Afkortzaag: wegvliegen materiaal

Handypete

Nieuw lid
12 jul 2020
18
3
Ik heb recent een nieuwe afkortzaag gekocht, de Makita LS1018LN. Deze heeft een zaagblad van 254mm. Hiervoor gebruikte ik een DeWalt DW707 met zaagdiameter 216mm.
Tijdens het afkorten met de Makita is het mij al een paar keer overkomen dat het af te zagen deel als een ongeleid projectiel weg vloog. Dit overkwam mij ook wel eens met de DeWalt, maar in mijn beleving veel minder vaak
Volgens mij gebeurt zoiets doordat het materiaal tijdens het zagen gaat klemmen. Even gauw een kromme lat doorzagen of iets anders met een onregelmatige vorm. En ja, ik weet dat dit eigenlijk al helemaal niet verstandig is. Maar waarom lijkt dit nu met de Makita eerder te gebeuren? Heeft dit met het zaagblad te maken? Diameter, dikte of aantal tanden?
En hoe voorkom je zoiets?
 
  • Leuk
Waarderingen: handig18

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Even gauw een kromme lat doorzagen of iets anders met een onregelmatige vorm.
de manier waarop je zaagt, speelt mee
bij het zagen laat je de zaag zakken + duw je ze vooruit
de mate waarin het ene + het andere gebeurt, bepaalt de richting waarin je op het hout druk uitoefent, en daardoor de richting waarin het zal proberen om te ontsnappen
vliegt een stuk weg, dan is het omdat het zaagblad er na het doorzagen nog mee in aanraking gekomen is
dat heb je zelfs met rechte stukken
zijn die klein, dan kunnen zelfs die door de luchtverplaatsing tegen het zaagblad gezogen worden, en nadien weggeslingerd
bij kromme stukken + afhankelijk van de manier van plaatsen is de kans op wegvliegen nog groter
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als je krom hout wil zagen even een dun plankje er onder of er achter, zodat je zaag niet klemt.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Zet je te zagen materiaal vast zo dat het niet meer kan bewegen als het goed is zijn daar hulpmiddel voor bij
De zaag, het kost wat Tijd daarom doen de meesten het niet het moet meestal snel snel ,
Het kan ook zijn dat waar je het hout tegen aan drukt bij de zaag dat het niet zuiver recht is , als je dan het hout
Door zaagt duw je er tegen aan met gevolg dat de zaagblad het hout grijpt dit heb ik ook gehad met mijn
Metabo afkortzaag, ook gevolg dat het net niet goed haaks zaagt
 

Handypete

Nieuw lid
12 jul 2020
18
3
Dank voor deze waardevolle tips. Het ondersteunen met een dun plankje is een goede tip denk ik. Een materiaalklem gebruiken ook natuurlijk.
Daarnaast vraag ik mij af of het aanbrengen van een 2e materiaalklem aan de "restzijde" ook zinvol is of is dat juist gevaarlijk en af te raden?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.286
613
Moordrecht
Mocht je een potentieel gevaarlijk stuk moet zagen, of eigenlijk met alle zaagstukken op de afkortzaag, is het aan te raden om de zaag eerst uit te laten draaien voordat je 'm weer omhoog haalt. Zo kunnen je tanden nooit het werkstuk grijpen. Haal het "even" zagen uit je routine en probeer veilig te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Je wil de spanning in het hout juist niet opsluiten. Dus 2 klemmen zou ik afraden. Je wil je materiaal zo op de zaagmachine leggen, dat je je hout spanningsvrij kan zagen. Als kleine stukjes door de zaag worden mee genomen kan je een plankje op je aanslag monteren, zodat het gat tussen je zaag en je aanslag gesloten wordt. Bij een houten aanslag is dat makkelijk, je schroeft er een strook hout tegen aan en zaagt daar doorheen. Bij een aluminium aanslag moet je wat creatiever zijn. Als je een diepte aanslag hebt kan je die omhoog zetten en dan een L vormige aanslag maken, die je tegen het aluminium aanzet aankomt en op de grondplaat van je machine ligt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.403
2.941
Gaanderen
Ja. Wij zaagden in onze zaak bijna alleen metalen profielen en ik heb iedereen verboden om korter te zagen dan 15 cm. Twee keer een flinke klapper gezien. Waarvan een een vuist grote deuk gaf in een alu roldeur (massieve alu lamellen van 4mm dik) de ander kwam tussen het zaagblad en de insert. Dat gaf een vervormt zaagblad en een kromme as.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.