Afwerken sierraden doosje.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik heb een klein doosje van Wenge gemaakt en moet deze nog voorzien van een afwerklaag. Ik wil niet gaan lakken.
Aan wat voor middelen denken jullie?
IMG20220320120310.jpg
IMG20220320120406.jpg
De buitenkant is klaar voor afwerking de binnenzijde moet nog een schuur/schraapbeurt krijgen.
Er komt nog een zwart kussentje in dus de bodem ga je niet meer zien.
Over de buitenzijde ben ik tevreden. Bijna geen splinters en daar heb je snel last van bij wenge.
De zijwanden en de boven en onderzijde zijn onder verstek gezaagd en gefreesd.
Alles in een keer gelijmt en geklemt met tape. Hoewel ik alles zeer nauwkeurig op maat heb gemaakt
Is er tijdens het lijmen toch iets verschoven. Hierdoor past de deksel maar op een manier.
Ook het doorzagen met de hand ging niet geheel goed maar met wat stog is het aan de buitenzijde niet meer te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Dat is nogal een persoonlijke vraag denk ik.. Vind zelf afwerken met gekookte lijnzaadolie wel erg mooi/natuurlijk. Of de nodige amerikaanse youtube kanalen is dat schijnbaar afgekort tot "BLO" mocht je eea willen opzoeken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik zou bij wenge altijd proberen om de 'structuur' te vullen door te schuren met CA lijm... Da's uit de hand wat moeilijker dan op de draaibank, maar niet onmogelijk.
Nou leuk die opmerking van CA lijm die heb ik net zitten wegschuren om mijn zaag foutjes de verdoezelen.
Ik had CA lijm niet in gedachten. Ik heb wel deze week een you tube filmpje gezien waar ze ca toepassen op grotere schalen. Het is zeker iets wat ik in gedachten houd.
Hen nu monsters besteld bij osmo. Ga eerst zilver erop zetten en dan het normale product. Eerst een test op een rest stukje. Het doosje is reeds zeer glad.
Ik laat wel weten hoe de test verlopen is en zal ook een test met CA doen. Al lijkt me dat wel veel werk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.