Afmetingen balken pergola

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
55
41
Wageningen
Ik ben bezig met het ontwerpen van een schutting, met geïntegreerd fietsenhok. De schuttingpalen wil ik verbinden met het huis, om een soort pergola te krijgen. De verticale en horizontale palen wil ik met deze aan elkaar verbinden: Pergola Hoekverbinding 90 graden Zwart voor 12 x 12 cm balken -

Voor de schuttingpalen kijk ik naar een kopmaat van 9x9 cm. Volgens de balkenschuif moet de horizontale balk minimaal 14.5 cm hoog zijn (overspanning is 3.1 m). Helaas zijn er geen hoekconnectors beschikbaar die aan de ene kant een 9x9 balk passen, en aan de andere kant 9x14.5. Mijn vraag is dus of voor de horizontale balk 9x9 cm ook zou volstaan. De balk krijgt geen dak- of dragende functie. Het enige dat ik wil voorkomen is dat de balk doorzakt onder zijn eigen gewicht.
IMG20220515155549.jpg
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als er niets op komt lijkt 90x90 sterk genoeg, anders even naar de houthandel en een balkje neerleggen en erop staan;)
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
55
41
Wageningen
De palen staan inmiddels. Nu heb ik een vervolgvraag over het dak van het fietsenschuurtje. Hier willen we een groen sedumdak van maken. Het dak wordt 2.7 M2, met een dakopstand van 8 cm. Dat geeft een volume en potentiële belasting van ruim 200 kilo water.
IMG20220604163010.jpg
Zoals je kan zien op de tekening, lopen de balken verder door dan het dak. Denken jullie dat het sterk genoeg is om het dak hangend tussen de palen in te monteren met dikke tellerkopfschroeven, of moet de daklaag toch echt op/in de balken gemonteerd worden?
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
55
41
Wageningen
Bij de lagere palen komen de liggers er inderdaad bovenop te liggen. De hogere palen steken uit om een pergola van te maken. Deze steken dus boven het dak uit. Kan ik de liggers hier tegenaan schroeven, zodat ze aan de palen 'hangen', of lever ik daar teveel stevigheid mee in?
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Bij de lagere palen komen de liggers er inderdaad bovenop te liggen. De hogere palen steken uit om een pergola van te maken. Deze steken dus boven het dak uit. Kan ik de liggers hier tegenaan schroeven, zodat ze aan de palen 'hangen', of lever ik daar teveel stevigheid mee in?
Kun je ze niet iets inkepen én schroeven? Dan verminder de je afschuifkracht op de schroef.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij de lagere palen komen de liggers er inderdaad bovenop te liggen. De hogere palen steken uit om een pergola van te maken. Deze steken dus boven het dak uit. Kan ik de liggers hier tegenaan schroeven, zodat ze aan de palen 'hangen', of lever ik daar teveel stevigheid mee in?
een ontwerp waarbij de staanders boven het dak uitsteken, is niet alledaags
kan uiteraard
komen de hoge staanders naast het dak ?
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
55
41
Wageningen
Hier een simpele schets. Het gaat om de verbinding bij de pijl. Iets inkepen is inderdaad een goede optie. De balk is 4 cm breed. Is 2 cm inkepen dan voldoende?



16545869960381456183923156328272.jpg
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Hier een simpele schets. Het gaat om de verbinding bij de pijl. Iets inkepen is inderdaad een goede optie. De balk is 4 cm breed. Is 2 cm inkepen dan voldoende?



Bekijk bijlage 120128
Dat kan, ik zou wel de korte zijde (de schuingearceerde in je bovenste schets) laten doorlopen voor de andere liggers langs. Dan kun je zowel de korte als de lange ligger inkepen in de pergola-kolom.

Het is ook wat mooier qua aanzicht denk ik (dan heb je geen kopse kanten in het vooraanzicht).
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
55
41
Wageningen
Ik ben uiteindelijk voor de hangende constructie gegaan. Dat komt beter uit met de daklijsten. Er komt nog een klosje onder.

Alleen nog een poort en dak, en dan is die af.
IMG20220609164425.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.