Advies gevraagd, vandikte /cilinder schuurmachine

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
172
67
Almen aan zee
Hallo vrienden, advies gevraagd.
Welke / wat voor cilinderschuurmachine voor vandikte?

De situatie is dit:
Ben met een collega bezig een nieuwe lesopdracht (school) in elkaar te zetten: het maken van je eigen ukelele.

We zijn aan het houtbuigen voor het lijf / de ombouw van het instrument.
Stoom, heet water, mallen maken en uitproberen, heel tof :)

We hebben geprobeerd met verschillende mallen en contramallen, we werken met beuk, essen, tamme kastanje, plataan (en met zorgvuldigheid}
Maar we hebben veel breuk.

Het lijkt nu dat het hout waar we mee werken toch net nog te dik is.
Met verse beitels op de vandiktebank en kleine stapjes komen we tot ongeveer 3 mm
En daarna gaat het echt happen (en daarvoor hebben we ook al flink houtverlies...)

Voor het buigen willen we dunner dan die 3 mm.
Dus schuren, toch?

Maar de machines die ik vind zijn zo duur. 1500 à 2000 euro...?

Ik zoek iets wat niet breed hoeft te schuren (15 cm is al genoeg), graag wel netjes en strak,
maar hoeft ook niet ultra-precies en ook geen grote hoeveelheden)

Iemand een advies of tip?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
783
122
omg Haarlem
Een Jet 10-20 is hier ideaal voor. Ik heb er nog eentje (oudere model) staan die ik niet veel gebruik. Is voor mij een overweging die weg te doen. (stuur dan een PM)
Andere optie voor smallere delen is een geleider/houten lat icm een oscillerende drum Sander. Die zijn niet zo duur. Maar dan is de hoogte wel beperkt. Hier een voorbeeldje van hoe ik het gebruikte bij brug van een gitaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.