Ik heb een oude Oost-Duitse houten speedboat uit 1965, een Müggel-Spree PGH Neptun. De onderkant (5mm multiplex) en de helft van de opstaande eerste echte plank (exacte houtsoort ken ik niet) is door een eerdere eigenaar ooit met een hard oranjebruin materiaal ingesmeerd (?). Dit craqueleert na een aantal jaren (sporadisch) gebruik. Ik ben net begonnen om dit er af te krabben. De boot ligt niet standaard in het water maar op een trailer in de stalling. Maw, hij gaat nog wel eens op en vanaf de kanteltrailer wanneer ik 'm een dag wil gebruiken. Er komt eigenlijk altijd wel water in de boot via een aantal kieren tussen de planken, met name aan het begin van het seizoen, maar ook bij regulier gebruik later in het seizoen.
[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]Er zitten sinds een jaar een aantal slechte/rotte plekken onder de waterlijn, welke ik wil verwijderen en vervangen door nieuwe delen. [FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]Mijn prangende vraag gaat over het aanpakken van de onderkant. Ik zou dit graag toekomstbestendig doen, op een manier die niet (te hard) slijt door het gebruik van de trailer en waar ik zo weinig mogelijk onderhoud aan hoef te plegen. Mijn voorkeur gaat uit naar een composietmateriaal aan de onderkant. [/FONT]Het gaat overigens om maximaal 12m2. De binnenkant van dit multiplex is bewerkt met een doffe zwarte verf, maar helaas heb ik geen idee wat dit voor verf is. [/FONT]
Kan ik dit op een manier doen dat dit nooit meer gaat scheuren en het onderliggende multiplex/1e opstaande plank niet gaat rotten of de laag gaat loslaten/blazen? Welk materiaal raadt u aan? Hoe lang blijft zo'n laag goed?
Ik zie uit naar uw advies! Bij voorbaat dank.
Groet,
Mark
[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]Er zitten sinds een jaar een aantal slechte/rotte plekken onder de waterlijn, welke ik wil verwijderen en vervangen door nieuwe delen. [FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]Mijn prangende vraag gaat over het aanpakken van de onderkant. Ik zou dit graag toekomstbestendig doen, op een manier die niet (te hard) slijt door het gebruik van de trailer en waar ik zo weinig mogelijk onderhoud aan hoef te plegen. Mijn voorkeur gaat uit naar een composietmateriaal aan de onderkant. [/FONT]Het gaat overigens om maximaal 12m2. De binnenkant van dit multiplex is bewerkt met een doffe zwarte verf, maar helaas heb ik geen idee wat dit voor verf is. [/FONT]
Kan ik dit op een manier doen dat dit nooit meer gaat scheuren en het onderliggende multiplex/1e opstaande plank niet gaat rotten of de laag gaat loslaten/blazen? Welk materiaal raadt u aan? Hoe lang blijft zo'n laag goed?
Ik zie uit naar uw advies! Bij voorbaat dank.
Groet,
Mark