Afschot overkapping en boeideel

sanderbofficial

Nieuw lid
29 mei 2024
3
0
Veendam
Context, ik bouw een overkapping. 400 cm lang, 300 cm diep. 15 x15 palen, gordingen komen op de ringbalk te liggen, geen inkepingen e.d.

Nu komt mijn vraag:
Ik wil de regenpijp aan de voorkant hebben, links of rechts maakt me niet uit, kan ik tijdens de bouw wel bepalen.
Afschot van 1 cm per meter. Drie achterste palen worden 3 cm hoger. Moet ik nog afschot over de lengte maken? Of is over de diepte voldoende?

En vraag 2: Het boeideel wil ik waterpas monteren, want dat is optisch mooier als ik iedereen zo hoor. Nu zie ik veel dat er een balkje op het dakbeschot wordt gemaakt langs de rand, wat meteen ook de bak vormt, dit ter extra stevigheid voor o.a. het boeideel die er op wordt gemonteerd. Echter, het boeideel is waterpas. De balkjes op het dakbeschot lopen natuurlijk op afschot mee met het dak. Hoe zorg je dat dit allemaal mooi wordt? Je krijgt namelijk hoogteverschillen tussen het balkje en het boeideel zowel voor als achter lijkt me? Of moet ik het boeideel gewoon zonder balkje op de gordingen boren?

Hoe hebben jullie dit aangepakt? (Foto's zijn welkom!!)

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.920
1.100
Omgeving Eindhoven
Ik wil de regenpijp aan de voorkant hebben, links of rechts maakt me niet uit, kan ik tijdens de bouw wel bepalen.
Afschot van 1 cm per meter. Drie achterste palen worden 3 cm hoger. Moet ik nog afschot over de lengte maken? Of is over de diepte voldoende?
Je zult niet alleen afschot van achter naar voor moeten creëren, je hebt ook afschot links-rechts nodig. In ieder geval aan de voorzijde, zodat het water niet in de zo ontstane "goot" blijft staan maar ook aan de voorkant netjes naar je regenpijp stroomt.
Als de regenpijp rechtsvoor komt en het dakvlak redelijk vierkant is, dan mogen (voor zover ik weet) de hoekpunten rechtsachter, linksachter en linksvoor op dezelfde hoogte zitten, zolang rechtsvoor tov alledrie deze punten maar 1 cm/meter lager ligt.Hoeveel rechtsvoor lager ligt wordt bepaald door de langste afstand.
Het boeideel wil ik waterpas monteren, want dat is optisch mooier als ik iedereen zo hoor. Nu zie ik veel dat er een balkje op het dakbeschot wordt gemaakt langs de rand, wat meteen ook de bak vormt, dit ter extra stevigheid voor o.a. het boeideel die er op wordt gemonteerd. Echter, het boeideel is waterpas. De balkjes op het dakbeschot lopen natuurlijk op afschot mee met het dak. Hoe zorg je dat dit allemaal mooi wordt? Je krijgt namelijk hoogteverschillen tussen het balkje en het boeideel zowel voor als achter lijkt me?
Je zult ook een daktrim gaan gebruiken denk ik? Deze heeft iets meer breedte nodig dan alleen het boeideel, dus het is sowieso goed om een ringbalkje (5x10 of 5x12) bovenop het dakbeschot te maken en daar het boeideel op vast te schroeven.

Om het boeideel waterpas te plaatsen, heb ik hier (voor een veel kleiner dak hoor) de balk die bovenop het dakbeschot ligt zodanig geplaatst dat de bovenkant daarvan ook waterpas kwam te liggen. Dus aan de onderkant uitgevuld (in mijn geval op hoogte gezaagd/geschaafd) om deze aan de bovenkant waterpas te krijgen.
De bovenkant van de randbalk = het boeideel / de daktrim is daarmee waterpas, maar de bak is daarmee niet overal even hoog (omdat de bodem = je dakbeschot onder afschot ligt).
Wat voor dakbedekking komt erop? (epdm of bitumen?) En komt er in de hoek een mastiekhoek te liggen? Als die er komt kan je de balk bovenop het dakbeschot op blokjes zetten en de spleet met de mastiekhoek wegwerken. Komt er geen mastiekhoek in (dus een scherpe hoek zoals bij epdm gebruikelijk is) dan moet je de vulblokjes dichter op elkaar zetten zodat je dakbedekking niet in de spleet geduwd wordt. Of, zoals ik het heb gedaan, de balk in de lengte schuin zagen om zo het uitvullen al te doen.

Even een snel schetsje gemaakt; boven de optie met de vulblokjes en onder de in de lengte gezaagde balk.
Hier komt dan het boeiboord tegenaan, waardoor dat bovenaan waterpas ligt (maar natuurlijk aan de onderkant wel aan 1 kant een paar cm meer uitsteekt onder de gordingen dan aan de andere kant).
RandbalkAfschot.jpg
Blauw is de randbalk, grijs het dakbeschot

• Leuk
Waarderingen: Martijn1990

sanderbofficial

Nieuw lid
29 mei 2024
3
0
Veendam
Helder antwoord! Hoe heb jij gemeten hoeveel je moet schafen/zagen om het balkje op het dakbeschot waterpas te maken?
En hoe heb je het aangepakt met de schoren en de ringbalk, dit sluit dan allemaal niet meer mooi aan lijkt me?

Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
556
257
Ik heb het op dezelfde manier gedaan als @klusrob . In mijn geval op de lange zijde 3 cm afschot, op de korte 2 cm voor een schuurtje van 2.7*1.8 m.
De ringbalk op het dak heb ik simpelweg in tegengestelde richting minder hoog gemaakt, niet uitgemeten op het dak zelf. (de korte twee met de hand geschaafd, voor de lange heb ik toch maar een handcirkelzaag geleend).

Laatst bewerkt:

sanderbofficial

Nieuw lid
29 mei 2024
3
0
Veendam
Nog een laatste vraag; Ik wil de palen en ringbalk waterpas. Vervolgens wil ik onder de gordingen een balkje leggen van 3 cm hoog, om zo de afschot te creeren van 3 cm per meter, is dit een goed oplossing?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
556
257
Ergens moet afschot worden gemaakt en er zijn eerdere wegen die naar Rome leiden. Als je de gordingen nog goed aan de ringbalk kan verbinden, is het prima. Lijkt me optisch het mooiste om de ringbalk en boeidelen waterpas te hebben inderdaad.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.