Advies stofafzuiging

Bramvh

Nieuw lid
9 feb 2025
3
0
Veghel
Beste forumleden,

Ik ben bezig mijn afkortzaag een vaste plek te geven tussen mijn twee werkbanken in. Gebruik zelf voor de stofafzuiging van al mijn gereedschap momenteel een Festool CTL midi. Mijn wens is dat de afkortzaag altijd up & running is met stofafzuiging en dat ik niet de hele tijd de slang opnieuw aan de Festool hoef te hangen, die kan ik dan gebruiken voor de andere elektrische gereedschappen.

Mijn vraag aan jullie is om eens mee te denken ik een goede oplossing voor deze uitdaging. Zit zelf aan een aantal zaken te denken:
Afkortzaag aansluiten een Oneida Cycloon en die op de Festool. De originele festoolslang kan ik dan gebruiken voor de rest.

Evt een extra afzuiger te kopen? Camvac?

Denk gerust eens mee en deel je mening/advies. Het liefste zo kosten efficiënt natuurlijk 😉 Het is maar voor de hobby, maar wel op zoek naar een fatsoenlijke toekomstbestendige oplossing.

Alvast bedankt! Mvg Bram

Bijlagen

• IMG_6600.jpeg
    IMG_6600.jpeg
    205,9 KB · Weergaven: 58

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
257
102
Almen aan zee
Met een cycloon op je stofzuiger moet toch eerst de slang naar de cycloon,
en daarna door naar je machine(s)

Dus als je je afkortzaag altijd up & running wil hebben, zit-ie hiermee alsnog vast aan je stofzuigerslang.
En moet je toch nog wisselen als je een andere machine pakt.

Met een lange slang aan je stofzuiger, en op al je machines een makkelijk aansluitstuk voor de slang kan je snel wisselen (je gebruikt toch maar een machine tegelijk)

Wil je niet wisselen, dan een tweede stofzuiger.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.461
1.090
Omgeving Leiden
Een tweede stofzuiger geeft maximaal gemak, mits die bij het inschakelen van de afkortzaag automatisch inschakelt.
Je kan kan ook een 'schakelaar' maken. Hierbij een voorbeeld. Scheelt een stofzuiger.
In beide gevallen zou ik een stofkap/ kast rond de afkortzaag maken om zoveel mogelijk stof af te zuigen.
Weliswaar is het hobby, maar daar trekt stof zich niks van aan. Hoe meer je afzuigt des te beter voor jezelf.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.168
607
Noord-Veluwe
Ik heb een dergelijke opstelling in mijn werkplaats. Zodra ik er ben zal ik wat foto's voor je maken. Maar mijn situatie is mogelijk niet representatief, want ik had een Oneida Dust Cobra "over" die niet langer nodig was voor de grote machines (heb sinds kort een Felder RL140). Ik heb vanaf de Oneida 50 mm PVC aangelegd naar allerlei kleine machines en daar schuiven tussen geplaatst. Bij de Kapex heb ik een 45-graden Y-stuk gebruikt om zowel onder als boven de tafel af te kunnen zuigen.

Bramvh

Nieuw lid
9 feb 2025
3
0
Veghel
Dank jullie wel alvast voor de reactie!

Een cycloon lijkt me vooral handig ivm het niet vol raken van de stofzak van mijn Festool.
Heeft er iemand goede ervaringen met een cycloon icm een CTL Midi?

@thomasz: Zo'n blast gate kan inderdaad wel een goede optie zijn. Bijv vanaf de Festool met een korte slang naar zo'n blast gate en dan 2 uitgangen: 1 slang direct aan de afkortzaag en 1 uitgang wordt gekoppeld aan mijn huidige Festool afzuigslang voor alle overige gereedschappen.

@elzenmaa: Dat Parkside afzuigsysteem had ik inderdaad ook al eens voorbij zien komen. Zou ook een optie kunnen zijn voor de afkortzaag, en dan de Festool gewoon als mobiele zuiger behouden. Ik heb een goede review gelezen op het forum hier vwb de Parkside afzuiger. Echter is de 100mm slang aansluiten op mijn afkortzaag niet zo'n deftige oplossing, dat wordt wel heel lomp. Wellicht kan het tapse koppelstuk wat door Parkside meegeleverd wordt direct op de zuigingang aan worden gesloten en kan ik een dunnere slang gebruiken. Iemand hier toevallig goede ervaringen mee?

@hdv: Ik zie heel graag wat foto's tegemoet van jouw opstelling, kan wellicht goed helpen ter inspiratie!

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
336
257
Schouwen-Duiveland
Ik heb een goede review gelezen op het forum hier vwb de Parkside afzuiger. Echter is de 100mm slang aansluiten op mijn afkortzaag niet zo'n deftige oplossing, dat wordt wel heel lomp. Wellicht kan het tapse koppelstuk wat door Parkside meegeleverd wordt direct op de zuigingang aan worden gesloten en kan ik een dunnere slang gebruiken. Iemand hier toevallig goede ervaringen mee?

Ja, ik heb daar ervaring mee. Ik heb de review geschreven over de Parkiside hier op dit forum. Ik heb de Parkiside ook met de trapsgewijze mof naar een 50mm slang gezet. Dat gaat best. Alleen ga ik er nu een 60mm slang op zetten. Waarom, nou omdat ik de 50mm stofzigerslang nodig heb voor de tweede parkside die mijn cnc machine de spanen weg te zuigen. En om het cnc hok de vloer te stofzuigen.........

De Makita staat statisch op mijn werkbank en kan dus makkelijker met de 60mm stuggere slang diejnst gan doen dan de andere in het cnc hok waar ik wil kunnen stofzuigen van vloer en spanen wegzuigen.....

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.168
607
Noord-Veluwe
@Bramvh : hier een impressie van mijn opstelling. Wie weet kun je er wat ideetjes uit halen.

Mijn Kapex 120 op een afzuigbak:

20250210-afkortstation-01.jpg
Omdat ik de machine ook regelmatig elders gebruik wilde ik iets hebben waarmee ik 'm eenvoudig kon weghalen, maar daarna ook op precies dezelfde plek kon terugzetten. Daar zijn de 4 houten plankjes met uitsparing op de vier hoeken voor. Eerst had ik allerlei "moeilijke" oplossingen verzonnen, maar dit blijkt in praktijk verreweg het fijnste te werken. Het is even wat gefoefel om de plankjes zo te maken dat er geen speling meer in zit, maar dar is maar een keer. Het vermijden van speling was een wens omdat ik dan niet iedere keer mijn DRO hoef te herijken.

20250210-afkortstation-02.jpg

Zoals aangegeven is de afzuiging gemaakt van 50 mm PVC. Ik heb vaste buizen met 45° Y-stukken en afsluitschuiven naar iedere machine toe. De Kapex staat als laatste op het systeem, dus had ik daar niet per se een Y-stuk voor nodig. Maar omdat ik zowel van boven als van onder wilde kunnen afzuigen heb ik hier toch ook een Y-stuk toegepast. De zwarte slang is een verloopstuk van MeisterVac van 50 mm naar het standaard stofzuigermondstuk van Festool dat ik in Duitsland heb gekocht. Maar ik heb ze ook op Amazon.de zien staan.

Als je goed kijkt zie je dat de afzuigbak aan beide kanten op 2 aluminium hoeklijsten is geplaatst die met M8 bouten aan elkaar zitten. Alleen de onderste hoeklijst is vastgeschroefd aan de kastjes ernaast. Dit maakt het mogelijk om de hoogte van de bak heel exact met de werkbladen aan beide kanten uit te lijnen.

20250210-afkortstation-03.jpg

Hier zie je hoe die slang op de afzuigpoort van de Kapex is aangesloten.

20250210-afkortstation-04.jpg

De Kapex staat op metalen roosters die ik ooit via Axminster had gekocht voor een mobiel afkortstation dat ik niet meer in gebruik heb.

20250210-afkortstation-05.jpg

Onder die roosters heb ik een heel vlakke trechter in een bak gebouwd die is aangesloten op de 50 mm buis.

Het beetje gruis dat je op de bodem van de trechter ziet liggen is alles dat er na een zaagbeurt blijft liggen. De afzuiging werkt dus als een zonnetje. Maar dat is wel met de kanttekening dat ik een Oneida Dust Cobra had staan die ik voor mijn zelfbouwafzuigsysteem kon inzetten. Toevallig staat onder de Kapex wel een CTL26, maar die is niet aangesloten op dit systeem.

Mocht je nog vragen hebben, geef dan maar een brul.

Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.400
521
Etten-Leur
@Bramvh : hier een impressie van mijn opstelling. Wie weet kun je er wat ideetjes uit halen.

Mijn Kapex 120 op een afzuigbak:

Bekijk bijlage 153518
Omdat ik de machine ook regelmatig elders gebruik wilde ik iets hebben waarmee ik 'm eenvoudig kon weghalen, maar daarna ook op precies dezelfde plek kon terugzetten. Daar zijn de 4 houten plankjes met uitsparing op de vier hoeken voor. Eerst had ik allerlei "moeilijke" oplossingen verzonnen, maar dit blijkt in praktijk verreweg het fijnste te werken. Het is even wat gefoefel om de plankjes zo te maken dat er geen speling meer in zit, maar dar is maar een keer. Het vermijden van speling was een wens omdat ik dan niet iedere keer mijn DRO hoef te herijken.

Bekijk bijlage 153519

Zoals aangegeven is de afzuiging gemaakt van 50 mm PVC. Ik heb vaste buizen met 45° Y-stukken en afsluitschuiven naar iedere machine toe. De Kapex staat als laatste op het systeem, dus had ik daar niet per se een Y-stuk voor nodig. Maar omdat ik zowel van boven als van onder wilde kunnen afzuigen heb ik hier toch ook een Y-stuk toegepast. De zwarte slang is een verloopstuk van MeisterVac van 50 mm naar het standaard stofzuigermondstuk van Festool dat ik in Duitsland heb gekocht. Maar ik heb ze ook op Amazon.de zien staan.

Als je goed kijkt zie je dat de afzuigbak aan beide kanten op 2 aluminium hoeklijsten is geplaatst die met M8 bouten aan elkaar zitten. Alleen de onderste hoeklijst is vastgeschroefd aan de kastjes ernaast. Dit maakt het mogelijk om de hoogte van de bak heel exact met de werkbladen aan beide kanten uit te lijnen.

Bekijk bijlage 153520

Hier zie je hoe die slang op de afzuigpoort van de Kapex is aangesloten.

Bekijk bijlage 153521

De Kapex staat op metalen roosters die ik ooit via Axminster had gekocht voor een mobiel afkortstation dat ik niet meer in gebruik heb.

Bekijk bijlage 153522

Onder die roosters heb ik een heel vlakke trechter in een bak gebouwd die is aangesloten op de 50 mm buis.

Het beetje gruis dat je op de bodem van de trechter ziet liggen is alles dat er na een zaagbeurt blijft liggen. De afzuiging werkt dus als een zonnetje. Maar dat is wel met de kanttekening dat ik een Oneida Dust Cobra had staan die ik voor mijn zelfbouwafzuigsysteem kon inzetten. Toevallig staat onder de Kapex wel een CTL26, maar die is niet aangesloten op dit systeem.

Mocht je nog vragen hebben, geef dan maar een brul.
Mooie oplossing met Oneida Dust Cobra.. weet je welke luchtsnelheid wordt gerealiseerd in de aanzuigbuizen? Het debiet heb ik bij de specs gevonden, plm 420 m3/uur.

Bramvh

Nieuw lid
9 feb 2025
3
0
Veghel
@hdv Bedankt voor de foto’s en uitgebreide reactie. Wat een prachtige oplossing heb je daar bedacht! Dit zorgt zeker voor veel inspiratie.

@Triek77 Dank voor je reactie. Ik merk dat je dus enthousiast bent over de Parkside! Kun je wellicht eens wat foto’s delen over hoe je hem met de dunne diameter slang hebt aangesloten? Hoe bevalt de filtering met de kartonnen zakken? Zet je hem zelf iedere keer aan wanneer je een machine start?

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
336
257
Schouwen-Duiveland
Die filtering met de kartonnen zakken gaan best wel oke. Maaaaaaar ook zal je na 1-2x legen van het vat de zak eraf moeten halen en het eigenlijke filter schoin moeten maken. Het fijne stof gaat toch door de zakken heen en op den duur is je filter vol. Maar het scheelt wel enorm in tegenstelling tot geen zakken rond het filter.

Die dunne slang op de parkside aansluiten is gewoon met een slangenklem op de getrapte adapters die er bij de machine zitten. ik heb pas aankomend weekend tijd om wat foto's te kunnen maken.(mits ik het niet ga vergeten hahahahahaha)

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.168
607
Noord-Veluwe
@wijk0983 : echt geen flauw idee. Misschien dat ik ergens een anemometer kan lenen. Mocht dat lukken, dan zal ik het een keer meten en het resultaat hier posten.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.168
607
Noord-Veluwe
Nou ja, dat heb ik weer! Ik heb zelf net voor de verbouwing van mijn werkplaats een anemometer gekocht, maar ik had geen idee waar ik die opgeborgen had. Vandaar dat ik er een wilde gaan lenen. Maar vanochtend kwam ik de kist tegen waarin die zat. Ik dus enthousiast met dat ding naar de Kapex toe om de luchtsnelheid te meten.

Nul! Hé, wat? Nul? Nog maar een keer. Weer nul! Eerst maar eens goed kijken en wat zie ik:

anemonmeter_zonder_schoepenrad-01.jpg

Hm, dat is raar... Nog een keer dichterbij kijken:

anemonmeter_zonder_schoepenrad-02.jpg

Zag ik het toch goed, er zit geen schoepenrad in!

Nu is de aankoop al 2 jaar terug, dus garantie zal er niet meer inzitten. Eigen schuld, had ik 'm maar eerder moeten gebruiken of controleren. Toch maar even contact opnemen met de klantenservice van Trotec. Eens kijken of die nog een schoepenrad kunnen naleveren.

Wordt vervolgd!

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.400
521
Etten-Leur
Nou ja, dat heb ik weer! Ik heb zelf net voor de verbouwing van mijn werkplaats een anemometer gekocht, maar ik had geen idee waar ik die opgeborgen had. Vandaar dat ik er een wilde gaan lenen. Maar vanochtend kwam ik de kist tegen waarin die zat. Ik dus enthousiast met dat ding naar de Kapex toe om de luchtsnelheid te meten.

Nul! Hé, wat? Nul? Nog maar een keer. Weer nul! Eerst maar eens goed kijken en wat zie ik:

Bekijk bijlage 153559

Hm, dat is raar... Nog een keer dichterbij kijken:

Bekijk bijlage 153560

Zag ik het toch goed, er zit geen schoepenrad in!

Nu is de aankoop al 2 jaar terug, dus garantie zal er niet meer inzitten. Eigen schuld, had ik 'm maar eerder moeten gebruiken of controleren. Toch maar even contact opnemen met de klantenservice van Trotec. Eens kijken of die nog een schoepenrad kunnen naleveren.

Wordt vervolgd!
Succes ermee, ik heb goede ervaring met trotec. Vlg cons recht moet dit opgelost worden.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.168
607
Noord-Veluwe
Ik heb net antwoord van ze gekregen:

Het spijt ons te horen van het probleem. Helaas is het niet mogelijk om afzonderlijke onderdelen voor het meetinstrument aan te schaffen. Reparatie wordt niet aanbevolen, aangezien het niet kostenefficiënt is.

Dat is alles. Het lijkt erop dat ze niet veel waarde hechten aan hun goede naam. Ik kan helaas niet aantonen dat het product gemankeerd is geleverd. Je kunt wel zien dat de schroefjes nooit zijn uitgedraaid, maar dat zal ze niet overtuigen. En omdat ik het al zo'n 2 jaar terug heb gekocht neem ik ook aan dat er geen garantie meer op zal zitten.

Voor mij was dit dus de laatste keer dat ik een van hun producten heb gekocht. Ergens begrijp ik hun situatie wel, daar zit de pijn niet, maar ik had toch iets meer klantgerichtheid verwacht. Zo'n schoepenradje kost waarschijnlijk niet eens een Euro, maar ze doen niet eens een poging.

Nou ja, het zij zo.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.