Hallo Cas,
Mijn standaard olie is Danish Oil. Waarom? Makkelijk (want gewoon in een blikkie te koop), doet het goed op heel veel houtsoorten en kan nabehandeld worden met was, andere olie, vernis, verf, noem maar op. En, het belangrijkste, ik vind dat het een mooie finish geeft!
Op alles wat met voedsel in aanraking kan komen gebruik ik paraffineolie. Blijft lang mooi, veilig en geeft een goede finish.
Daarnaast gebruik ik pure tungolie vermengd met terpentijn (dus GEEN terpentine!) op grotere meubels en dergelijke van hardhout. Ik vind dat een mooiere finish geven op hardhout.
Daarbuiten ben ik altijd aan het klooien met allerhande mengsels, gewoon omdat ik dat leuk vind. De resultaten zijn divers en ik zal je daar verder niet mee vermoeien. Laat ik alleen zeggen dat boter misschien in Mongolië als een goede afwerking voor hout wordt beschouwd, maar ik ben het niet met de gemiddelde Mongool eens
Lijnolie vind ik zelf te lang plakkerig. Ik gebruik dat wel op metaal wat buiten moet staan, in sommige gevallen al 35 jaar op hetzelfde gietijzeren vuurstel en dat is nog steeds in perfecte staat. Gekookte lijnolie is dat, rauwe heb ik nooit gebruikt. Eventueel verdund met een scheutje terpentijn (Nogmaals, geen terpentine

) Het ruikt wel het lekkerst van alle afwerkingen, vind ik. O, ik gebruik het ook (in de spuit) om in de tuin bamboe en wilgenschuttingen eenmaal per jaar te bespuiten. Blijft dan langer goed en mooier van kleur.
Was: ik zweer bij Briwax. Snel, mooi, verkrijgbaar in een veel kleuren en betaalbaar. Verwerkt makkelijk, poetst snel uit. Vroeger ook zelf allerhande mengsels gemaakt, maar meneer Bri heeft me volledig overtuigd. Ook voor draaiwerk.
Als laatste politoeren. Das erg leuk. Moet je gewoon ooit eens proberen. Als je daar aan toe bent kan je daar allerhande info over vinden, gaat nu even te ver. Indie je het wil gaan proberen, trek even aan de bel.
Succes!
Groet, Rob.