Advies voor beginner: gereedschap

OoknogeenHobby

Nieuw lid
16 jan 2022
1
0
Nederland
Goedemorgen,

De laatste tijd ben ik geïnteresseerd geraakt in houtbewerking. Met name het maken van (kleine)kasten en dergelijken. Misschien ook houtsnijden op den duur. Ik heb weinig tot geen ervaring maar ben een beetje aan het inlezen over houtsoorten en dergelijken. Ik vroeg mij af of jullie mij wat suggesties kunnen doen voor leesvoer. Daarnaast heb ik geen idee welk gereedschap ik het beste kan kopen. De basisgereedschappen heb ik, maar geen gutsen, beitels of iets dergelijks. Wat heb ik nodig en welke merken/sets zijn aan te raden?

Alvast bedankt!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Goedemorgen, ik zou dit forum doorploegen en dan worden je vragen beantwoord want jouw vragen komen regelmatig terug. Er zijn liefhebbers van elektrisch gereedschap en van handgereedschap. Beide hebben voordelen en nadelen. Echter in alle gevallen moet gereedschap wat hout verandert scherp zijn. Ook daar is op dit forum genoeg te vinden. Als je specifieke vragen stelt krijg je een beter antwoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Goedemorgen,

De laatste tijd ben ik geïnteresseerd geraakt in houtbewerking. Met name het maken van (kleine)kasten en dergelijken. Misschien ook houtsnijden op den duur. Ik heb weinig tot geen ervaring maar ben een beetje aan het inlezen over houtsoorten en dergelijken. Ik vroeg mij af of jullie mij wat suggesties kunnen doen voor leesvoer. Daarnaast heb ik geen idee welk gereedschap ik het beste kan kopen. De basisgereedschappen heb ik, maar geen gutsen, beitels of iets dergelijks. Wat heb ik nodig en welke merken/sets zijn aan te raden?

Alvast bedankt!
Je kunt het best een beetje gereedschap hebben waarmee je iets kan maken, dan wat meer waarmee je niets kan maken. Zoek daarom gereedschap goed bij elkaar. Heb je niet veel budget, koop dan minstens tweede keuze, maar niet minder.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je hebt nooit genoeg gereedschap alleen te weinig ruimte. Voor mij is dat maar goed ook. Er zijn een paar basisadviezen. Als je bescheiden moet beginnen schaf dan alleen aan wat je nodig hebt. Zoek naar goede tweedehands of nieuw. Die laatste hoeft niet meteen de top te zijn maar koop wel iets goeds. Beperk je werkgebieden. Doe een cursus. Later weet je precies wat je wel en niet wil hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en Boktor026

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Als je de ruimte hebt, zorg dan zo vroeg mogelijk voor een werkbank. Dat hoeft helemaal geen pronkstuk te zijn. Gewoon stevig en stabiel. zorg voor een klem om je te bewerken hout vast te kunnen zetten. Een workmate ga je echt haten. Te laag, blijft niet op zijn plek, te klein werkblad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
De tip van een cursus is zeker een aanrader.
Ik had al best veel gereedschap (vooral machinaal) en redelijk wat ervaring, maar ik ben sinds begin vorig jaar ook aan een cursus bezig (basisvaardigheden meubelmaken met vooral handgereedschap). Dan werk je in eerste instantie met het gereedschap wat op de cursus beschikbaar is en ervaar je wat voor jou handig werkt. Dan kan je ook gericht gaan zoeken.
Of kijk of je bij een paar forummers bij je in de buurt kan langsgaan om daar eens wat gereedschap echt goed te zien/vasthouden/mee werken. Want bij bijvoorbeeld een handschaaf is wel enige oefening vereist om deze goed in te stellen en fijn mee te werken (die kan ik dus ook nu na de cursus pas echt goed gebruiken, daarvoor deed ik zomaar wat blijkbaar + was deze niet goed ingesteld). En het ligt aan je persoonlijke voorkeur en het type werkstuk welke schaaf je het best kunt kopen.

Een goede werkbank is zeker een must, het liefst een echte meubelmakerswerkbank met houten klemmen en klemgaten erin. Die hoef je niet te kopen, zelf maken is de beste oefening (en dan kan je 'm maken qua afmetingen/hoogte zoals bij jou past. Hier op het forum zijn de laatste maanden enkele bouwprojecten voorbij gekomen, maar er zijn ook genoeg oudere topics over de bouw van een werkbank.
Al ligt dit er natuurlijk ook aan of je echt een ruimte hebt/krijgt om te werken en dus plaats hebt voor een grotere werkbank.

Verder qua gereedschap ligt het eraan wat je wilt maken (meubels, klein spul, ...), hoeveel plaats je hebt om te werken en gereedschap op te bergen en wat je eraan uit wilt geven. En wil je vooral met handgereedschap gaan werken, of met elektrisch gereedschap.
Maar een set beitels ga je altijd wel gebruiken. Ik ben zelf heel tevreden over de beitels van Narex. Goede kwaliteit maar niet superduur. Al zijn er ook hier mensen die zeer tevreden gebruikers zijn van de beitels van de Action.
Een handschaaf is, ook als je veel met elektrisch gereedschap zou gaan werken, ook een goede investering. Maar welk type hangt helemaal af van wat je ermee gaat doen en je persoonlijke voorkeur. Ik ben zelf meer van de (stationaire) elektrische machines, maar merk dat ik ook vaak teruggrijp op de handschaaf (überhaupt handgereedschap) voor de afwerking.
Ook het zaagwerk hangt weer af van wat/hoe je wilt gaan doen. Ga je met de hand zagen (afkorten van hout of zagen van bijvoorbeeld zwaluwstaarten of andere houtverbindingen), dan zou ik je misschien een japanse zaag aanbevelen (ik heb deze). Anders een invalcirkelzaag met liniaal als je meer met plaatmateriaal gaat werken, of een (eventueel simpele) tafelzaag voor massief hout.

Als het gaat om houtsoorten te leren kennen, dan is de website van de Arnhemse Fijnhouthandel een redelijk mooi archief. Ze hebben per houtsoort die zij verkopen een beschrijving met een paar foto's. Ook hebben ze een houthobbyzolder voor als je wat wilt proberen met een bepaalde houtsoort (maar ze zijn niet goedkoop).
Een andere zeer goede houthandel is Masave Hout in Zwolle. Rick (hier van het forum) is zijn bedrijf begonnen vanuit zijn passie om hout te bewerken en weet daarmee precies wat de klant wil. En verkoopt juist ook kleine stukken hout (en stuurt ze op met de post/pakketdienst). Hij heeft ook regelmatig een bak met reststukjes in de aanbieding, dus ideaal om houtsoorten te leren kennen en wat te proberen. Hij stuurt ook regelmatig een nieuwsbrief met aanbiedingen, maar daardoor zie je veel houtsoorten voorbij komen die je mogelijk nog niet kende. Zeker de moeite waard om je daarvoor in te schrijven.

En algemeen leesvoer: daarvoor ben je op de goede plek, namelijk dit forum... Ook als je met een specifiek project gaat beginnen, maak daar rustig een topic voor aan en laat ons meegenieten en meedenken. Zeker als je er voldoende foto's bij doet krijg je altijd reacties waar je van kunt leren om het een volgende keer nog beter te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
Goedemorgen,

De laatste tijd ben ik geïnteresseerd geraakt in houtbewerking. Met name het maken van (kleine)kasten en dergelijken.
Dat is al redelijk gericht. Hoe zou je die willen maken? Dat bepaalt grotendeels welk gereedschap je nodig gaat hebben.
Wil je voor meer traditioneel meubelmaken gaan, met zwaluwstaart- en pen-gat-verbindingen? Dan zou ik voor handgereedschap gaan.
De basisgereedschappen heb ik
Wat heb je al in huis? Wel zo handig om te weten.

@chevy66 slaat de spijker op z'n kop: een goede werkbank is een eerste vereiste. Je kan een mooie schuur met een deftige collectie gereedschap hebben, maar als de werkbank niet goed is haalt dat veel plezier weg. Kan ik uit ervaring zeggen.
De werkplaats inrichten is tegelijkertijd een goede oefening: de werkbank maken, dan een mooi rek voor de beitels, zagen, schaven etc. Dat zijn mooie projecten om verbindingen te oefenen.

Tip voor een boek: De Houtgids. Geeft een goed overzicht van veelgebruikte houtsoorten met toepassing, beschikbaarheid en eventuele alternatieven. En bevat achtergrondinformatie over de verschillende zaagwijzes van stam naar plank, waar op te letten bij uitzoeken van hout etc.
Zeker niet volledig, maar voor twee tientjes een heel fijn naslagwerk.
Het geeft een aardig idee wat een startesset inhoud. je hebt natuurlijk niet alles ineens modig. ULMIA Werkzeugschrank Modell 40-304 - für Profis | gm-werkzeuge

Mooi spul! Maar zoveel hoeft dat inderdaad niet te kosten als je slim - al dan niet tweedehands - koopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.