Afwerking rammelaar baby-bestendig

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
211
109
‘s-Hertogenbosch
Goeieavond forumleden,
Ik ben voor m’n collega op het werk, die aangegeven heeft dat hij vader gaat worden, een rammelaar aan het maken.
Wordt een dingetje van esdoorn en een kersenhout voor het handvatje.
Het rammelgedeelte is ongeveer 5,5 cm doorsnee met een wanddikte van circa twee mm. Het handvat is Max 28 mm ( de aansluiting op bovenstaande, en het vasthou gedeelte is plusminus 12 mm dik en zo’n 8 cm lang.
Ikzelf zat te denken aan een afwerking van druivenpit olie met daarover een bijenwas.
Zijn er op dit forum andere ideeën, ervaringen die gedeeld willen worden.
Bij voorbaat dank

Groeten John
 
  • Geweldig
Waarderingen: RDR2950

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.295
435
Etten-Leur
Overweeg werkbladolie van DeCokerije; nb bijenwas is gemengd met terpentine of terpentijn; of zuivere minerale olie zoals je in baby- en massage olie vindt, dat geeft een lichtere kleur.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
211
109
‘s-Hertogenbosch
Overweeg werkbladolie van DeCokerije; nb bijenwas is gemengd met terpentine of terpentijn; of zuivere minerale olie zoals je in baby- en massage olie vindt, dat geeft een lichtere kleur.
Ik heb allemaal blokjes zuivere bijenwas (hard) . Heb idd ook een blik met bijenwas en antiekwas die beide ruiken naar terpentine. Dat gaat het hem dan ook niet worden.
Heb idd het assortiment van de cokerij ook gezien en wil hier ook graag iets gaan proberen, alleen zoek ik een universele olie die levensmiddel geschikt is en fool-proof is. Bedoel je trouwens gewone baby-olie of de olie die daarvoor gebruikt wordt 🤔
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.055
854
Nootdorp
Even voor de duidelijkheid. ter info. Terpentijn is een natuurproduct. Terpentine is een chemisch product. Deze worden vaak door elkaar gehaald.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
211
109
‘s-Hertogenbosch
Ik zou lekker druivenpitolie doen, en verder niks.
Daar kan niks mis mee zijn.
Fluweelzacht ook.
Terpentijn is toch die variant die naar citrus of sinaasappelschil ruikt???, daar was voor 27 jaar geleden toch ook zo’n verfmerk dat dat als oplosmiddel gebruikte. Duurde 3x zolang voordat het droog was…🫣
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
188
77
Almen aan zee
Terpentijn vind ik meer harsachtig ruiken.

Had Aquamarijn niet olie en verf waar iets van een citrusverdunner in zat?
Mooie producten, maar niet snel inderdaad ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
434
175
Even voor de duidelijkheid. ter info. Terpentijn is een natuurproduct. Terpentine is een chemisch product. Deze worden vaak door elkaar gehaald.
En om maar gelijk aan te vullen dat "natuurproduct" niet betekent dat het beter is: de oorsprong is inderdaad verschillend, maar in werking en veiligheids- en gezondheidsrisico's zijn ze uitwisselbaar!

Hoe dan ook verdampt het oplosmiddel. Ik gebruik ook schellak hiervoor. De ethanol verdampt (heel snel zelfs) en de schellak is in principe eetbaar.
Laatst hoorde ik ook de tip om te kleuren met eetbare kleurstof. Kleine stukken waren mooi egaal gekleurd na een nachtje in een plastic zakje met gekleurd water.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.295
435
Etten-Leur
Ik heb allemaal blokjes zuivere bijenwas (hard) . Heb idd ook een blik met bijenwas en antiekwas die beide ruiken naar terpentine. Dat gaat het hem dan ook niet worden.
Heb idd het assortiment van de cokerij ook gezien en wil hier ook graag iets gaan proberen, alleen zoek ik een universele olie die levensmiddel geschikt is en fool-proof is. Bedoel je trouwens gewone baby-olie of de olie die daarvoor gebruikt wordt 🤔
Gewone baby olie zonder geurtje is gezuiverde minerale olie, dat zou je kunnen gebruiken. Of massage olie ook weer zonder geurstoffen (kijk op het etiket). Nb de opm van @Wim Kluck over beuken is uiteraard relevant, m’n om te voorkomen dat je splinterend hout gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
211
109
‘s-Hertogenbosch
Gewone baby olie zonder geurtje is gezuiverde minerale olie, dat zou je kunnen gebruiken. Of massage olie ook weer zonder geurstoffen (kijk op het etiket). Nb de opm van @Wim Kluck over beuken is uiteraard relevant, m’n om te voorkomen dat je splinterend hout gebruikt.
Nog een olie soort erbij in m’n assortiment 🤔. Ik dacht dat ik al heel wat had. Druivenpit olie, walnootolie, bangkirai olie, diverse hardhout oliën,lijnolie 3 soorten moterolie , kettingzaag olie, vacuümpomp olie en nog wat andere smeermiddelen, komt er in m’n stofhok nog een fles bij 😤.
Keuze is reuze, had nog op m’n verlanglijstje voor Zutphen staan Danish oil en evt tung olie, maar dat zal wel zometeen de open dag bij de houtdraaierij worden, ik verwacht dat van Zaltbommel daar ook wel weer zal zijn. Weet dat alles op www te bestellen is, maar ik ben nog gewoon van de fysieke winkel…. Dus komend weekend maar eens op pad naar het Kruidvat of dergelijke…..
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
317
64
Ik maak m'n rammelaars altijd uit een houtsoort waarvan ik weet dat het veilig is, fijn af te werken is en niet echt splintert. Afwerking doe ik altijd met foodsafe oil van Chestnut. Toysafe is in principe veilig genoeg, maar ik ga geen risico's nemen. En de foodsafe oil heb ik toch voor m'n keukenobjecten (schalen, pepermolens etc).
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983 en John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
211
109
‘s-Hertogenbosch
Heb vanavond de rammelaar afgewerkt met druivenpitolie en een laatste laag bijen was 😮. De tekening van het esdoorn komt er mooi uit en lijkt een beetje holografisch te zijn. Heb binnenin drie verschillende maten belletjes gedaan om te laten rammelen 🤩en om het geluid eruit te laten een gaatje van 6 mm aan de bovenkant. Het kleinste belletje is 10 mm dus ik denk dat het wel safe is.
Eigenlijk ben ik er wel trots op…
 

Bijlagen

  • IMG_5827.jpeg
    IMG_5827.jpeg
    42,2 KB · Weergaven: 16
  • IMG_5826.jpeg
    IMG_5826.jpeg
    42,6 KB · Weergaven: 16
  • IMG_5825.jpeg
    IMG_5825.jpeg
    42,9 KB · Weergaven: 15
  • IMG_5824.jpeg
    IMG_5824.jpeg
    40,7 KB · Weergaven: 16

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.295
435
Etten-Leur
Ik maak m'n rammelaars altijd uit een houtsoort waarvan ik weet dat het veilig is, fijn af te werken is en niet echt splintert. Afwerking doe ik altijd met foodsafe oil van Chestnut. Toysafe is in principe veilig genoeg, maar ik ga geen risico's nemen. En de foodsafe oil heb ik toch voor m'n keukenobjecten (schalen, pepermolens etc).
Kijk eens op het etiket van Chestnut food safe, 10:1 dat het minerale olie is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.