Afstellen Mafell Erika

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wie weet hoe je een Erika moet afstellen? De zaaggeleider is niet parallel aan het zaagblad. Dit scheelt ongeveer een halve mm. Bij gebruik van de trekfunctie scheelt het anderhalve mm.

DSCF7633k.jpg

DSCF7635k.jpg
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Dat is een goede vraag, dat weet ik zelf ook niet. Ik heb een Erika 85 van 1 generatie terug.
Momenteel heb ik heb alleen problemen met de parallel geleiding (evenwijdigheid) en de aanslag (speling).

Ik weet inmiddels dat je de parallel geleiding aan achterkant vast moet zetten. Dan zou deze het mooi parallel moeten zijn. Nog niet uitgeprobe Dit vind ik echt ondoordacht door Mafell, zeker voor de prijs die je er voor betaald.
Ik heb begrepen dat de aanslag inmiddels is verbeterd, dit weet ik niet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Baptist heeft mij verteld dat dit zo hoort. Mijn 85 zaagt zo volmaakt haaks met de mfa. Met de parallelaanslag heb ik nog geen werk gedaan waar die nauwkeurigheid belangrijk was.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Nee, hij wordt juist naar achteren toe smaller. En dit kan nooit expres zijn, omdat de zaagtafel een trekfunctie heeft. Die is dus nu ook niet parallel aan de tafel.

Het enige wat ik kan bedenken is heel het mechanisme iets verdraaien. Maar dat is wel handig om even een handleiding van te lezen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Stuur anders even een mailtje naar Gereedschappro. Wellicht dat die het zo weten, of de betreffende instructie hebben.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Min of meer bij toeval, de explosie tekening:


Even door klikken naar voor jou het juiste exemplaar. Ik denk dat het er op neer komt dat je het blad iets moet draaien. De hele module onder de zaag zit gefixeerd tussen de twee "kopschotten"
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Nee, hij wordt juist naar achteren toe smaller. En dit kan nooit expres zijn, omdat de zaagtafel een trekfunctie heeft. Die is dus nu ook niet parallel aan de tafel.

Het enige wat ik kan bedenken is heel het mechanisme iets verdraaien. Maar dat is wel handig om even een handleiding van te lezen.
Kwam dit topic tegen, waar terzijde het zelfde wordt aangehaald: ls positioner op erika

Daarbij is de trekfunctie bedoeld om af te korten. Dat heeft niets van doen met de positie van de parallel geleider.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ik heb zelf ook al jaren een 85Ec (eerste generatie geloof ik). En ik heb hetzelfde probleem. Ook aangekaart direct bij Mafell zelf.

Het is een bewuste keuze. Het zaagblad staat iets weg van paralel aan de langsgeleider. het staat zo dat de opkomende tanden iets naar rechts staan. De theorie hierachter is dat het werkstuk altijd links van het zaagblad ligt hierdoor kunnen de opkomende tanden niet (makkelijk) happen in je werktstuk.

Je ziet dit bij veel Europese zaagtafels. In de US daarentegen staan ze exact gelijk.

Het is niet bij- of anders af te stellen althans niet op mijn versie, en volgens mij ook niet op de huidige.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Zolang je maar je werkstuk links van het zaagblad houd hoeft dat echt niet. Sterker nog dan heb je daar niks aan. In die zin dat het je zaagsnede niet beter maakt.

Zowel bij gebruik van de mafell als trekzaag of als vaste tafelzaag, maakt het niet uit dat het blad zo staat. Als de parallel geleider haaks op de tafel staat krijg je in beide gevallen een perfect haakse zaagsnede aan je werkstuk.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Die theorie gaat alleen op als het blad precies de andere kant op gedraaid zou zijn, of als je de langsgeleider links zet (doen linkshandigen dat?). Ik kan me dus niet voorstellen dat dat express is. En los daarvan wil ik het gewoon niet. Rechts van de zaag wordt naar achteren toe smaller, daardoor gaat het wringen, wordt het zaagblad opzij geduwd en krijg je afdrukken van het blad in je werkstuk. Het zaagt daardoor ook niet haaks meer. Trouwens, aan de achterkant van de cirkel gaan de tanden omhoog, en dat is nou net het smaller deel. Geeft zelfs een groter risico op terugslag.

Het blad een beetje draaien lijkt me inderdaad een handige fix. Bedankt! Ook bedankt voor de explosietekening-link.
Ik had de (online) handleiding doorgebladerd, maar daar ontbreken een aantal pagina's in, en de hoofdstuknummering klopt niet meer.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Het is geen theorie, het is de praktijk. De mafell is namelijk niet gemaakt om rechts van het blad je geleiders te hebben. Hij is gemaakt om je geleiders en werkstuk links te hebben.

Het blad draaien/stellen is niet mogelijk.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
I stand corrected. Niet het antwoord dat ik in 2014 kreeg echter.

Mocht je de manier vinden om het blad te stellen dan hoor ik dat graag. Ik zou hem ook wel recht willen hebben, al heb ik ermee leren leven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
( voor wie dit onderwerp nog eens tegen komt )

Ik kwam op dit onderwerp door een verwijzing van uit dit onderwerp :


Voor de volledigheid deze link maar zet eventuele reacties in dat andere onderwerp, anders wordt het verwarrend
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
( ik ga (toch) verder in dit onderwerp )

Bericht van H.

Je moet natuurlijk eerst constateren dat de zaag niet evenwijdig aan z'n eigen geleiding staat. Klok er tegen aan, zaag in de hoogste stand en zaag naar voren trekken.
Dan zitten er rolletjes op die geleide as, 3 aan de omtrek als ik me niet vergis. 2 daarvan zijn voor de speling, maar die 3e (de horizontale gok ik) kan niet gesteld worden. En na wat rekenwerk kwam ik op een verschil van 0.5mm, we hebben toen een busje gedraaid en dat op die kogellager ge??? (lijmt of perst) Dat busje is dus 1mm groter in buitendiameter dan het lager. Geen idee hoe ik dat los heb gekregen en dergelijke.
Die machine was voor dat specifieke probleem terug geweest naar Mafell, maar niet opgelost.
Achteraf denk ik dat er ergens in de productie gewoon een typefoutje van 0.5mm gemaakt is voor de bewerking van dat montage gat, het kwam een beetje te mooi uit.
Dus wat er moet gebeuren, begrijpen hoe het zit, welke van de 2 wieltjes dan dus aangepast moet (in de lengte zitten er natuurlijk ook 2) zodat de hoek de juiste kant op gecorrigeerd wordt (in m'n gedachte was het het achterste), vervolgens zien hoe dat lager er even af kan (misschien brengt de exploded onderdelen tekening uitkomst) iemand vinden die daar even een ringetje voor draait en het er op lijmt of perst. En de boel weer terug bouwen.
De afwijking die je op het zaagblad meet, moet natuurlijk in verhouding met de afstand van die 2 rolletjes overeenkomen.
Misschien kan de beste man met dit verhaal al uit de voeten. Anders geef je hem m'n gegevens maar.
Met alleen dat ringetje is ie er niet, als de rest niet duidelijk is, dan moet die hele machine hier naar toe. En dan moet nog blijken dat we het over hetzelfde euvel hebben.
Maar zoals altijd, meten is het toverwoord. (en weten wat je meet).
Tot zo ver voor nu even.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dank je. Er is dus een stelmogelijkheid gemaakt op de stangen waar de zaag op geleid. Ik zal nog eens een keer de zaag bestuderen waar dat op gezet moet worden. Je zou verwachten dat het opvijlen van een montagegat ook wel moet lukken. Hopelijk is dat te doen zonder de machine compleet uit elkaar te moeten halen.

Ik heb overigens de vraag ook bij Mafell neergelegd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.