Advies voor beginner: gereedschap

OoknogeenHobby

Nieuw lid
16 jan 2022
1
0
Nederland
Goedemorgen,

De laatste tijd ben ik geïnteresseerd geraakt in houtbewerking. Met name het maken van (kleine)kasten en dergelijken. Misschien ook houtsnijden op den duur. Ik heb weinig tot geen ervaring maar ben een beetje aan het inlezen over houtsoorten en dergelijken. Ik vroeg mij af of jullie mij wat suggesties kunnen doen voor leesvoer. Daarnaast heb ik geen idee welk gereedschap ik het beste kan kopen. De basisgereedschappen heb ik, maar geen gutsen, beitels of iets dergelijks. Wat heb ik nodig en welke merken/sets zijn aan te raden?

Alvast bedankt!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Goedemorgen, ik zou dit forum doorploegen en dan worden je vragen beantwoord want jouw vragen komen regelmatig terug. Er zijn liefhebbers van elektrisch gereedschap en van handgereedschap. Beide hebben voordelen en nadelen. Echter in alle gevallen moet gereedschap wat hout verandert scherp zijn. Ook daar is op dit forum genoeg te vinden. Als je specifieke vragen stelt krijg je een beter antwoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Goedemorgen,

De laatste tijd ben ik geïnteresseerd geraakt in houtbewerking. Met name het maken van (kleine)kasten en dergelijken. Misschien ook houtsnijden op den duur. Ik heb weinig tot geen ervaring maar ben een beetje aan het inlezen over houtsoorten en dergelijken. Ik vroeg mij af of jullie mij wat suggesties kunnen doen voor leesvoer. Daarnaast heb ik geen idee welk gereedschap ik het beste kan kopen. De basisgereedschappen heb ik, maar geen gutsen, beitels of iets dergelijks. Wat heb ik nodig en welke merken/sets zijn aan te raden?

Alvast bedankt!
Je kunt het best een beetje gereedschap hebben waarmee je iets kan maken, dan wat meer waarmee je niets kan maken. Zoek daarom gereedschap goed bij elkaar. Heb je niet veel budget, koop dan minstens tweede keuze, maar niet minder.
 

Wim Kluck