Afwerking nitrocellulose lak over bestaande nitrocellulose lak

andrekrijger

Nieuw lid
4 apr 2018
3
0
Hoi allemaal, ik wil mijn gitaar afwerken met nitrocellulose lak. Op dit moment zit er al een laag nitrocellulose lak op, alleen ik wil een totaal andere kleur als eindresultaat. Heeft iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat de bestaande laag ' geneutraliseerd' wordt en niet vermengd met de nieuwe lagen die ik ga aanbrengen?
Ik denk zelf om iets van een primer te gebruiken, maar ik twijfel of dit werkt.

Bedankt voor jullie hulp alvast
 

andrekrijger

Nieuw lid
4 apr 2018
3
0
Hoi Toxiq, dat vroeg ik me dus af. Ik had het idee dat nitro nooit volledig uithardt en wellicht op chemische niveau nog reageert. Bedankt voor jouw reactie.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nitrocelluloselak _hoeft_ niet uit te harden / kan niet uitharden, want het is (anders dan de meeste vernissen die voor lak worden uitgescholden) een echte lak - een polymeer (hars, kunststof, wat je maar wilt) die in een oplosmiddel is opgelost. Net als klassieke lak (schellak); een oplossing van de door de lakwants uitgescheiden hars in alcohol. (Nitro)celluloselak is een oplossing van nitrocellulose (een chemisch gemodificeerde natuurlijke vezel bijvoorbeeld van katoen, hout, of papier) in een (zeer) snel verdampend organisch oplosmiddel.

Wat wel kan is dat bij het aanbrengen van nieuwe celluloselak over oude, dat de oude nitrocellulose weer in het oplosmiddel van de nieuwe laag oplost... (da's dan weer een nadeel van _echte_ lakken). Of je daar iets aan kunt doen weet ik niet. En misschien veroudert een nitrocelluloseafwerking ook wel, waardoor de oplosbaarheid minder wordt. Maar dat zou ik dan wel eerst even uittesten ;-)
 

andrekrijger

Nieuw lid
4 apr 2018
3
0
Hoi Henk, bedankt voor jouw uitgebreide reactie. Heb inmiddels ook een reactie van een professionele gitaarbouwer. Hij gaf aan dat de allerbeste optie is om volledig de lak te verwijderen en de hele riedel opnieuw af te werken. Is heel veel werk, maar qua resonantie van het hout het beste. Anders schuren > witte primer > schuren > nitrocellulose lak > polijsten.

Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.