advies gevraagd vandiktebank

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
241
15
uden
hallo

Wie kan me een advies geven over een vandiktebank?
Ik ben op zoek naar een professionele vandiktebank, ca 40cm breed,
waarbij het wisselen van de messen snel kan gebeuren.
Ik wil geen Tersa messen maar de gewone klassieke HSS-Co messen en die slijp ik zelf.
Tevens moet de machine goed doorvoeren want ik schaaf veel grenen.
Ja, ik gebruik glijmiddel maar niet veel omdat het toch aftekent op het hout (en daar gaat mijn vraag ook niet over)
Ik schaaf nu met een Danckaert, mooie stabiele machine maar door de constructie van de beitelwals duurt het omstellen van de beitels veel te lang.
Zit te denken aan een Duitse machine maar ik heb daar geen ervaring in.
Wie weet er een professionele Duitse machine?

groeten
Jan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Zonder iets als een tersa systeem kom je volgens mij altijd uit bij wat je al hebt. Met twee goed ingestelde magneetblokjes kan je dan toch redelijk snel messen wisselen. Bij snelwisselsystemen ga je uit van een vaste meshoogte. Dan moet je dus wisselen en kan je niet slijpen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.839
1.036
Omgeving Eindhoven
Hier goede ervaringen met een Hammer A3-31 (wordt dan in jouw geval de A3-41). Zeer degelijk en zeker een aanrader. En met mij veel forummers hier...

Wel met silent-power schaafas (dus losse mesjes), en dus niet zelf te slijpen. Er zitten 4 snijkanten aan, dus als ze bot zijn, draai je ze gewoon een kwart slag. Maar ik heb ze nog niet hoeven draaien en ik hoor ook van anderen dat de standtijd erg lang is. En bij het raken van een spijker oid hoef je maar een of 2 mesjes te draaien ipv het hele mes te slijpen.

Helaas wel een lange levertijd bij Hammer op dit moment...
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
790
166
Heerde
marinusvannorel.nl
hallo

Wie kan me een advies geven over een vandiktebank?
Ik ben op zoek naar een professionele vandiktebank, ca 40cm breed,
waarbij het wisselen van de messen snel kan gebeuren.
Ik wil geen Tersa messen maar de gewone klassieke HSS-Co messen en die slijp ik zelf.
Tevens moet de machine goed doorvoeren want ik schaaf veel grenen.
Ja, ik gebruik glijmiddel maar niet veel omdat het toch aftekent op het hout (en daar gaat mijn vraag ook niet over)
Ik schaaf nu met een Danckaert, mooie stabiele machine maar door de constructie van de beitelwals duurt het omstellen van de beitels veel te lang.
Zit te denken aan een Duitse machine maar ik heb daar geen ervaring in.
Wie weet er een professionele Duitse machine?

groeten
Jan
Hoi,

Ik denk dat je 2 misschien wel onverenigbare wensen heb.

1 snel wisselen
1 zelf slijpen
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
205
205
Driebergen Rijsenburg
Wil je nieuw kopen of een occasion? Ik heb voor mn Roubo werkbank van Essenhout gebruik gemaakt van een SCM F520 vlakbank en SCM S52 vandiktebank (2 losse machines) bij een kennis. Wauw!

Waren allebei iets van 500mm breed. Zeer professioneel materiaal, ik stond vooral van de vlakbank te kijken hoe goed en stabiel alles was. Kaaaarsrecht vlakken en een top haakse geleider. Dit is wel wat ouder spul, zeg zo'n 20 jaar, maar als ik de ruimte had zou ik 2 van die losse machines kopen. Omstellen hoef je dan niet te doen, scheelt tijd. Dan heb je hydraulisch verstelbaar vlakbed met nauwkeurige afname uitlezing en een heel goed glijdend blad voor je werkstuk. De VVDbank had automatische hoogteverstelling en de optie om rollen omhoog te werken in t blad voor weerstandloze doorvoer. Beide hadden 4 dikke messen erin. Zeer stabiel spul, kon er zo een blad van 450mm overheen/doorheen halen, gaf geen krimp en kaarsrecht.

Ik heb voor mezelf 3 maanden geleden een Hammer A3 31 besteld met spiraal as. Nog 3 maanden moet ik wachten nu (6 maanden levertijd). Heb hoge verwachtingen van t schaafbeeld door die spiraal as en zn algemene gebruiksvriendelijkheid, maar deze is niet zo mooi gebouwd is als die SCM's. Occasion Felders zijn ook prachtig, maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Nieuw Felder materiaal kan je in Barneveld bezichtigen bij de importeur. Leuk om langs te gaan, hebben mooie machines staan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik schaaf nu met een Danckaert
gemaakt om jou (en mij) te overleven

Wie weet er een professionele Duitse machine?
na danckaert was het aan de duitsers om goeie houtmachines te leveren
het lijkt er op dat die tijd voorbij is, en nu de oostenrijkers of de italianen aan beurt zijn

door de constructie van de beitelwals duurt het omstellen van de beitels veel te lang.
met danckaert-schaafmachines heb ik geen praktische ervaring
goed mogelijk dat het omstellen niet van een leien, maar wel van een houten dakje loopt
als het op hoogte brengen moeizaam gaat . . . kan je dan in de gleuf voor de messen geen metalen veer stoppen, zodat die omhoog komen & je ze enkel tot op de gewenste diepte terug hoeft te duwen ?
 
Laatst bewerkt:

rinus

Post veel
13 nov 2011
790
166
Heerde
marinusvannorel.nl
gemaakt om jou (en mij) te overleven


na danckaert was het aan de duitsers om goeie houtmachines te leveren
het lijkt er op dat die tijd voorbij is, en nu de oosternrijkers of de italianen aan beurt zijn


met danckaert-schaafmachines heb ik geen praktische ervaring
goed mogelijk dat het omstellen niet van een leien, maar wel van een houten dakje loopt
als het op hoogte brengen moeizaam gaat . . . kan je dan in de gleuf voor de messen geen metalen veer stoppen, zodat die omhoog komen & je ze enkel tot op de gewenste diepte terug hoeft te duwen ?
Een rubberen slangetje onder in de sleuf evenwijdig aan het het mes werkt soms ook. Lukte ooit bij mijn Robland K31 wel toen ik de veertjes kwijt was :-(
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en ZotVanHout

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
Misschien kunnen jullie beter aan Jan vragen waar zijn moeite zit i.p.v. je overtuigingen te verkopen:unsure:

Er zijn ook beitelassen van oude machines die anders werken dat je mogelijk veronderstelt.......
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
320
131
Ik heb een Bauerle DM41 (41 cm breed). Jaargang 1964. Is al zo'n 35 jaar in de familie. Mijn opa heeft er mee gewerkt, mijn vader, mijn broer en nu staat hij bij mij. Ik heb ondertussen een zware 50cm brede vlak- vandikte combinatie (komt wat beter uit in de ruimte), maar ik krijg het niet over mijn hart om de Bauerle te verkopen.
Zo'n fijne machine. Ik geloof niet dat er in die 35 jaar ooit één probleem mee is geweest. De beitelas heeft veertjes waardoor de messen naar boven worden gedrukt. Met de Panhans instelblokken werkt dat erg snel. Maakt wel wat herrie, maar leg je hand op de machine en je voelt nauwelijks een trilling. (kan mijn zware vlak-vandikte bank nog wat van leren).
Toen hij nog echt gebruikt werd (mijn opa) gingen er echt hele lange balken doorheen. Zelfs met één persoon geen enkel probleem. Balken worden zo vast aangedrukt dat het ook zonder extra ondersteuning het goed gaat. Je had voldoende tijd om heen en weer te lopen.
Maar ook een plankje van 3mm dik is geen probleem. Het hout wordt direct na de beitelas naar beneden gedrukt zodat zelfs hele dunne latjes gaan niet "klapperen". "Snipe" is iets waar deze machine nog nooit van heeft gehoord.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
241
15
uden
De beitelas van een Danckaert is inderdaad zo dat je geen instelblokjes kunt gebruiken.
Het afstellen van een mes moet met een soort lineaal die op het bed ligt en speciale stelblokjes aan de kopse kant van de beitelas. Werkt heel precies maar het duurt me te lang.
Adviezen van Bauerle DM41 en SCM S52 zal ik zeker ter harte nemen. In Nederland kan ik bijna alleen maar kopen bij de bekende handelaren dus ik ga eens in Duitsland kijken.
En inderdaad slijp ik zelf met een speciale slijpinrichting. Ook ooit in Duitsland gekocht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als ijzerboer zou ik zeggen, maak een tekening van je huidige as en wat je nodig hebt voor het instaleren van 2 of 3 standaard hss messen en loop bij een machinefabriek binnen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Misschien kunnen jullie beter aan Jan vragen waar zijn moeite zit i.p.v. je overtuigingen te verkopen:unsure:
mogelijks val ook ik onder jouw 'jullie'
buiten advies - wat gratis is - verkopen 'wij' hier niets
iemand overtuigen of bekeren behoort niet tot onze missie
'wij' delen onze mening & geven info

mogelijks hebben 'wij' onvoldoende aangevoeld waar jan naartoe wil
in het bericht van hem in #1 zie ik 2 vragen
1) het omstellen van de beitels van zijn danckaert duurt te lang
2) hij zoekt een andere machine

in 'onze' betrachting om jan een paar duizend euro voor een nieuwe machine te besparen, zijn we dieper op het 'probleem' van het omstellen van de beitels ingegaan
danckaert is ook vandaag geen onbekende naam in de houtwereld
(zie helemaal onderaan)

aan jan om een keuze te maken
hopelijk kunnen 'wij' hem helpen
graag gedaan
succes, jan !

1616762209349.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
In Nederland kan ik bijna alleen maar kopen bij de bekende handelaren dus ik ga eens in Duitsland kijken.
over handelaren in nl kan ik niet meeschrijven
de europese merken voor professionele vd-banken die hier voorbij komen, zijn robland, scm en felder + hun ondermerken
daarvan is bij mijn weten geen enkele (meer) duits
(collega's, gelieve waar nodig aan te vullen)
mooi dat @chevy66 inpikt (y)
die heeft zijn hart aan nostalgische machines verloren
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
241
15
uden
Waar ik naar toe wil is dit;
Ik wil snel de beitels kunnen wisselen. Ik heb al jaren een soort van haat-liefdeverhouding tussen mijn Danckaert vandiktebank en een Italiaanse breedbandschuurmachine. Op de vandiktebank kan ik snel grenen op dikte brengen en met net geslepen beitels heb ik mooi resultaat, weinig uitbraak rondom de noesten, maar dit is heel snel afgelopen. De noesten beschadigen toch de beitels en dat tekent af in het hout. En nee, mijn vraag gaat niet over spiraalassen met HM-plaatjes. Daarentegen heb ik op de breedbandschuurmachine altijd goed resultaat ongeacht hoeveel noesten er in het hout zitten maar vandikte schuren gaat langzaam, per doorgang haal ik er max 0,25mm vanaf en een groot nadeel is dat de banden dicht lopen met hars en stof.
En nee, mijn vraag gaat niet over een gum om de band schoon te maken. Omdat ik steeds meer grenen gebruik, en ook van slechtere kwaliteit, dus meer noesten moet ik iets verzinnen. Ik heb ondertussen al een reinigingsmachine staan om de schuurbanden schoon te maken maar dan nog is de standtijd hooguit een kwartier. Dus val ik terug op de vandiktebank. Als daar iets te verbeteren valt ga ik dat zeker proberen. Afgezien van het feit dat het teveel tijd kost om beitels te wisselen is mijn Danckaert ook niet geschikt voor een afzuiging en loopt dus overal vol met krullen. Voor gewoon vlakwerk is het een mooie machine maar niet om vandikte te schaven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.