Afstelling lintzaag

Peter_Kegels

Nieuw lid
8 mei 2021
3
0
Turnhout (België)
Beste,
Heb al vele youtube filmpjes gezien, al heel wat afstellingen geprobeerd. Maar blijkt niet te lukken.
Zoals je in bijlage kan zien heb ik altijd shuine snede. De rechte snede krijg ik als ik de bovenste gelijders helemeel naar de zijkant duw, enkel dan blijkt mijn zaag recht te staan. Maar dat is niet de bedoeling.
Iemand tips?
Mvg
Peter
 

Bijlagen

  • Lintzaag.pdf
    3,9 MB · Weergaven: 66

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Wat voor merk/model lintzaag heb je?
En heb je dit probleem met alle linten, of slechts met degene die je nu erop hebt liggen?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dit kan diverse oorzaken hebben:
1 drift dit komt doordat het lint niet juist gezet is ( komt ook bij nieuwe linten voor)
2 lint ligt niet op de juiste plaats op de wielen bij afgeronde bekleding lint op bovenwiel tanden ongeveer midden en bij vlakke bekleding net buiten het wiel.
3zaaglint geleiding staat niet goed ingesteld.
4 spanning van het lint niet juist.

Je stelt, dat als je de geleiding weg draait je wel recht kunt zagen, dit houdt naar mijn mening dus in dat je de geleiding tegen het lint hebt staan, wat niet de bedoeling is.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Dit hielp voor mij heel erg veel:

2 lint ligt niet op de juiste plaats op de wielen bij afgeronde bekleding lint op bovenwiel tanden ongeveer midden en bij vlakke bekleding net buiten het wiel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter_Kegels

Peter_Kegels

Nieuw lid
8 mei 2021
3
0
Turnhout (België)
Wauw, wat een forum. Wat een topreacties en snelheid.
Bedankt dat ik deel mag zij hiervan.

Beste DannyL,
Dit probleem heb ik met alle linten. Uitgezonderd het eerste lint dat ik gebruikt heb.
Het type is een HBM 350 Profi Houtlintzaagmachine (HBM 350 Profi Houtlintzaagmachine)

Beste Hiertebreeddaartelang,
Het tafeltje staatmooi recht. Zoals je kan zien op de foto is de zaagsnede schuin, MAAR.... als ik de geleiders tegen het zaagblad aanduw (wat niet de bedoeling mag zijn) zaagt ze wel recht.

Beste Handig18,
Het zou wel eens aan punt 2 of 4 kunnen liggen. Maar heb daar al zoveel instellingen mee aan het proberen geweest dat ik vrees voor iets anders dat fout zou zijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Vlak eventuele drift niet uit!
Ik heb zelf een lint met geharde tanden nu een keer of 4 geslepen en opnieuw gezet.
Dit laatste is niet zo succesvol.
Het lint snijdt perfect, maar als ik via de langsgeleider recht wil zagen dan moet ik deze 10-12mm schuin stellen.
Vaak zet ik een lijn op het te zagen stuk en zaag dit uit de vrije hand.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
nou ben ik heel benieuwt hoe deze zaag gezet is op de linkerfoto zetting naar links en op de rechter foto zetting naar rechts.
Zo gauw even geteld meer als 5 om 5?
Als de zaag niet goed gezet is zal deze altijd weglopen zie het maar als een handzaag. Dat wil zeggen als de zetting niet gelijk is dan loopt de zaag weg naar de kant van de grootste zetting.
Een probleem bij te strak opspannen midden op het wiel kan zijn dat je de zetting plat drukt.
Ikzelf werk met de HBM 400 op krachtstroom deze heb ik nu een kleine 5 jaar en daarvoor had ik een Electra Beckum op 220.
De geleiders van de HBM vind ik niet heel super zeer lastig om nauwkeurig te stellen en heb deze dus laatst vervangen door die van Romtools (alleen de bovenste) en dat is echt een wereld van verschil! Dit naar aanleiding van een draadje op dit forum hier de link voor heel betaalbare lintzaag gel;eiders

Zal ook even een foto maken

groentes,

Roeland
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254



@vandikte
Ik neem aan dat deze foto's schermafbeeldingen zijn van de pdf van de topicstarter?
Zoja, vriendelijk bedankt voor het posten hiervan.

Een verzoekje aan een ieder:
Er worden hier op het forum regelmatig pdf-bijlagen en andere "externe" linkjes geplaatst die, een ieder die, dit wil lezen eerst moet gaan lopen downloaden wat het leesplezier/gemak niet ten goede komt.
Daarom een klein bescheiden oproepje om als topicstarter zélf even die moeite te nemen er een leesbaar topic van te maken.

Nogmaals vriendelijk bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.