Afruwgutsen/vormgutsen machinaal slijpen

Truus

Nieuw lid
5 sep 2024
8
8
Purmerend
www.beeldigwerk.nl
Voor het draaien van houten ringen (sieraad) gebruik ik o.a. afruwguts, vormguts en dergelijke. Ik ben aan het onderzoeken hoe ik deze zelf machinaal kan slijpen. Op dit platform heb ik al e.e.a. gevonden hierover. Onder andere: ‘schaf een simpele Ferm aan, en schaf een mal aan (vingernagelmal?)’. Daarnaast heb ik ook ergens gelezen dat voor HSS staal een CBN schijf nodig is. Kortom, er zijn wat tegenstrijdigheden. Via MP zou ik een Ferm BMG1019 kunnen aanschaffen. Deze heeft een P36 & P60 slijpschijf. Ik vraag mij nu een aantal dingen af:
- moet ik voor het HSS staal andere schijven aanschaffen en zouden die passen op een Ferm (universele maat?);
- welke mal of mallen werken bij zo’n Ferm (ik lees ook dat ik het zelf in elkaar zou kunnen knutselen, maar liever schaf ik het aan);
- volstaat de Ferm qua vermogen voor gutsen en beitels;
- àls de Ferm bijvoorbeeld een CBN schijf nodig heeft en daarnaast bv een hulpstuk, zijn die investeringen dan verstandig (aangezien de Ferm nauwelijk wat kost).

Een hoop vragen dus, maar wie weet hebben jullie het antwoord of de antwoorden, alvast dank.
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
774
304
RegioRotterdam
Voor HSS staal is een CBN wiel heel mooi maar niet per sé nodig. Een 'witte steen' werkt ook prima. Voor op die Ferm BMG lijkt een witte steen (HBM) me prima. Er zitten pasringetjes bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Truus

Truus

Nieuw lid
5 sep 2024
8
8
Purmerend
www.beeldigwerk.nl
Voor HSS staal is een CBN wiel heel mooi maar niet per sé nodig. Een 'witte steen' werkt ook prima. Voor op die Ferm BMG lijkt een witte steen (HBM) me prima. Er zitten pasringetjes bij.
Dus als ik het goed begrijp: een witte steen aanschaffen voor HSS, de andere (wellicht de fijnste steen) gebruiken voor de het ‘gewone’ slijpwerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.306
747
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als de slijpmachine vermogen genoeg heeft om de wielen in beweging te brengen, volstaat dat. Bij houtdraaibeitels is het niet de bedoeling dat je hard duwt, dus meer vermogen heb je niet nodig.
Voordeel van CBN boven een witte steen is dat CBN z'n vorm behoud, een witte steen zal iets slijten en als je bv altijd in het midden slijpt, zal daar een groef ontstaan. Dat moet je dan weer oplossen door de steen af te ritsen (en kleiner te maken), een klusje waarbij je een afritser nodig hebt die harder is dan de steen (de eerste hit bij Google is een diamant afritser van Baptist) en een goede stofzuiger o.i.d, want de wolk steenstof die daarbij vrijkomt wil je niet in je longen hebben.

Voor het slijpen van een vingernagelguts bestaan er een aantal opties

- de adapter voor Tormek, die alleen past op de 12 mm stang die bij Tormek slijpnachimes er bij zit.
- de Oneway Wolverine e.d., die op een losse, uitschuifbare beitelsteun onder de steen leunen.
- volledig uit de losse hand slijpen
 
  • Leuk
Waarderingen: Truus en John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
122
50
‘s-Hertogenbosch
Als de slijpmachine vermogen genoeg heeft om de wielen in beweging te brengen, volstaat dat. Bij houtdraaibeitels is het niet de bedoeling dat je hard duwt, dus meer vermogen heb je niet nodig.
Voordeel van CBN boven een witte steen is dat CBN z'n vorm behoud, een witte steen zal iets slijten en als je bv altijd in het midden slijpt, zal daar een groef ontstaan. Dat moet je dan weer oplossen door de steen af te ritsen (en kleiner te maken), een klusje waarbij je een afritser nodig hebt die harder is dan de steen (de eerste hit bij Google is een diamant afritser van Baptist) en een goede stofzuiger o.i.d, want de wolk steenstof die daarbij vrijkomt wil je niet in je longen hebben.

Voor het slijpen van een vingernagelguts bestaan er een aantal opties

- de adapter voor Tormek, die alleen past op de 12 mm stang die bij Tormek slijpnachimes er bij zit.
- de Oneway Wolverine e.d., die op een losse, uitschuifbare beitelsteun onder de steen leunen.
- volledig uit de losse hand slijpen
Vergeet niet de pro-edge van Sorby
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
774
304
RegioRotterdam
Ik had die witte steen van HBM (€5.-) genoemd omdat hij werkt en me passend leek op een tweedehands slijpertje dat nieuw voor €35.- in de winkel ligt. Ja, ritsertje ad. €10.- komt er nog wel bij.
Een CBN wiel kost al gauw €130.- en dat leek me meer passend voor een wat zwaardere (letterlijk, dus meer stabiele) machine.
Vingernagelmal kun je kopen als aangegeven of zelf maken. Er zijn legio voorbeelden.
(Google: fingernail grinding jig diy)
 
  • Leuk
Waarderingen: Truus

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.531
584
Ik had die witte steen van HBM (€5.-) genoemd omdat hij werkt en me passend leek op een tweedehands slijpertje dat nieuw voor €35.- in de winkel ligt. Ja, ritsertje ad. €10.- komt er nog wel bij.
DIE ferm van 35 euro zou ik laten staan want die heeft maar 150 Watt vermogen. Vind ik te laag.
Er is een andere Ferm waar een brede witte steen op zit en die nieuw rond 55 euro kost. Die heeft een pak meer vermogen : 250 watt . En dat vind ik net genoeg om vlot mee te werken.
link hieronder
Ferm slijpmachine 250 Watt
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.943
959
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
DIE ferm van 35 euro zou ik laten staan want die heeft maar 150 Watt vermogen. Vind ik te laag.
Er is een andere Ferm waar een brede witte steen op zit en die nieuw rond 55 euro kost. Die heeft een pak meer vermogen : 250 watt . En dat vind ik net genoeg om vlot mee te werken.
link hieronder
Ferm slijpmachine 250 Watt
Alternatief is een Creusen scoren op marktplaats. Je vindt ze vaak goedkoper en ze zijn een klasse beter. Vaak zit er al een brede witte steen op. CBN is heel fijn (ook al omdat je beitel niet heet wordt en de kans op verbranden/ontlaten dus heel klein is), maar absoluut niet nodig. Er zijn ook betere keramische stenen voor (draai)beitels dan een standaard witte steen, maar ook die zijn niet echt nodig, zijn ook flink aan de prijs, en slijten, net als de witte alumina stenen - vaak zelfs harder.
Daarnaast is een goede losse beitelsteun een echte aanrader...
 
  • Leuk
Waarderingen: Truus en ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.531
584
Een goede beitelsteun is absoluut noodzakelijk, en die zal moeten gemaakt of gekocht worden.
Elke machine die mooi ronddraait en sterk genoeg is( voor mij vanaf 250 watt om vlot te werken) zal hetzelfde slijpwerk kunnen afleveren.

De Creusen is wat degelijker gebouwd. Heeft een as van 15 mm

Bij een Creusen: let op de grootte van de stenen. Een brede witte steen (40 mm) voor een Creusen zal je min rond 50 euro betalen. Ik keek ook bij vele hele grote slijpsteen fabrikanten zoals Tirolit en Norton. Met reductie ringen en zonder......

Ik heb toevallig 2 dagen geleden op mijn werk een nieuwe machine aangevraagd. Een sneldraaiende ECO 150

Eco S-150 dubbele slijpmachine 370 Watt - Baptist

Ik wil een sneldraaiende . Een traagdraaiende 200mm is mij soms te traag.... Een 150 mm traagdraaiende heeft een kleinere omtreksnelheid dus zal mij helemaal te traag uitkomen.

De smalle steen zal dienen voor gutsen , al zijn die niet voor het houtdraaien en heeft mijn favoriete korren 60

De brede is voor steekbeitels en schaafbeitels. Indien de steen een volle schijf is en geen trapje erin heeft (komsteen) kan die heel goedkoop vervangen kunnen worden. Heeft een as van 1/2 inch en dat maakt dat de stenen dan zo goedkoop kunnen zijn. Dan even rondkijken voor een steen van korrel 60. Al het gereedschap dat erop geslepen zal worden wordt toch afgewet en gestropt voor de scherpte.

Het zou dan de 6 de slijpmachine zijn op mijn werk. Er zijn 3 grote Tormeks, een Creusen ( 250 watt) met CBN , een zware Metabo ( 900 Watt) met een steen voor hardmetaal en nu hoop ik deze er nog bij te krijgen.

Enkele tientallen mensen houden hun gereedschap scherp op deze machines, ze worden dus intensief gebruikt, vandaar het aantal.

Als je op een tweede hands machine 2 nieuwe stenen moet zetten kun je best eerst even rekenen of het dan de moeite is.


groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Truus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.920
2.954
Een smalle witte kost 5 euro bij hbm. De brede 10. Er zit alleen tegenwoordig geen kamertje meer in de brede. Die moet je er tegenwoordig zelf dus in maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Truus

Efvee

Post veel
9 jun 2021
774
304
RegioRotterdam
..... Er zit alleen tegenwoordig geen kamertje meer in de brede. Die moet je er tegenwoordig zelf dus in maken.
Vraagje uit nieuwsgierigheid: Hoe maak je een kamer in een slijpsteen zonder hem te breken of de balans kwijt te raken?

Truus gaf trouwens aan dat ze voornamelijk ringen en sieraden maakt. Ik neem dus aan dat ze geen grote beitels te slijpen heeft die een brede steen vereisen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.920
2.954
Ik heb er de laatste keer een diamantritser voor gebruikt. Maar zo'n creusen steen heeft een gat van 25mm diep, Dus dat zou ik met een diamantboorkroon op de slijptol doen.
 

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.531
584
Een smalle witte kost 5 euro bij hbm. De brede 10. Er zit alleen tegenwoordig geen kamertje meer in de brede. Die moet je er tegenwoordig zelf dus in maken.
Creusen heeft asgat 15.

Ik vond bij HBM geen stenen met asgat 15, ook niet bij de stenen met reductieringen . Er is geen 15 mm reductiering gevonden.
Bij Creusen zit je vast aan die 50 euro of meer voor een brede steen en de smalle is ook niet goedkoop.

groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.920
2.954
Even een goedkoop diamantboortje er door heen onder de kolomboor en je gat is 15. Het meeste dat je er uit boort is het vulmiddel dat ze gebruikt hebben om het gat na het bakken op de goede maat te krijgen. Maar je kan ook gewoon iets kopen dat past. Maar zoals inmiddels vast wel bekent, heb ik een hekel aan meer uitgeven dan nodig. Dus dan moet je denken in oplossingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.