Advies maken dressoir

smaigel

Nieuw lid
19 sep 2014
15
0
Hallo Allen,

ik ben van plan een dressoir te maken waarin ik eiken houten balken wil gebruiken, die ik aan elkaar lijm.

Echter heb ik zo mijn twijfels of het hout dan nog wel voldoende speling heeft om te kunnen werken.

Het gaat om balken van 80mm bij 80mm en 150 lang, dat is de boven kant, die ik vervolgens in verstek verbind aan de zij kanten (die teven de poten vormen).
Zijkanten ook van balken van 80mm bij 80 mm. Doel is om alles zo'n 480mm diep te krijgen. Dus het zullen 6 balken van 150 lang naast elkaar worden, voor de boven kant.

Inspiratie:
TV-dressoir-Bandung-241.jpg

Wat denken jullie?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Smaigel,
Volgens mij zal dit enorm zwaar zijn qua gewicht.
Wat ik met mijn leerlingen doe is de zijkanten en bovenblad hol maken, maar wel het uitzicht geven van zware balkjes.
Door breedte verbindingen toe te passen Kandit lukken, maar vraagt wel veel werk.
Ik heb een jaar of twee geleden, kan ook drie zijn zo'n dressoir gemaakt.
Ik zal eens zoeken of ik dat nog in het archief van mijn school terug kan vinden.
Mocht het zo zijn, dan laat ik u iets weten.


Ik heb voorlopig iets terug gevonden op mijn pc.
Het zijn printscreens dat ik genomen heb van een powerpoint voorstelling van deze leerling geweest.
Hopelijk ben je hier al iets mee.
Er zit hier en daar een foutje in de perspectief. de verstekken zijn niet correct aan de bovenkant.
De rode cirkels geven de fout aan.
Ik zal volgende week nog eens verder zoeken op school.
001 dressoir.jpg002 dressoir.jpg
Deze foto is wat onscherp. Komt ook van een powerpoint voorstelling.
003 dressoir.jpg
 
Laatst bewerkt:

smaigel

Nieuw lid
19 sep 2014
15
0
Super! dank voor de info en tekeningen. Ik ga eens kijken hoe ik dit oppak. Massief hout is inderdaad zwaar, maar misschien ook makkelijker? Geen idee ik kijk even bij de aanschaf van het hout (er voor natuurlijk) hoe dit uitpakt. Ik denk namelijk dat de grote (die wijkt behoorlijk af van de foto) wel mee valt en het gewicht dus ook.

Maar we gaan zien, bedankt voor alle info!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Is het geen optie om het van multiplex te maken en dan te fineren of te bekleden met dunnen planken?
Dan ben je van het werken verloste en het scheelt nog veel geld ook.
 

smaigel

Nieuw lid
19 sep 2014
15
0
Is een optie, maar die ga ik niet nemen ;-)
Vind het leuk om het zo aan te vliegen. Maar bedankt voor de tip.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@smaigel, mogen wij dan foto's van je dressoir in uitvoering verwachten??? Het is een stijl dat ik graag zie... en moet ook nog een dressoir ed maken... :rolleyes: alle inspiratie is welkom ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.