Afwerken kieren en naden kast

PaulMauge

Nieuw lid
24 jan 2025
3
0
Amsterdam
Hoi allen, als eerste meubelproject heb ik een inbouwkast gemaakt om leidingwerk heen (je moet ambitieus beginnen). Het is van dat goedkope meubelplaat van de Praxis (gemelamineerd particle board). 1 van de vele lessen is dat ik het karkas beter had moeten maken. Nu is 1 hoek niet 90 graden, waardoor ik kieren heb. De planken heb ik laten zagen bij de bouwmarkt.

Opties
  1. Ik kan met een hoekmeter de nis goed opmeten en de planken vervolgens opnieuw zagen. Echter ik heb moeite om planken uberhaupt goed te zagen met mijn cirkelzaag. Dit omdat ik nog geen goeie 'jig' of 'hulprails' heb kunnen maken voor mijn werkbank. Mijn zelfgemaakte rails van aluminium op okoume buigt door onder het gewicht van de zaag, waardoor de zijkanten van de planken niet 90 graden zijn. Aangezien ik nog 100 andere dingen moet doen in ons huis en we een baby hebben, lijkt mij dit alles tijdrovend
  2. De kieren dicht kitten. Is dat gebruikelijk? Iemand adviseerde Ottoseal Polymeerkit. De kast wil ik misschien ooit nog verven. En de M360 is bijvoorbeeld overschilderbaar. Het lijkt mij niet zo mooi als 1, maar wel praktisch. Ik kan altijd over een paar jaar de planken eruit halen en het doen volgens optie 1.
  3. Woodfiller? Geen ervaring mee.
  4. Iemand een ander idee...?
Dank voor het advies!

IMG_20250124_121526.jpg
IMG_20250124_131733.jpg

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.401
2.348
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid

als de rechterhoek van het karkas > 90° is, dan is kitten de 1ste oplossing
niet de mooiste, maar wel de makkelijkste
kit dient uit te kunnen zetten + overschilderbaar + wit te zijn

kun je links + rechts nog aan het karkas, dan kan je schroeven door de liggers draaien, waardoor het karkas tegen de liggers getrokken wordt
hebben de liggers niet allemaal dezelfde hoek, dan ben je terug bij hier boven
tegen de zichtbare kant van het karkas, lijm je een bijkomende plaat

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PaulMauge

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
71
32
Wezep
Met alleen een cirkelzaag dit netjes in de juiste hoek zagen wordt denk ik erg uitdagend.
Met een afkortzaag zou dat een heel stuk makkelijker gaan.
Dat is uiteraard de mooiste oplossing, echter ga je dan wel nieuwe planken moeten halen aangezien er bij aan zagen wat lastig gaat..
Zelf zou ik het dichtkitten.
Melamine verven geeft wel wat uitdagingen hoor. Daar zou ik zeker niet aan beginnen. Kun je beter MDF of multiplex gebruiken.

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.738
1.157
Riemst
Gewoon zo laten. Als je met kit aan de slag gaat wordt het een knoeiboel en zie het nog meer. Wie het niet weet, gaat die kier niet zien.

• Leuk

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
72
32
Naarden
1. Langste doorlooptijd, minste inspanning: niks meer aan doen, gewoon laten zitten.
2. Korte doorlooptijd, weinig inspanning: beetje kit ertussen. Maar alleen als de plank niet verticaal kan bewegen! Schilderen gaat toch nooit meer gebeuren en wil je ook niet op melamine.
3. Lange doorlooptijd, veel inspanning: nieuwe planken zagen die toch ook net niet lekker passen en ook een spleetje geven als het vochtig weer is :)

Belangrijkste? Je hebt een lekker eerste project gedaan en dat ziet er op een klein spleetje na succesvol uit. Je hebt er ook van geleerd. Dus volgende keer maak je deze fout niet meer. Als je nog 100 andere dingen te doen hebt, dan zou ik voor optie 1 of 2 gaan. Straks gaat je kleine er toch een keer op klauteren of beukt er met zijn/haar speelgoed tegenaan.

• Leuk

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.370
1.046
Omgeving Leiden
Lekker zo laten en door met het volgende project: poten voor de tafel :)
Later, wanneer je wat ruimer in je tijd zit eerst een stevige mal maken voor je cirkelzaag, daar heb je altijd wat aan. En dan misschien, als je het nog steeds ziet, een nieuwe plank op maat zagen.

• Leuk
Waarderingen: Musicus

PaulMauge

Nieuw lid
24 jan 2025
3
0
Amsterdam
Ha allen, veel dank voor alle reacties en de tips! Ter info: rechterhoek is inderdaad > 90°. Linkerhoek buiten beeld is wel 90°.

Blij te lezen dat kitten ook kan. Toch gemotiveerd geworden door jullie om het voor nu zo te laten, maar op een later moment terug te komen met nieuwe planken. Dan met een goede opzet voor mijn cirkelzaag. Ongelijke hoeken meten en zagen is iets wat ik wil leren. Dan is dit een mooie gelegenheid later!
Dank!
Ik zet er zo een hoop boeken in, dat leidt ook af

Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.108
566
Noord-Veluwe
Als de betreffende zijkant niet haaks is, maar wel vlak, dan kun je eenvoudig met een zweihaak de juiste hoek aftasten en daarna aftekenen op de te zagen plank. Mocht de hoek in verticale richting verlopen, dan moet je dit voor iedere plank apart doen.

Over de kier: zo te zien is die zo klein dat je 'm eenvoudig zou kunnen afdekken met witte kantband bij de bouwmarkt vandaan. Het is niet de allermooiste oplossing, maar de kier is dan in ieder geval niet meer zichtbaar, het is snel te doen en tegen de tijd dat je een meer permanente oplossing wilt toepassen kun je het ook zo weer ongedaan maken. Gewoon opnieuw de strijkbout erop zetten en eraf trekken.

Anderzijds ben ik het met de anderen hier eens dat je het ook gerust kunt laten zoals het is. Zelf zie je je eigen fouten het beste. Anderen hebben vaak niet eens in de gaten dat er wat "mis" is.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.714
502
Dordrecht
Ik zou ook niet kitten. In een kast waar alles scherpe open randen heeft valt dat heel erg op. Je laat zien dat er iets fout is gegaan.

Ik zou, op een moment dat uitkomt gewoon nieuwe planken zagen. Daarbij kun je de aanwezigen planken simpel als mal gebruiken door er een stuk dik papier oid op te tapen wat de wand volgt en dit overnemen op je nieuwe materiaal.
Als het standaard diepte is en dus prefab geband, dan is het 1 snede en je plank is pas.

Wel bij voorkeur even trekkend zagen op 2mm ofzo en dan pas er doorheen om uitsplinteren te voorkomen. Of overmaat en even nafrezen.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.291
484
volgende keer kastje compleet monteren en dan langs de muur een schaduwvoegje van 5mm diep voor de passing of een afdeklatje

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
192
128
Kapellen (Antwerpen)
Ik heb er toch wel respect voor dat je dit als allereerste meubelproject aandurft - los van die wat-minder-rechte hoek ziet het er toch wel netjes uit en heb je er heel wat van kunnen leren.

Belangrijke les is dat panelen die in een bouwmarkt gezaagd worden zelden echt goed gezaagd zijn en je er dus niet op kan rekenen dat hun hoeken recht zijn. De meeste bouwmarkten hebben uit plaatsbesparing een vertikale paneelzaag waar ze horizontaal mee zagen. Dat betekent bijna altijd dat het paneel boven de zaagsnede scheef is en als ze daar dan op verderwerken, de volgende panelen ook scheef zijn. Je zou ze iets te groot kunnen laten zagen om ze dan zelf thuis perfect op maat te zetten, maar folie- of melamineplaat zonder schilfertjes zagen is zonder voorritser ook niet evident, dus dan wordt het heel goed nadenken over de zaagrichting om de vooral de zichtkant zo mooi mogelijk te houden... (of thuis gewoon uitleggen dat een kast op maat meer kost dan een nieuwe Festool of Mafell invalzaag mét voorritsfunctie en je dus geld bespaart door die te kopen...)

Momenteel weet ik maar één DHZ-zaak waar je op het zaagwerk kan rekenen, dat is Brico in Kapellen (tussen Antwerpen en de Nederlandse grens), die doen ook professionele afboordingen. Hoeken die geen 90° zijn heb ik ze nooit gevraagd, ik gok dat ze dat niet graag gaan doen.

De tips voor de opening tussen de legplank(en ?) en de zijwand zijn bijna allemaal al gegeven - ik zou het voorlopig zo laten en er een mooi boek opzetten (en dan inderdaad lobbyen voor een goeie invalzaag waarmee je zelf een nieuw plankje kan zagen).

• Leuk
Waarderingen: LukeB2530

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.714
502
Dordrecht
Ik heb er toch wel respect voor dat je dit als allereerste meubelproject aandurft - los van die wat-minder-rechte hoek ziet het er toch wel netjes uit en heb je er heel wat van kunnen leren.

Belangrijke les is dat panelen die in een bouwmarkt gezaagd worden zelden echt goed gezaagd zijn en je er dus niet op kan rekenen dat hun hoeken recht zijn. De meeste bouwmarkten hebben uit plaatsbesparing een vertikale paneelzaag waar ze horizontaal mee zagen. Dat betekent bijna altijd dat het paneel boven de zaagsnede scheef is en als ze daar dan op verderwerken, de volgende panelen ook scheef zijn. Je zou ze iets te groot kunnen laten zagen om ze dan zelf thuis perfect op maat te zetten, maar folie- of melamineplaat zonder schilfertjes zagen is zonder voorritser ook niet evident, dus dan wordt het heel goed nadenken over de zaagrichting om de vooral de zichtkant zo mooi mogelijk te houden... (of thuis gewoon uitleggen dat een kast op maat meer kost dan een nieuwe Festool of Mafell invalzaag mét voorritsfunctie en je dus geld bespaart door die te kopen...)

Momenteel weet ik maar één DHZ-zaak waar je op het zaagwerk kan rekenen, dat is Brico in Kapellen (tussen Antwerpen en de Nederlandse grens), die doen ook professionele afboordingen. Hoeken die geen 90° zijn heb ik ze nooit gevraagd, ik gok dat ze dat niet graag gaan doen.

De tips voor de opening tussen de legplank(en ?) en de zijwand zijn bijna allemaal al gegeven - ik zou het voorlopig zo laten en er een mooi boek opzetten (en dan inderdaad lobbyen voor een goeie invalzaag waarmee je zelf een nieuw plankje kan zagen).
Met iedere lineaalzaag kun je voorritsen, gewoon op 1-2mm diepte zetten en trekkend zagen met een scherp zaagblad. Dus helaas is de motivatie voor een nieuwe Festool of Mafell wat dunnetjes.
Ik zou het alsnog gewoon proberen.... :cool:

• Haha
Waarderingen: RDR2950

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.