advies tandverbinding (box joint)

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hallo allemaal,
ik heb dit jaar een paar kuub oude balken getroffen die werden gebruikt als afdekking van beluchtingskanalen in de vloer. Gevalletje dom geluk en voor weinig mee kunnen nemen :). Het viel me op dat er best wel wat eiken tussen die balken zat nadat ik ze eens met de cleaner had afgespoten.
Ik heb wat balken over de lintzaag gehaald en heb er mooie planken van kunnen maken van een cm of 14/15 breed bij 2 cm dik. Eerst probeerde ik planken te maken van de volle breedte (28/30 cm) maar dat was erg ambitieus en foutgevoelig op de lintzaag. Daarom maar gehalveerd. Dat was best al een boel werk om er mooie planken van te krijgen maar het hout is echt wel heel erg mooi vond ik.

Ik ben meer van het maken en mijn vrouw meer van het verzinnen. Ze had een 'S' vormige bijzettafel bedacht die ik kon maken. Dit vroeg wel wat van de verbinding want alle kracht komt op 1 kant. Ik heb lang getwijfeld over de domino maar 2 cm is dan net niet dik genoeg leek me. Uiteindelijk ben ik voor een box joint (tandverbinding?) gegaan. Ik heb daar eerst een mal voor gemaakt en dan frees ik met de kopieerfrees de gaten erin. Dat ging allemaal voorspoedig maar de verbinding is echt ontzettend strak. Je krijgt de planken bijna niet in elkaar. Uiteindelijk heb ik de vinger wat afgeschuurd/gevijld maar dat is een berg werk en het gaat ten koste van de strakheid. Het tafeltje is wel mooi geworden vind ik, al moet ik de verbindingen nog vlak schaven en het geheel nog schuren en behandelen met osmo hardwax.

Inmiddels heeft mijn vrouw een nieuwe bijzettafel verzonnen die vele malen complexer is dan het bijzet tafeltje. als ik deze wil maken is het echt wel van belang dat ik de verbindingen wat makkelijker in elkaar krijg dan eerst. Hebben jullie een idee hoe ik de verbinding wat soepeler kan laten passen zonder dat deze teveel aan kracht verliest? Enige wat ik kan bedenken is nog een freesmal maken en deze fractioneel wijder maken? Als jullie ideeën hebben hoor ik het graag!
Zie foto's :)

Groeten, Peter
Schermafbeelding 2020-12-27 om 18.22.51.png
Schermafbeelding 2020-12-27 om 18.23.31.pngSchermafbeelding 2020-12-27 om 18.24.02.pngSchermafbeelding 2020-12-27 om 18.24.28.pngSchermafbeelding 2020-12-27 om 18.24.41.pngSchermafbeelding 2020-12-27 om 18.24.59.pngSchermafbeelding 2020-12-27 om 18.25.17.pngSchermafbeelding 2020-12-27 om 18.25.31.png
schermafbeelding-2020-12-27-om-18-44-29-png.95353
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-12-27 om 18.44.29.png
    Schermafbeelding 2020-12-27 om 18.44.29.png
    3,4 MB · Weergaven: 89

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
mooi werk
kan je meer details geven over het maken van die mal + het frezen ?
Hoi,
Ik heb een plank van dit eiken in reepjes van 2cm gezaagd op de kapex. Eerst heb ik ze met lijm aan elkaar geplakt en met een tacker aan elkaar geschoten. Die heb ik vervolgens op een balk gemonteerd. Aan de rechtse kant heb ik een stop blokje gemaakt. Ik monteer het te frezen stuk tegen het stopblok en frees er met een kopieerfrees doorheen. Voor het andere stuk verplaats ik deze naar de rand van de eerste tand en heraal dit proces.

Geeft dat antwoord op je vraag? Dit is de mal:

Schermafbeelding 2020-12-27 om 18.24.28.png
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
als de lijm er te lang op zit, gaat alles zwellen en wordt het moeilijker om de verbinding ineen te krijgen
en anders is er toch iets niet 100% juist met je mal. Zijn alle stukjes hout vd mal even dik, in één en dezelfde pas gemaakt of vandikte machine 2x ingesteld (er zit misschien een paar 0.1mm dikteverschil op)?
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Als ik alles zo lees word ik toch wel aan het denken gezet. Ik ben misschien iets te kort door de bocht gegaan bij het gebruiken van de mal. Lees ik ben te lui geweest :).
Je hoort de mal namelijk aan beide kanten te gebruiken denk ik en niet zoals ik nu gedaan heb alles aan 1 kant. Dat was wat minder werk want ik had de mal vastgezet met klemmen op de bank. Het leek me makkelijker om 1 kant te gebruiken dan de mal steeds om te moeten draaien voor de andere plank. Die 'tijdsbesparing' heb ik achteraf dubbel en dwars moeten terugbetalen om de verbinding lekker passend te krijgen.

Zal eens proberen om hem wel om en om te gebruiken. Het gaat om een minimale afwijking maar deze oplossing zou wel eens net het verschil kunnen maken.

Dank voor het meedenken, ik laat weten hoe dit gaat.

Groeten, Peter
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
als de lijm er te lang op zit, gaat alles zwellen en wordt het moeilijker om de verbinding ineen te krijgen
en anders is er toch iets niet 100% juist met je mal. Zijn alle stukjes hout vd mal even dik, in één en dezelfde pas gemaakt of vandikte machine 2x ingesteld (er zit misschien een paar 0.1mm dikteverschil op)?
Ja ik denk niet dat dit het probleem is. Ik heb gewoon maar 1 kant van de mal gebruikt en niet 2 zoals in het filmpje wat hierboven staat. User error dus waarschijnlijk...
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
vlg mijn bescheiden mening doet dat niks aan jouw probleem, maar laten we zien ....
of is er iemand die mij kan uitleggen wat voor invloed dat heeft ?
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
vlg mijn bescheiden mening doet dat niks aan jouw probleem, maar laten we zien ....
of is er iemand die mij kan uitleggen wat voor invloed dat heeft
nou dat was ook mijn oorspronkelijke mening vandaar dat ik het zo gedaan had. Maar de verbinding was zo gigantisch strak dat ik het zelfs met een klem bijna niet in elkaar kreeg. We praten volgens mij over tiendes van millimeters. Het zou zomaar kunnen dat aan de andere kant van de mal die ruimte er wel is. Wellicht omdat de blikjes fractioneel scheef zitten. Ik ben net zo benieuwd als jou!
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Als de passing echt te strak is, dan iets van één kant de vingers van je mal schuren, zodat je wat ruimere passing krijgt.
Ik heb het destijds opgelost door 1 a 2 vloeitjes tussen de “vingers” van de mal te doen, hiermee heb je net dat beetje speling wat je nodig hebt om de boel mooi te laten passen.

Misschien dat een dun stukje tape ook kan werken.

Verder kan het nog zijn dat de vingers toch iets of wat meebuigen door het “geweld” van het frezen, minimaal maar kan net teveel zijn dat er toch iets van scheefstaand van komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.