Afschot overkapping

onyx

Nieuw lid
3 sep 2020
10
0
Hallo

Ik ben een overkapping aan het maken en wilde het afschot met de palen gaan maken.
Het afschot moet van links naar rechts (van voorzijde bezien) het wordt 340 cm breed dus zou 1/1/2 a 2 cm moeten zijn. Het dak zal van planken gemaakt worden
Maar dit betekend dat de voorste ringbalk niet recht op de palen kan liggen en er spleten komen. Nu wilde ik de boieiboord niet tot aan de rand paal/ringbalk laten komen omdat ik dat niet zo mooi vind (de boeiboord steekt dan centimetertje onder de balk en zal zichtbaar schuin lopen t.o.v de balk.
Ook zal de voorste ringbalk niet goed aansluiten bij de zij ringbalken.

Afschot in de PIR platen wordt veel te duur en zal ivm beperkte hoogte niet dikker kunnen dan 2cm
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik zie niet direct een vraag ik je post maar ik snap je probleem.

ik heb hetzelfde gehad in mijn veranda,

ik heb de ringbalken gewoon vlak gehouden en heb de balkenlaag opgedikt met verschillende diktes latjes en daarna het OSB erop gemonteerd, zo liep dat netjes af van de ene naar de andere kant.
 

onyx

Nieuw lid
3 sep 2020
10
0
dan zou er op de plankenlaag nog osb moeten komen ?
dit geeft me weer extra hoogte (aan rechterzijde is hoogte beperkt)
Of zou ik dan de pir isolatie kunnen laten vallen en tussen de latjes een andere isolatie stoppen ?

zou een OSB van 9 mm kunnen of is dat te dun ?
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik heb de balken per stuk (dus elke balk) afzonderlijk, met latjes ter breedte van de balk opgedikt.

de ene kant niet opgedikt en de andere kant een cm of 3 en daartussenin dus strips met afnemende dikte.

daaroverheen dan weer OSB om mijn EPDM om te verlijmen

een andere truuk is om met een lijn (zo'n ekleurde slaglijn, laser, of een getekende lijn of een touwtje) het afschot af te tekenen en je balkdragers een hele kleine hoek mee te geven zodat je balkdragers je afschot gaan maken.

Dit is wel zichtbaar natuurlijk als je vanonder je balkenlaag zichtbaar houdt
 

onyx

Nieuw lid
3 sep 2020
10
0
dus je osb platen liggen niet op latten maar steeds op een smal stukje wat op je lat ligt ?
In dat geval zou 9mm osb zeker te dun zijn denk ik
bij mij liggen balken in het zit
ik zou op de planken latten kunnen leggen en daarop osb (9mm ?) en dan zou daarop nog isolatie 2 cm kunnen

Heb je gewoon rechte latten gebruikt of afgeschuind ? en om de hoeveel cm omgeveer ?
 

onyx

Nieuw lid
3 sep 2020
10
0
ok duidelijk mijn balken liggen net andersom dan afschot, maar ik zou dit op de planken kunnen doen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.