Advies gevraagd

RuudLee

Nieuw lid
13 mrt 2025
3
1
Dronten
Dag houtbewerkers,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik heb 0 ervaring met hout bewerken, dan hebben jullie een indruk van mijn kennis niveau...

Ik heb vorig jaar 3 forse boomstronken gekregen. Ze hebben een tijd in het natte gras gelegen voordat ik ze kreeg, dus waren goed nat. Ik heb de bast eraf gehaald, ze een jaar laten drogen en ze zitten nu op zo'n 15-18% vocht. Ik zou hier heel graag hele simpele buitentafels van willen maken. Dus opknappen, beitsen, oliën, wieltjes eronder en klaar. Ik heb ze flink opgeschuurd maar er blijven flinke zwarte plekken in het hout zitten. Mijn idee was nu om maar wat meer lagen van het hout eraf te halen door te gaan schaven. Hier loop ik wat vast: voor de zijkanten zou ik misschien een spookschaaf moeten gebruiken, voor de bovenkant een no4 blokschaaf (maar misschien ook weer niet, want de kopsekant schaaft blijkbaar moeilijker?) of is het handiger voor iemand met 0 ervaring om alles met een elektrische schaaf proberen af te vlakken? Handmatig schaven heeft als ik het zo lees ook een redelijke leercurve.... kortom: ik weet even niet wat het beste is.
Hebben jullie advies voor mij? Alvast bedankt.

Gr. Ruud

Bijlagen

• 20250309_135516.jpg
    20250309_135516.jpg
    149,3 KB · Weergaven: 48

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
100
125
Vlijmen
Misschien een stomme vraag, maar waarom moet het “zwarte” eraf als het een buitentafeltje wordt? Hoe goed je het ook beschermd, als het buiten staat (in weer en wind) zal het toch vroeg of laat gaan verweren is mijn ervaring. Of wil je ook echt de vorm van het hout aanpassen?

RuudLee

Nieuw lid
13 mrt 2025
3
1
Dronten
Eentje wil ik er misschien binnen gaan zetten als ik hem mooi genoeg krijg. Nu is mn de bovenkant niet goed mooi te krijgen. Ik dacht door een laag hout te verwijderen bovenop, een mooier bovenblad te krijgen. De vraag is voor mij vooral hoe: schaven ja of nee. Zo ja, machinaal of handmatig en dan met wat voor schaven. Of denk ik verkeerd en is er een betere methode?

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.915
1.093
Omgeving Eindhoven
Heb je een bovenfrees?
Dan kan je daarvoor een slede maken om de kopse kanten vlak te frezen. Daar is hier op het forum of anders op YouTube wel meer over te vinden inclusief voorbeelden.
Schaven is wel een uitdaging om het mooi vlak te krijgen zonder veel uitbrekers als je dat niet veel ervaring mee hebt.

RuudLee

Nieuw lid
13 mrt 2025
3
1
Dronten
Ik heb uiteindelijk met een haakse slijper met een lamellenschijf (korrel 80) de boel mooi glad kunnen krijgen. Verkleuring zat hem vooral aan de oppervlakte, dus het resultaat is nu aardig. Schaven nog geprobeerd, maar dit was op de kopse kant niet zo'n succes.

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.