greeploze klepdeuren met push systeem, circa 40cm hoog en 120 cm breed) van berkenmultiplex 15mm, kwaliteit B, te maken.

Wat zou een degelijke en fraaie afwerking van de randen zijn? De multiplex laagjes zelf zien we liever niet, en een effen band is weer niet zo fraai als een houtstructuur.

Ik dacht aan echt hout voorgelijmd berken kantenband https://webshop.af.nl/index.php?route=product/category&path=60_61
Zou ik daar het beste nog eerst een rand-sealer toepassen?
Of dit er rechtstreeks op strijken?

Alle goede raad is welkom.

Marco
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat zou een degelijke en fraaie afwerking van de randen zijn? De multiplex laagjes zelf zien we liever niet, en een effen band is weer niet zo fraai als een houtstructuur.
Ik dacht aan echt hout voorgelijmd berken kantenband https://webshop.af.nl/index.php?route=product/category&path=60_61
Zou ik daar het beste nog eerst een rand-sealer toepassen?
Of dit er rechtstreeks op strijken?
die mpx-kantje vind ik persoonlijk het meest aantrekkelijke
maar weer naar het technische
het zijn voorgelijmde kantenbanden
het voorlijmen doe je dus op een onbehandelde zijkant van de mpx
band is 23 mm
jouw frontjes 15 mm
je zal nadien 23 - 15 = 8 mm moeten afschrapen/affrezen
die randsealer is enkel bij onbehandelde zaagkanten nodig

B-kwaliteit ?
is mij onbekend
de beste die ik ken is b/bb
omdat het om frontjes gaat, zou ik voor bb/bb gaan
die kost minstens 50 % minder dan de b/bb
frontjes zijn kleine maten
die zaag je zo tussen de herstelplekken in de bb/bb uit
 

KoZaagt

Nieuw lid
21 dec 2020
9
0
Dank voor de reacties Zotvanhout en DannyL!
Dat ging snel. En met een timmermansoog. :)
- Die houtkwaliteit had ik inderdaad verkeerd onthouden, de beste kwaliteit is inderdaad B/BB .
- Zotvanhout: Wel interessant dat je zelf de voorkeur aan de onbedekte randen geeft. Doe je er dan nog iets bijzonders mee? Frezen? Vullen? Of gewoon opschuren en in de lak?

(Even terzijde: deze meneer maakt er zelfs een kunst van, zie ik nu:
.)
 

Bijlagen

  • 1610368525705.png
    1610368525705.png
    94,1 KB · Weergaven: 2

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik denk dat 120 cm breed wat teveel is voor 15 mm berken, dwz niet stabiel genoeg. Misschien heeft iemand hier daar meer over te melden?

Verder: er zijn ook pvc-profielen die je middels een voor te frezen groef als kantmateriaal kunt gebruiken. Dat is er in een hele zooi kleuren, wat interessant is als je wat meer 'design'-mogelijkheden wilt.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vind het wat verwarrend; wordt het echt een kast met meerdere deuren van 120 breed, of 1 kast van 120 breed met meerdere deuren?

1 deur van 120 breed lijkt me niet zozeer met het berken multiplex een uitdaging an sich, maar wel bij de scharnier - die bij zo'n brede deur dan wel heel goed vast moet zitten in relatief dun materiaal.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zotvanhout: Wel interessant dat je zelf de voorkeur aan de onbedekte randen geeft. Doe je er dan nog iets bijzonders mee? Frezen? Vullen? Of gewoon opschuren en in de lak?
de lijntjes van de randen van mpx berk vind ik wel mooi & fijn
ieder zijn smaak
ik zaag de platen eerst 3 mm te breed, en nadien tot op de gewenste maat om schroeisporen van de zaag te vermijden
de randen schuur ik met een excenterschuurmachientje op
afronden met een kantenfreesje R2 of uit de losse hand met het schuurmachientje
3 lagen lak er op
vullen helemaal niet, want dan knoei je met de lijntjes
 

KoZaagt

Nieuw lid
21 dec 2020
9
0
Ik denk dat 120 cm breed wat teveel is voor 15 mm berken, dwz niet stabiel genoeg. Misschien heeft iemand hier daar meer over te melden?

mijn blum-scharnieren gaan 13 mm diep
er is dan inderdaad amper 2 mm diepte over

Yes bedankt, goede opmerking denk ik zo! Dan wordt het minstens 18mm.
22mm is een beetje overdreven misschien? Ik wil van deze dikte ook nog een aantal smallere deurtjes maken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wordt het inderdaad 1 deur van 120 breed? Die heeft dan ook een enorme ruimte nodig om open te gaan. Al eens nagedacht over een klep die bv. naar onderen openklapt?

Wat betreft de dikte: je kunt de deur ook opdikken bij de scharnieren, maar dat zie je natuurlijk wel.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
bedankt, goede opmerking denk ik zo! Dan wordt het minstens 18mm.
22mm is een beetje overdreven misschien? Ik wil van deze dikte ook nog een aantal smallere deurtjes maken.
dacht er nadien aan dat een potboor nog een punt heeft die dieper dan die 13 mm gaat
18 is meest gebruikt
22 kan uiteraard ook
is voor smallere deuren inderdaad ietwat lomp
 

KoZaagt

Nieuw lid
21 dec 2020
9
0
Wordt het inderdaad 1 deur van 120 breed? Die heeft dan ook een enorme ruimte nodig om open te gaan. Al eens nagedacht over een klep die bv. naar onderen openklapt?

Ah, ik schreef misschien wat onduidelijk 'klepdeur', maar ik bedoel inderdaad een klep van ongeveer 120 breed en 40 hoog, die naar onderen open klapt.
Wat betreft de dikte: je kunt de deur ook opdikken bij de scharnieren, maar dat zie je natuurlijk wel.
Yep, inderdaad. De deur hoeft niet superdun te worden bij dit ontwerp.

Kwa gaten boren: misschien moet ik maar eens zo'n scharnierboor met verstelbare dieptebegrenzing aanschaffen. Heeft alleen maar voordelen, toch?
 

KoZaagt

Nieuw lid
21 dec 2020
9
0
de lijntjes van de randen van mpx berk vind ik wel mooi & fijn
ieder zijn smaak
ik zaag de platen eerst 3 mm te breed, en nadien tot op de gewenste maat om schroeisporen van de zaag te vermijden
de randen schuur ik met een excenterschuurmachientje op
afronden met een kantenfreesje R2 of uit de losse hand met het schuurmachientje
3 lagen lak er op
vullen helemaal niet, want dan knoei je met de lijntjes
Ah zo. Ja, dat geeft vast een fraai effect.
Dat 3 mm breder zagen begrijp ik niet helemaal. Als relatieve leek vraag ik me dan af waarom je de eerste keer niet gewoon meteen zonder schroeisporen zaagt. Wat zie ik over het hoofd?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ah zo. Ja, dat geeft vast een fraai effect.
Dat 3 mm breder zagen begrijp ik niet helemaal. Als relatieve leek vraag ik me dan af waarom je de eerste keer niet gewoon meteen zonder schroeisporen zaagt. Wat zie ik over het hoofd?
Door de aard van het materiaal is het moeilijk om (berken) multiplex 'schroeivrij' te zagen. Laat je een tikkie meer dan de zaagsnede eraan, dan is er veel minder weerstand als dat eraf gezaagd wordt en zul je veel minder & hopelijk helemaal geen brandsporen krijgen.
Wat ook gedaan wordt is die laatste paar mm eraf frezen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat 3 mm breder zagen begrijp ik niet helemaal
bert nog iets aanvullend
sommigen hebben een zaagbak die ze over hun zaagtafel bewegen
het deel links + rechts van de zaag wordt daardoor gelijkmatig vooruit geduwd
ik zaag met een rolwagen
daarop kan ik geen bak plaatsen
zaag ik een plaat van 1.400 mm in 2 delen van 700 mm, dan blijft het rechtse deel wel eens achter tov het linkse + kans op schroeien van de zaagsnede is groot + soms splintert het einde van de zaagsnede uit (zelfs bij gebruik van een tegenhout)
vandaar in 2 stappen zagen
het hoeft geen 3 mm te zijn
meestal zaag ik bruto breder
het belangrijkste is dat bij het op netto-maat zagen het rechterdeel te klein is om een eigen leven te gaan leiden
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
die mpx-kantje vind ik persoonlijk het meest aantrekkelijke
Ik denk dat je doelt op dit draadje wat laatst ook al 'ronddwarrelde' hier. Inderdaad, zoals de kast in deze voorbeeldfoto is het wel erg mooi, vooral omdat het accent door deze bewerking juist op de kopse kanten is gelegd. Maar dan wel (zoals ook op de foto is gebruikt) goede kwaliteit mpx en voldoende dunne lagen.

En een heel belangrijke tip, naast die hierboven al is gegeven, voor bij het zagen (al is het misschien een open deur): zorg dat je een superscherp zaagblad hebt met het juiste aantal tanden. Een scherp blad snijdt, een bot blad hakt en wringt (= splinteren en schroeien).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.