Afkort station voor inval zaag

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
715
109
Sterksel
Weet iemand of een inval zaag wel
Geschikt is om zo’n zaag hulp te gebruiken? Ik denk van wel maar ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie.

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
715
109
Sterksel
Ik had eerst mijn zaag moeten bekijken voor ik de vraag stelde. Sorry.
Het gaat namelijk niet, omdat bij mijn invalzaag het zaagblad zo goed als aan de buitenkant van de zaag zit.
Bij een 'gewone' cirkelzaagmachine heb je die ruimte wel.

De soort geleiding zoals in de video gaat daarom niet. :)

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
715
109
Sterksel
Benchdogs heeft een afkortgeleider voor invalzagen. Peter millard is er laaiend enthousiast over.

Dat lijkt me voor plaatmateriaal prima te doen wat jij wil, of niet?
Ik heb al veel van Peter M gezien, maar ik weet zo niet wat je bedoeld. Ik zal eens opnieuw door zijn filmpjes gaan. Inderdaad voor plaatmateriaal maar ook bv om een massief blad voor een sidetable veiliger af te korten.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
365
140
Zuid Holland
Ik doel op de combinatie van hun benchdogs mft scharnier en bijvoorbeeld deze geleider:
Je zet millard het veel gebruiken bij afkorten van plaat. Ik heb beide systemen, het scharnier zit al een jaar oid ongebruikt in de kist maar de geleider heb ik veel gebruikt. Nu heb ik geen mft gatenpatroon meer in mijn werkbank en een echte afkortzaag dus ook minder noodzaak.

Voor dat geld kun je stiekem ook wel een goedkope afkortzaag kopen, maar dit is wel functioneler.

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
715
109
Sterksel
Ik doel op de combinatie van hun benchdogs mft scharnier en bijvoorbeeld deze geleider:
Je zet millard het veel gebruiken bij afkorten van plaat. Ik heb beide systemen, het scharnier zit al een jaar oid ongebruikt in de kist maar de geleider heb ik veel gebruikt. Nu heb ik geen mft gatenpatroon meer in mijn werkbank en een echte afkortzaag dus ook minder noodzaak.

Voor dat geld kun je stiekem ook wel een goedkope afkortzaag kopen, maar dit is wel functioneler.
aha zie wat je bedoeld. Inderdaad.
Sautershop heeft iets vergelijkbaars. Gezien mijn beperkte ruimte, zou ik met alleen een MFT plaat en zoiets wel uit de voeten kunnen.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.326
1.018
Omgeving Leiden
Ik had eerst mijn zaag moeten bekijken voor ik de vraag stelde. Sorry.
Het gaat namelijk niet, omdat bij mijn invalzaag het zaagblad zo goed als aan de buitenkant van de zaag zit.
Bij een 'gewone' cirkelzaagmachine heb je die ruimte wel.

De soort geleiding zoals in de video gaat daarom niet. :)
Oh ja, dat had ik niet in de gaten.
Maar je kan als geleiding een plaatje maken van 15 mm mdf ofzo en daar een latje als track op monteren om de zaag over te laten lopen.

Hopster

Actieve deelnemer
23 dec 2023
36
5
Kop van Noord Holland
Benchdogs heeft een afkortgeleider voor invalzagen. Peter millard is er laaiend enthousiast over.
Ik heb de werkbank van Dennis (van Hooked on Wood) gemaakt en daarbij het zuiver plaatsen van het MFT patroon vooral veel aandacht gegeven (ik heb daarvoor de UJK Mk II Parf guide set gebruikt). Op die werkbank heb ik de 2 meter aanslag/ fence en het Quad MFT hinge system van Benchdogs.co.uk geplaatst. Die gebruik ik dan i.c.m. de invalzaag met de bijbehorende lineaal. Dat laatste heb ik van Peter Millard afgekeken.

Ik ben waanzinnig enthousiast over de combinatie van deze twee. Het is zo opgezet (als je wilt kun je het namelijk zo van je werkbank demonteren) en dan meteen weer zuiver. De stops op de aanslagen zorgen ervoor dat je afstanden consequent gelijk zijn, heel fijn.

Ook is je zaagbereik net zo groot als je het wilt maken. Ik kan b.v. met mijn werkbank tot, ik meen, 72cm breed afkorten. De maximale lengte is beperkt tot de afmeting van m'n werkplaats. Enige beperking is dan dat je invalzaag waarschijnlijk iets minder diep zal zagen dan dat een afkortzaag dat zal kunnen. De mijne komt b.v. tot 55 mm diep, maar daar heb ik zelf geen last van.

Aanrader dus.

WoodCrush

Nieuw lid
6 aug 2024
13
0
België
Ik heb recent de Ultra MFT Workstation, Quad MFT hinge system en fence van Benchdogs.co.uk aangekocht. Zoals @Hopster ben ik er ook heel enthousiast over, al heb ik deze nog niet veel gebruikt. Het is een serieuze upgrade komende van een aantal zelf gemaakte jigs. De jigs waren zeker niet slecht, maar dit is gewoon fijner en sneller werken. Voor plaatmateriaal is het dus zeker geschikt. Alles wat binnen de limiet van je zaag blijft is zeker ook te doen zoals balken, etc.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.