Advies hangend TV-Meubel

davidov

Nieuw lid
8 dec 2024
4
0
Den Haag
Hallo allen,

Hier nog een beginnend tv-meubel maker, die nieuw is hier en ook nog wat advies kan gebruiken.

Ik was van plan om een TV-Meubel te maken en die aan de muur te hangen met french cleat/haaklat.

Ik zat in eerste instantie aan 18mm multiplex te denken voor het meubel met 4 vakken van 50cm breed. Dus 2 meter en een beetje breed in totaal.

Ik heb een aantal vragen aangezien ik best wel een beginner ben.

• Door een platenspeler wordt het meubel relatief diep. 50cm. De hoogte ongeveer 38cm. Geeft dit geen probleem met de stevigheid voor de haaklat?
  • Wat is steviger en aan te raden: 18mm multiplex of 18mm grenen/vurenhouten timmerpanelen?
  • Afwerking multiplex. Zijn de zijkanten goed schilderbaar of is t als een spons zoals bij mdf?
  • Bij verven: alle kanten van een plaat verven (ivm kromtrekken) of is het mogelijk alleen de buitenkant te verven?

Als er mensen zijn die op een of andere vragen een antwoord hebben dan zie ik die graag tegemoet!

Alvast dank :)

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.182
2.272
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid

je verwerkt in jouw proza verschillende vragen
om te vermijden dat ook de antwoorden een allegaartje worden, kan je jouw bericht herschikken door het in verschillende genummerde delen op te splitsen

het meubel kan dieper dan hoger worden
veel hangt af van waar de gewichten komen die het moet dragen + hoe groot die zijn
de precisie van de antwoorden stoelt op de precisie waarmee je jouw vragen stelt

davidov

Nieuw lid
8 dec 2024
4
0
Den Haag
Dank je wel.

Ik heb m'n bericht aangepast en iets ingekort. Denk dat de vragen nu duidelijker zijn ;)

Zwaarste zullen de platen zijn. Rechterkant van t meubel. Platenspeler en receiver meer aan de linkerkant.

Haaklat over de gehele lengte.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.182
2.272
Door een platenspeler wordt het meubel relatief diep. 50cm. De hoogte ongeveer 38cm. Geeft dit geen probleem met de stevigheid voor de haaklat?
platenspeler is geen gewicht
platen zou ik tot tegen de achterwand schuiven, opdat het gewicht achteraan komt
het mannetje van de haaklat kan je na ophangen met nagelpluggen tegen de muur aantrekken

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.182
2.272
hier een plaatje van hoe ik een bovenkast van een keuken aan een haaklat hang
tegen de muur komen bij mij 3 lagen achter mekaar
te beginnen met een plaat op de muur
dat maakt het horizontaal plaatsen van het vrouwtje veel makkelijker

davidov

Nieuw lid
8 dec 2024
4
0
Den Haag
Superveel tips. Mijn dank daarvoor.

De nagelpluggen misschien wel de grootste tip, ik zie ze altijd liggen bij de bouwmarkt maar nu voor 't eerst dat ik er een toepassing voor zie :)

Goede tips voor t verven, en de haaklat.

Heb er vertrouwen in dat 't hiermee gaat lukken!

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
273
16
Amersfoort
www.twolt.nl
Multiplex is stevig aan de prijs, tenzij je ecoplex of iets dergelijks gebruikt maar dat is dan weer niet zo stevig als 'gewoon' berken. Maar vuren/grenen is echt geen meubelhout in mijn bescheiden opinie. Zelfs de kachel is er niet blij mee, met al die hars die erin zit. Ik zou voor MDF of, beter nog, HDF gaan. Of eigenlijk, ik zou een mooie, bij de woonkamer passende loofhoutsoort uitzoeken en daar mijn eigen paneeltjes mee maken. Paar laagjes olie erop en je hebt ineens een supersjieke kast! Toegegeven, dat kost al met al meer dan multiplex :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.