advies gevraagd vandiktebank

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
241
15
uden
hallo

Wie kan me een advies geven over een vandiktebank?
Ik ben op zoek naar een professionele vandiktebank, ca 40cm breed,
waarbij het wisselen van de messen snel kan gebeuren.
Ik wil geen Tersa messen maar de gewone klassieke HSS-Co messen en die slijp ik zelf.
Tevens moet de machine goed doorvoeren want ik schaaf veel grenen.
Ja, ik gebruik glijmiddel maar niet veel omdat het toch aftekent op het hout (en daar gaat mijn vraag ook niet over)
Ik schaaf nu met een Danckaert, mooie stabiele machine maar door de constructie van de beitelwals duurt het omstellen van de beitels veel te lang.
Zit te denken aan een Duitse machine maar ik heb daar geen ervaring in.
Wie weet er een professionele Duitse machine?

groeten
Jan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Zonder iets als een tersa systeem kom je volgens mij altijd uit bij wat je al hebt. Met twee goed ingestelde magneetblokjes kan je dan toch redelijk snel messen wisselen. Bij snelwisselsystemen ga je uit van een vaste meshoogte. Dan moet je dus wisselen en kan je niet slijpen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.839
1.036
Omgeving Eindhoven
Hier goede ervaringen met een Hammer A3-31 (wordt dan in jouw geval de A3-41). Zeer degelijk en zeker een aanrader. En met mij veel forummers hier...

Wel met silent-power schaafas (dus losse mesjes), en dus niet zelf te slijpen. Er zitten 4 snijkanten aan, dus als ze bot zijn, draai je ze gewoon een kwart slag. Maar ik heb ze nog niet hoeven draaien en ik hoor ook van anderen dat de standtijd erg lang is. En bij het raken van een spijker oid hoef je maar een of 2 mesjes te draaien ipv het hele mes te slijpen.

Helaas wel een lange levertijd bij Hammer op dit moment...
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
790
166
Heerde
marinusvannorel.nl
hallo

Wie kan me een advies geven over een vandiktebank?
Ik ben op zoek naar een professionele vandiktebank, ca 40cm breed,