Afkortzaag gaat net niet tot het eind

BarryM

Nieuw lid
13 feb 2021
3
1
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en tevens nieuw in de wereld van het werken met hout. Van school af ben ik een metaalbewerker en in het dagelijks leven nu programmeur hahaha. In mijn vrije tijd ben ik lekker bezig met pielen (kistjes maken) en wil ik graag een dressoir gaan maken.
Van mijn vader heb ik een oude afkortzaag gekregen (FERM). Echter, nu is het zo dat wanneer ik een balkje (of plankje) wil zagen hij altijd net het laatste hoekje onderin laat zitten, oftewel hij zaagt net niet helemaal door.
Mijn gevoel zegt mij dat mijn vader er een te kleine zaag in heeft gezet en ik dus een goeie moet kopen, echter, het is mogelijk dat ik vanwege mijn gebrek aan kennis de verkeerde conclusie trek :)

Met hartelijke groet,
Barry
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Klinkt als een te kleine diameter van het blad of dater een hoogte instelling (schroef) bijgesteld moet worden. Als oplossing kan je ook je fence opdikken met een plankje. Doe ik zowiezo maar meer om een betere aansluiting te krijgen tussen zaagblad en fence (zero crearance).
 
  • Leuk
Waarderingen: BarryM

BarryM

Nieuw lid
13 feb 2021
3
1
Allereerst: Wat een snelle reacties! Super!
Ik ga eens goed kijken naar de afstelling en anders eerst de tip van een plankje gebruiken :) Nogmaals bedankt allemaal!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.648
1.160
Fryslân
Als je het type zaag weet, weet google vast wat voor diameter blad erop hoort. Als je je huidige dan ook even opmeet, weet je waar je probleem kan liggen.
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Ik heb ook een Ferm zaag, en toen het blad versleten was kon ik alleen maar een nieuw zaagblad krijgen dat net een halve cm minder in diameter was. Met hetzelfde effect. Mogelijk heeft je vader dat ook gedaan. Inderdaad een plankje tegen de aanslag leggen, of de zaag goed doordrukken.
 

BarryM

Nieuw lid
13 feb 2021
3
1
Ik heb ook een Ferm zaag, en toen het blad versleten was kon ik alleen maar een nieuw zaagblad krijgen dat net een halve cm minder in diameter was. Met hetzelfde effect. Mogelijk heeft je vader dat ook gedaan. Inderdaad een plankje tegen de aanslag leggen, of de zaag goed doordrukken.
Dit is inderdaad wat mijn vader gedaan heeft (gisteren even gebeld). Voor nu is het plankje de oplossing en het werkt goed. Dank allen voor de planktip!
 
  • Leuk
Waarderingen: Clemens.K

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.