Afwerken eiken deurtje

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedemorgen allen!

Ik ben bezig met een klein project. We hebben een TV meubel met in het midden een open vak. Hier staat een kleine computer in en een center speaker. De twee deuren links & rechts schuiven naar het midden toe. Hierachter staat een versterker met heeeeel veel knopjes en aan de andere kant nog wat apparaten en een stekkerdoos.

Op het moment is het niet mogelijk om deze elders te plaatsen. En we hebben een kleine wereld ontdekker van 9 maanden oud die als een magneet wordt aangetrokken door alles waar hij niet aan mag komen.

Dus besloten een passende deur te maken die er tussen kan. Gistermiddag bedacht, direct een lat eiken gekocht van 60x19mm en aan de slag gegaan. Hoogte uitgemeten en in stukken gezaagd. Was direct een leuke reden om de onlangs aangeschafte sleuvenfrees te gebruiken.

Ik ben nog aardig beginner op dit gebied, dus ik heb ongetwijfeld wat dingen fout gedaan, maar ik leer graag!

Ik heb de boel verlijmd met Pattex D3 lijm. Na het verlijmen zo goed als kan het overschot weggehaald. Toch is er meer lijm uitgekomen. Hoe maak ik dit weer netjes? Schuren?

Ik heb nog geen langen lijmtangen, dus ik moest het even doen met een simpele zaaggeleider die ik had, om aan het werkblad te klemmen. Werkte aardig, maar er moeten wat lange lijmtangen bij dus! Om te voorkomen dat hij krom zou trekken heb ik 4 dunne latjes gezaagd en deze er op geklemd.

Zoals was te verwachten zijn deze ook een beetje verlijmd aan het eiken. Dit heb ik met een hamer los getikt. Nu zitten er nog een paar kleine vuren splinters gelijmd op het eiken. Dit ook afsteken en dan licht opschuren? Maakt de korrel nog uit?

Vandaag ga ik ze sponning boven/onder er in frezen zodat ik de plaat er in kan hangen. Ook maak ik nog een klein venster in het paneel, zodat de center speaker nog wel zichtbaar is en geleid door laat. Daarmee is de center speaker wellicht nog “prooi”, maar dat is nog altijd beter als de overige apparaten (stroom!!)

Als laatste zie ik een klein kleurverschil. Het TV meubel heeft een behandeling gehad (zo gekocht) maar ik weet niet wat. Heeft iemand een tip om mijn paneel dusdanig te behandelen dat deze deze kleur krijgt? Of in ieder geval meer in de buurt komt?
Het is natuurlijk niet heel belangrijk. Het is ook maar voor korte duur, maar vind het wel een leuke uitdaging!

Hopelijk kan iemand mij verder helpen! 😀

A78876A3-3812-4609-9597-52EB58C5C0BE.jpegEE8DAFAC-F4B2-4F3F-A708-F8A4D4FDE01E.jpeg

6C2CFAD4-45DE-4325-B3D7-DB321FD2B6A9.jpeg
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
CCEEDD9B-F435-4BDB-9518-9F455304927D.jpeg
Sponning ondertussen er in, uitstekend lijmresten afgestoken.

Ben er best wel tevreden over! We twijfelen nu of we we een gat er in willen voor de center speaker. Wellicht deze maar even buiten gebruik stellen for the time being!

Nu dus nog even schuren en wellicht behandelen met “iets”?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mooie oplossing! Je eik is iets donkerder dan het meubel, dus dat maakt het wel wat moeilijker. Lichter was beter geweest om een goede match te vinden van afwerking. Ik denk dus eerder in de richting van een product met wit pigment erin, om dat blekend effect te hebben. Misschien kan iemand anders hier een merk aanraden?
Zorg er wel voor dat alle lijmresten goed verwijderd zijn, anders krijg je lelijke bleke vlekken. Schuren is 1 mogelijkheid, maar ik gebruik hier altijd een schraapstaal voor. Is wel een kleine leercurve om te leren hoe je die correct slijpt:
Het resultaat is helderder en gladder dan schuren, omdat je geen poriën verstopt met schuurstof. En het werkt sneller dan schuren, omdat je niet doorheen de verschillende korrelgroottes moet gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tieske

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Of je kan er een accent van maken door het net nog donkerder te maken? (in overleg met de chef natuurlijk!)
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Of je kan er een accent van maken door het net nog donkerder te maken? (in overleg met de chef natuurlijk!)
Hierop voortbordurend: als je de nieuwe kleur mooi vindt, kun je ook de rest van je meubel donkerder proberen te maken. De geleerden hier hebben daar vast trucjes voor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.