Advies overkapping

janssenvandoorn

Nieuw lid
30 mrt 2014
16
6
Hallo allemaal,



Wij willen een carport / overkapping voor de fietsen, motor en vuilcontainers op onze oprit naast het huis plaatsen. De geplande vakantie deze zomer gaat niet door en heb nu het idee om de overkapping zelf te realiseren. Tussen de overkapping en het huis moet een poort met dichte deur komen. en ook in de carport komt een dichte deur om met de motor naar binnen te kunnen. Tussen alle andere staanders willen we dubbelstaafs hekwerk plaatsen en dit laten begroeien. In de tuin komt een "open doorgang" om bij de vuilcontainers te kunnen komen.

Het voorbereidende grondwerk, boom kappen, bestraten en betonpoeren laten we doen.

De overkapping wordt 2,50 x 4,50 meter met een overstek van 20 cm aan alle kanten.

Graag zou ik jullie mening willen horen over de “balk laag” van de overkapping. De staanders en ringbalk worden van 12x12 cm va Gelamineerd Red class wood opgetrokken.

Voor de balklaag zou ik ook graag deze palen willen gebruiken, dit zou er ongeveer zo uit moeten komen te zien.


Paal.JPG

Is dit een goede constructie of kan ik beter kiezen voor een "traditionele" balklaag zoals in onderstaande schets?

balk.JPG


Uiteindelijk zou het er zo uit moeten komen te zien en kunnen we we door middel van twee deuren de tuin afsluiten.

resultaat.JPG


Graag hoor ik jullie mening over de balklaag.


Vriendelijke groet,

Sander
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Constructief is de eerste waardeloos. Daar alle inkepingen moet je de balken enorm over dimensioneren. De tweede zou wel kunnen, maar liever nog leg je de liggers van het dak op de ringbalken.

En wat je begroeiing betreft: planten hebben licht en water nodig. Beiden zijn problematisch. Aan de binnenzijde van de carport zal het hoe dan ook een kale bende zijn. De zuidkant zal wel willen groeien, maar de overige zijden moeizaam tot niet.
 

janssenvandoorn

Nieuw lid
30 mrt 2014
16
6
Constructief is de eerste waardeloos. Daar alle inkepingen moet je de balken enorm over dimensioneren. De tweede zou wel kunnen, maar liever nog leg je de liggers van het dak op de ringbalken.

En wat je begroeiing betreft: planten hebben licht en water nodig. Beiden zijn problematisch. Aan de binnenzijde van de carport zal het hoe dan ook een kale bende zijn. De zuidkant zal wel willen groeien, maar de overige zijden moeizaam tot niet.

Bedankt voor je reactie. Dan worden het toch balken in plaats van palen voor het dak. Ik wil de balken wel een stukje inkepen zodat het dak meer over de overkapping komt in plaats van erop. Hier wordt de constructie/sterkte toch niet minder van?

De begroeiing wordt lastig maar heb er goede hoop op dat een Hedera oid wel gaat lukken.

Groet,

Sander
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik denk dat je beter de liggers in de wanden kunt inkepen, dan die in het dak. Bij het dak kunnen de liggers gaan scheuren, naast de inkeping. De liggers van de wanden worden dicht gedrukt onder het gewicht.
 

janssenvandoorn

Nieuw lid
30 mrt 2014
16
6
Je bedoelt dat het beter is om de ringbalk in te kepen voor de liggers ipv de liggers in te kepen en over de ringbalk te leggen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij inkepen denk ik aan paswerk
je kan de draagbalken bovenop de ringbalken leggen
tussen de draagbalken leg je stukken van dezelfde sectie/hoogte om ze te blokkeren
ik merk dat de sectie van de draagbalken bij de 2de schets niet gelijk is aan de 1ste
je betaalt meestal per volume / m³
hoogte is belangrijker dan breedte
 

janssenvandoorn

Nieuw lid
30 mrt 2014
16
6
bij inkepen denk ik aan paswerk
je kan de draagbalken bovenop de ringbalken leggen
tussen de draagbalken leg je stukken van dezelfde sectie/hoogte om ze te blokkeren
ik merk dat de sectie van de draagbalken bij de 2de schets niet gelijk is aan de 1ste
je betaalt meestal per volume / m³
hoogte is belangrijker dan breedte

Met de eerste schets was het idee om de balklaag met palen van 12x12 op dezelfde hoogte aan te brengen als de ringbalk (ook van 12x12 palen). Ik besef dat dit maatwerk is met inkepen maar met een goede invalzaag lijkt met dit haalbaar en tevens een mooie uitdaging voor de zomervakantie 😀. Belangrijk is natuurlijk wel dat de constructie voldoende sterk blijft. Van eerdere reacties begrijp ik dat een traditionele balklaag op de ringbalk(van palen) beter is. Ik wil het dak echter zo laag mogelijk op de ringbalk plaatsen vandaar dat ik overweeg deze balken eventueel in te kepen. Het aantal liggers wordt nog bepaald, de schetsen waren om een idee te geven van de constructie.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
In theorie kun je ze tot de helft inkepen. In de bovenste helft wordt het hout opdruk belast. Maar dan moet je wel heel nauwkeurig werken. Alles moet heel strak passen.
 

janssenvandoorn

Nieuw lid
30 mrt 2014
16
6
Het is alweer een tijdje geleden, maar wou jullie de vorderingen van mijn project niet onthouden.
In de tussentijd veel waardevolle tips en tricks opgeduikeld in de verschillende topics hier. Na een week van zagen en schilderen was het vandaag eindelijk zover. Inmiddels staat de basis, nu nog twee deuren, hekwerk, verlichting en een dak erop, zal in het voorjaar nog wel eens een update plaatsen. Allen bedankt voor alle waardevolle informatie op dit forum.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Bedankt voor je reactie. Dan worden het toch balken in plaats van palen voor het dak. Ik wil de balken wel een stukje inkepen zodat het dak meer over de overkapping komt in plaats van erop. Hier wordt de constructie/sterkte toch niet minder van?

De begroeiing wordt lastig maar heb er goede hoop op dat een Hedera oid wel gaat lukken.

Groet,

Sander
Altijd onthouden: al het hout wat je wegneemt voor een verbinding leidt tot een verzwakking van de sterkte van het hout. Als je in een balk van 12cm hoogte een keep maakt van 1 cm diep, dan heeft die balk een sterkte gekregen van een balk van 11 cm. Verbindingen, zeker zwaluwstaartverbindigen, zien er wel sterk uit, maar zijn dat vaak niet. Het hangt ook van de plaats van de verbinding in het werkstuk. Maar bij balklagen geldt het zeker. Destijds waren er twee redenen dat er balkankers kwamen: (1) het weekt snelller, want je hoeft geen tand en keepverbindingen te maken en (2) je verzwakt het hout niet. Balkankers zijn niet fraai, maar constructief wel beter.
 

janssenvandoorn

Nieuw lid
30 mrt 2014
16
6
Bijna een jaar geleden begonnen met de overkapping. In het voorjaar het hekwerk beplanting en deuren geplaatst. Afgelopen week eindelijk tijd voor het dak en verlichting. Onderstaand een kleine sfeer impressie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.