Vulringen zijn niet verboden, integendeel zelfs. Om een freesblok vast te zetten op de as van de machine heb je ringen nodig. Hoe meer ringen hoe beter, of beter gezegd, hoe meer ringen van verschillende diktes hoe beter.
Zelf heb ik vulringen van 0,1mm tot 25mm, zeker bij het stellen van meerdere frezen op één as zijn die dunne ringen goud waard.
De dunste die ik heb gaan van 0,1mm tot 0,5mm,per tiende mm dikker, dan 4 van 1mm dikte, 2 van 2mm dikte, 5mm, 10mm, 15mm, 20mm, en 25mm. Zo kan ik bijna alles stellen met een combinatie van ringen.
Elke frezenfabrikant levert die in verschillende buitendiameters en voor verschillende asmaten.
Bij het stellen van meerdere frezen heb ik dan ook altijd een schuifmaat bij de hand. Voor een juiste passing heb je dan nood aan dunne ringen, 0,1mm meer of minder maakt hier het verschil tussen passen of spannen.
Het is niet altijd eenvoudig om van de eerste maal de juiste dikte van de tussenring te bepalen, zeker bij HM bestucte frezen geeft dit problemen, het HM steekt buiten de body, begin hier maar eens te meten.
Eens de juiste dikte gevonden bij een combinatie die ik veel gebruik laat ik dan wel eens een juiste tussenring draaien door een bevriende metaaldraaier. Zo heb ik op maat gedraaide ringen voor een bepaalde combinatie, dan word het later opnieuw stellen veel eenvoudiger, dus liggen er in mijn kast ringen met een dikte van 3,8mm, 6,2mm, etc. Als ik alle ringen die ik bezit op één as wil plaatsen dan word dat een toren van 200mm hoog

Maar beter teveel ringen dan eentje te weinig.
Mvg,
André