Advies ontwerp werkbank voor onder overkapping

Woody1989

Nieuw lid
5 aug 2021
8
0
Uitgeest
Hi,

Ik wil een werkbank gaan bouwen voor onder een overkapping buiten.
Ik zou hier graag ook kleine fietsjes/ skelters ed. onder kunnen zetten dus de onderkant zoveel mogelijk open houden.

Nou twijfel ik of ik hiervoor een werkbank zal maken of beter een stalen werkbank kan halen met 4 poten.
bv
https://www.toolmax.nl/promat-werkb...h-massief-lichtgrijs-ral-7035-9000425512.html
Die 2 horizontale liggers tussen de poten vind ik wel makkelijk zodat ik daar altijd nog zelf een plaat hout op kan leggen

Het liefst maak ik hem van hout ipv een kant en klare kopen.

Het idee is om deze werkbank na te maken in hout
En dan met douglas poten en een massief beuken blad 4cm dik.
1726997068472.png
Afmetingen B1500mmxD700mmxH1150mm

Ik vraag mij af of ik de stijfheid van het stalen frame kan benaderen met een houten constructie als ik dit in hout na ga maken...🤔
1726998184316.png
Of dat ik toch beter zoiets van staal in de winkel kan kopen

Plan is om er oa meubels op te gaan maken en een bankschroef op te monteren dus wil dat hij zo stabiel mogelijk blijft staan/bewegen tijdens werkzaamheden

Hebben jullie nog advies qua ontwerp/materiaal?
 
Laatst bewerkt:

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
179
91
Utrecht
Dag Woody,

Ik kan me voorstellen dat zonder gedegen houtverbinding dit veel gaat wiebelen. Ik heb in de bijlage mijn werkbank zitten, niet zelf ontwerpen maar wel nav deze handleiding gemaakt. Ik kan je zeggen zo'n model staat als een huis. Weegt ook bijna net zoveel... en is ook gemaakt van Douglas in mijn geval.

Lang verhaal kort, zorg dat je het 'racken' voorkomt, ik kom even niet op de Nederlandse term. Dit bereik je het beste door dwarsbalken te plaatsen, maar de poten door het blad heen te verwerken helpt ook veel. En als je toch voor douglas gaat zou ik gewoon een lekker dik blad nemen. Dan kan je om de paar jaar er een halve cm afschaven en heb je weer een nieuwe!

Succes!
 

Bijlagen

  • Roubo-Workbench.pdf
    4,9 MB · Weergaven: 54
  • Leuk
Waarderingen: de-hout-amateur

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
179
91
Utrecht
Dit was voor mij mijn eerste project. Ik heb hiervoor wel gebruik gemaakt van een werkplaats (stadswerkplaats Utrecht) na een cursus om de machines te mogen gebruiken. Je kan ook geschaafde balken kopen en verlijmen, maar grote kans dat het alsnog niet goed aansluit en je het verder moet vlakken.

Ik vond het project vrij toegankelijk, een goede eerste stap.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
839
207
Ik vraag mij af of ik de stijfheid van het stalen frame kan benaderen met een houten constructie als ik dit in hout na ga maken.
Wanneer je de onderkant toegankelijk wilt houden en dus de voorkant open zou ik aan de achterkant een paar schoren zetten. Zou dat nodig zijn kun je dat ook in de zijkanten doen, maar of dat nodig is voel je zelf wel.
Voor buiten zou ik geen beuken gebruiken, neem een 40 mm deurplaat, of eventueel 2 platen 18 mm multiplex aan elkaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.