advies nodig houtverbinding voetenbank/koffietafeltje

BarthusB

Nieuw lid
5 mrt 2021
3
0
Goedemorgen allemaal,

Ik wil een laag bijzet tafeltje / voetenbankje maken en zocht hiervoor een onderstel. Nu kwam ik onderstaand voorbeeld tegen.
Alleen vroeg ik me af of het stevig genoeg is. Het gebruik van het bankje zal voornamelijk zijn om spullen op te zetten zoals een kop koffie, boeken en natuurlijk je voeten.

Maar toch ben ik nieuwsgierig of dit sterk genoeg zou zijn om er op te zitten? En zo niet, wat zou een alternatief kunnen zijn?

De poten en lange horizontale balk zijn halfhouts verbonden. De dwarsverbindingen zijn met deuvels verbonden.

1620370432233.png

1620370001236.png

1620370143368.png
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Kan op veel manieren, maar zoals getoond is sterk genoeg niet zuinig zijn met het aantal deuvels in kops hout😉
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Lijmverbindingen zijn over het algemeen sterker dan het hout zelf. Als je de halfhoutverbinding netjes strak maakt, dus goed aansluitende vlakken, dan komt dit goed. Voor spullen en voeten zeker ;). In de praktijk worden dit soort bankjes natuurlijk ook als opstapje gebruikt om iets van de bovenste plank te pakken. Ook dat zou met een keurige halfhoutverbinding geen probleem moeten zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je kan ook een doorgaande verbinding maken. Dan heb je twee lijmvlakken en zal de verbinding naargelang sterker zijn. Is niet veel extra werk, alleen de uitdaging is wat groter.
 

BarthusB

Nieuw lid
5 mrt 2021
3
0
Dank allemaal voor de reacties. Ik ga voor de halfhoutse verbinding. Slisverbinding vind ik nog iets te lastig ogen. Wellicht voor een volgend projectje!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.