Afkortzaag radiaalzaag dubbel verstekzagen makkelijk instelbaar

Robben

Nieuw lid
24 dec 2020
2
0
Hallo, ik zoek een degelijke afkortzaag die soepel instelbaar is in hoogte en onder hoeken. Er zijn mobiele van Festool b.v. maar die zagen maar tot 30 cm breed. Ik wil tot ca 50 cm minimaal kunnen zagen. Ik maak veel meubels en moet daarbij zuiver kunnen zagen. Heeft iemand ervaringen met diverse merken en wat zijn hiervan de voor en nadelen? Dank alvast voor de response

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Radiaalzaag, nadeel, neemt veel ruimte in. Nog een nadeel, het stof komt overal. Voordeel, je kan er ongeveer alles mee.

7 mrt 2015
1.146
366
P'beek
Radiaalzaag, nadeel, neemt veel ruimte in. Nog een nadeel, het stof komt overal. Voordeel, je kan er ongeveer alles mee.
Veelzijdig maar door die veelzijdigheid niet supergebruiksvriendelijk en in mijn eigen ogen zelfs onveilig.

50cm is bij de afkortzagen niet te vinden. Als het sporadisch is kun je je panelen omdraaien.

Alternatief is de invalzaag en/of zaag met roltafel.

Ps. Voor iemand die veel meubels maakt (bedrijfsmatig?) Is een zaag met roltafel ideaal.

Verder kun je met een goed afgestelde bouwmarktzaag beter zagen dan een slecht afgestelde festool kapex.

De bosch gcm 12 gdl schijnt ook een prima zaag te zijn naast de kapex 120 en voor een.stuk minder geld. Geen ervaring mee zelf.

Vraag: veel hangt af van de aantallen / werkzaamheden en materialen. Kun je hier wat meer.over vertellen? (I.e. plaatmateriaal? Melamine? Hardhout? Steigerplank?
Hoe vaak heb je de 50cm capaciteit nodig?
Wat maak je dan precies?

Laatst bewerkt:

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
321
119
Eemnes
in mijn eigen ogen zelfs onveilig.
@Hiertebreeddaartelang volgens mij is elke machine gevaarlijk als je niet weet wat je doet.

Radiaalzaag is wel de meest voor de hand liggende optie voor TS, tenzij er ruim budget en ruim ruimte is voor een formaatzaag. Dan nog, radiaal neemt minder ruimte in dan formaat. En helaas kennen we allemaal dat we meer ruimte zouden willen in onze werkplaats/klusschuur.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Dan kan je beter een radiaalzaag kopen. Kost minder , is stabieler, je kan er ook dik materiaal met enig tempo mee zagen. Maar als het voor de hobby of ooit eens is, dan werk het allemaal wel. Maar als je een radiaalzaag gewent bent, dan zijn de meeste andere machines behelpen. Op een zaagtafel met een behoorlijke roltafel na. Maar dat ga je prijstechnisch ook niet redden voor de prijs van een knappe gebruikte radiaalzaag.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.894
593
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Verder kun je met een goed afgestelde bouwmarktzaag beter zagen dan een slecht afgestelde festool kapex.
Om het even welke machine je koopt, let vooral ook goed op de afstelmogelijkheden. Een goed afgestelde bouwmarktzaag zaag inderdaad goed, maar na verloop van tijd krijgt hij speling en dan komt het erop aan dat de machine goed opnieuw af te stellen is. Staar je niet blind op nieuw of op de reputatie van het merk. Beoordeel de machine individueel.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hallo, ik zoek een degelijke afkortzaag die soepel instelbaar is in hoogte en onder hoeken. Er zijn mobiele van Festool b.v. maar die zagen maar tot 30 cm breed. Ik wil tot ca 50 cm minimaal kunnen zagen. Ik maak veel meubels en moet daarbij zuiver kunnen zagen. Heeft iemand ervaringen met diverse merken en wat zijn hiervan de voor en nadelen? Dank alvast voor de response
vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum
je bent op 24 dec 2020 lid geworden & plaatst nu je 2de bericht
50 cm minimaal is veel voor wat men vandaag een afkortzaag noemt
om een meer gericht antwoord te kunnen geven . . .
welke machines heb je nu + wil je op verplaatsing afkorten ?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.