Advies voor tafelzaag

Robiño

Nieuw lid
24 sep 2020
10
6
Casteren
Mijn eerste post hier op het forum :)

Ik ben nu een tijdje aan het overwegen om een carrière switch te maken van game artist naar houtbewerker/meubelmaker. Een flinke verandering met een hele hoop onzekerheden, met name of dit wel een vak is wat bij mij past, en hoe ik dit wil gaan aanpakken. Ik vind het in ieder geval een heel mooi beroep, ik kijk hier al een tijdje mee en kijk op youtube regelmatig filmpjes van meubelmakers.

In ieder geval ga ik de eerste stap zetten: een tafelzaag kopen en daar eens mee aan de slag gaan om wat simpele dingen te gaan maken. Nu ben ik een tijdje aan het zoeken geweest en ben ik uitgekomen op een Metabo TS254. Ik zoek een zaag die ik kan verbreden, zodat ik ook wat groter plaatmateriaal kan zagen. Ik ben van plan om eerst wat dingen met MDF te gaan maken. In zo’n beetje alle opzichten lijkt dit een heel fijn apparaat, met een groot nadeel: het zaagblad heeft maar een diameter van 254mm. Dit lijkt me erg weinig, het lijkt me ook handig om dikkere balken (eventueel onder een hoek) te kunnen zagen. Dit lijkt het geval te zijn voor zo’n beetje elke mobiele tafelzaag. Dat hij mobiel is is absoluut geen vereiste, ik zal alleen maar in m’n garage of eventueel buiten gaan werken. Een andere optie is een Metabo TKHS 315M met een blad van 315mm, alleen deze heeft dus geen verbreding en een max snijbreedte van 340mm.

Een vereiste is dat het een 230v apparaat moet zijn, ik heb helaas geen krachtstroom.

Wat voor advies zouden jullie me kunnen geven? Is er misschien een tussenweg, misschien is er een brede tafelzaag met groot blad?
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben nu een tijdje aan het overwegen om een carrière switch te maken van game artist naar houtbewerker/meubelmaker
het is raadzaam om tijdens je leven een blik naar de dichtbije of verdere toekomst te werpen
ook beroepsmatig
hierbij is het aspect van de financiële draagkracht of haalbaarheid van groot belang
het is aan ieder om voor zichzelf zijn financiële draagkracht in te schatten
de financiële haalbaarheid als houtbewerker/meubelmaker hangt af van de ervaring, kennis + de wijze waarop je de markt bespeelt
met een beperkte kennis en ervaring is de kans op slagen heel klein
wil je je loopbaan omgooien, dan begin je best eerst als hobbyist + voor jezelf
beetje bij beetje kan je links en rechts houtklusjes klaren
eerst leren stappen, nadien leren lopen, is de zegswijze

je spreekt over plaatmateriaal & je wil een grote zaaghoogte
dat zijn 2 doelen/aspecten die redelijk ver uit mekaar liggen
voor de precisie zou ik de 254 nemen
maar een plaat van 125x250 cm zou ik hier niet op leggen
dan beter een invalzaag + geleider
of je platen kant&klaar gezaagd kopen
de 315 is . . . eerlijk gezegd . . . een brandhoutzaag (toch als je die wil gebruiken om een inkomen te verwerven)
bruikbaar om te schulpen
om het gezaagde hout af te werken, moet je afkorten, dus een afkortzaag
om het glad + precies op maat te krijgen, is een vlak&vandikte onontbeerlijk

je moet ergens beginnen
beide zagen passen in dat kader
wil je hier je beroep van maken, volg dan les, bouw ervaring op, kijk met de regelmaat van een klok op woodworking.nl, stroop de mouwen op & probeer voor jouw produkten een markt te vinden vooraleer je een (totaal) nieuwe richting uit gaat

succes !
(en altijd welkom)
 

Robiño

Nieuw lid
24 sep 2020
10
6
Casteren
wil je je loopbaan omgooien, dan begin je best eerst als hobbyist + voor jezelf
beetje bij beetje kan je links en rechts houtklusjes klaren
eerst leren stappen, nadien leren lopen, is de zegswijze
Dat is dus precies mijn plan. Eerst even kijken of het net zo leuk is als het lijkt, beginnen met wat simpele projecten (om te beginnen een paar plant zuilen van MDF) en als ik overtuigd ben dan probeer ik wat spannendere dingen te maken, of kijk ik rustig eens voor een cursus of opleiding. Ik heb er geen haast bij, maar ik moet wel een keer beginnen ;)

Is het zo dat een groter blad per definitie minder accuraat is dan een kleiner blad? Ik hoef ook niet per se hele lange snedes te maken, maar ruimte in de breedte lijkt me wel fijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Eerst even kijken of het net zo leuk is als het lijkt,
goeie aanpak
hout is leuk
van zodra het van moeten is, is het niet meer leuk
is trouwens met elke stiel zo

Is het zo dat een groter blad per definitie minder accuraat is dan een kleiner blad? Ik hoef ook niet per se hele lange snedes te maken, maar ruimte in de breedte lijkt me wel fijn.
de grootte van het blad heeft niets met de onprecisie van de machine te maken
dan zou ik met mijn blad van 350 mm wel bananen zagen
de precisie komt van de stabiliteit van de instelling van de zaag, de precisie van de geleiding, en de vlotheid waarmee je het werkstuk voort kan bewegen
ruimte in de breedte is inderdaad altijd handig
veel collega's bouwen hun zaag in een tafel in, waar ze bv ook een bovenfrees onder hangen
ze trekken dan T-groeven in het tafelblad en zetten daar een geleider in/op

ivm de machine
voor wat ik uit de berichten op kan maken, ligt metabo hier niet goed
dewalt wordt veel besproken & gekocht
als je op dit forum goed zoekt, dan zal je zelfs vergelijkingen (youtube-filmpjes) vinden van verplaatsbare zaagmachines van metabo, dewalt, makita & bosch
 

Robiño

Nieuw lid
24 sep 2020
10
6
Casteren
Bedankt voor de tips, ik ben nog eens goed opzoek gegaan en de metabo ts254, bosch gts10xc en dewalt dwe7492 worden vaak vergeleken, gezien de vergelijkbare prestaties en prijskaartje. Ik ben toch voor de dewalt gegaan, waarvan de parallelgeleider blijkbaar een stuk beter is.

Ik ben benieuwd, maar heb vooral veel zin om aan de slag te gaan :D
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.