Afkortzaag niet vlak

MvanE

Nieuw lid
7 jun 2020
23
0
Goedemorgen,

Ik ben al een tijdje in het bezit van een Metabo Kgs 254m. Opzich een prima afkortzaag maar het viel me op dat ik hem maar niet goed afgesteld kreeg en dat dit komt omdat de basis een fractie dan de zijstukken.
Mijn vraag is of hier iets aan te doen is? Dit kan je niet instellen dus dit zal ik dan moeten schuren of zo. Of zeggen jullie dat ik beter af ben met een nieuw zaag?

Ik hoor graag jullie mening.

Bedankt!

MvanE

Nieuw lid
7 jun 2020
23
0
Je hebt helemaal gelijk. In principe gaat het om het ronde draaigedeelte (blauw) ten opzichte van de zijvakken (geel). Als dit niet geheel duidelijk is kan ik straks nog proberen een foto te maken van mijn exemplaar.

Bijlagen

• Screenshot_20250105_123001_Google.jpg
    Screenshot_20250105_123001_Google.jpg
    83 KB · Weergaven: 66

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.141
464
hilversum
Voor de goede orde een fractie hoger of lager?
Je ronde gedeelte zit met een bout/moer in de center vast heb je die op speling gecontroleerd?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.241
2.299
Klein-Brabant, Vlaanderen
omdat de basis een fractie dan de zijstukken.
de zin is onvolledig
de foto verduidelijkt
in principe dient het werkstuk vlak op het draaiende gedeelte te liggen
langere werkstukken kan je met de zijflappen ondersteunen
de hele constructie is echter niet zo precies opgezet dat draaier + flappen perfekt in hetzelfde vlak liggen
elk werkstuk dien je met de klem op de draaier vast te zetten

• Leuk
Waarderingen: Roel22

MvanE

Nieuw lid
7 jun 2020
23
0
de zin is onvolledig
de foto verduidelijkt
in principe dient het werkstuk vlak op het draaiende gedeelte te liggen
langere werkstukken kan je met de zijflappen ondersteunen
de hele constructie is echter niet zo precies opgezet dat draaier + flappen perfekt in hetzelfde vlak liggen
elk werkstuk dien je met de klem op de draaier vast te zetten
Haha excuus voor de onvolledigheid. Heb een zoontje die aan m'n arm loopt te trekken. De zijgedeeltes zijn een fractie hoger dan het ronde/middengedeelte. Hierdoor heb je het probleem dat kortere stukken, die op 1 zijgedeelte en het midden liggen, altijd scheef liggen. Langere stukken gaan goed als deze op beide zijgedeeltes rust. Ik heb echter zelden zulke korte stukken dat die sec op het ronde midden gedeelte passen.

MvanE

Nieuw lid
7 jun 2020
23
0
Wil je trouwens zeggen dat bij iedere afkortzaag die zijgedeelten qua hoogte afwijken van het ronde midden gedeelte? Hoop dat dat niet het geval is. Op youtube zie ik veel filmpjes dat dit namelijk 1 van de eerste dingen is die je moeten checken wanneer je een nieuwe koopt. (Had ik dat toen maar gedaan 😉)

MvanE

Nieuw lid
7 jun 2020
23
0
Heb even wat foto's gemaakt. Het was een beetje lastig om het vast te leggen. Hopelijk verduidelijkt dit het probleem een beetje.

Bijlagen

• 20250105_170742.jpg
    20250105_170742.jpg
    70,5 KB · Weergaven: 47
  • 20250105_170320.jpg
    20250105_170320.jpg
    82,1 KB · Weergaven: 47

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.405
2.054
Terkaple
www.woodworking.nl
Als het draaibare ronde middendeel aan beide zijden evenveel te laag is, moet je het met een ring op het draaipunt op hoogte kunnen brengen? Misschien vergeten bij montage in de fabriek?

jaap

MvanE

Nieuw lid
7 jun 2020
23
0
Als het draaibare ronde middendeel aan beide zijden evenveel te laag is, moet je het met een ring op het draaipunt op hoogte kunnen brengen? Misschien vergeten bij montage in de fabriek?

jaap
Ja dit is wel de moeite waard om uit te zoeken. Aan de onderkant zitten naast de moer 2 ringen. Wellicht moeten die inderdaad aan de binnenkant in plaats van aan de buitenkant.

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
118
83
Venlo
Omdat die van mij totaal niet recht was, en omdat de fence uit 1 stuk bestaat moest ik met een dikke ijzeren staaf (lijmklem) de fence rechtzetten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.