Advies gevraagd schuurmachine

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
41
10
Overijssel
Ik zoek wat advies. Nog niet zo lang geleden een Bosch GSS 12V-13 gekocht. Een 12v accu schuurmachine met vlakschuur en delta plaat zodat het redelijk multifunctioneel is. Het ligt heerlijk in de hand en werkt prima. Vreet wel accu en eigenlijk wil ik van het 12v accusysteem af omdat het toch wel erg beperkt is. Ik heb binnen dat systeem ook nog een accuboormachine en verder niets.

Wat zou een mooie vervanger kunnen zijn? Veel schuurmachines zien er mij wat oncomfortabel uit qua ergonomie. Zeker in vergelijk met wat ik nu heb. En is het niet raadzaam om er gewoon een te nemen op 230v? Of dezelfde alleen dan in het Bosch 18v systeem waarmee je je ook gelijk vastlegt aan een systeem.

Rupes (bedraad) schijnt goed te zijn, maar ik zie daar geen modellen waar je beide voeten mee krijgt. Klopt dat? Ook wel een duur merk, gaat dat echt zoveel beter zijn dan bijvoorbeeld Bosch Professional of Makita?

Wat is een goede allround schuurmachine waar je o.a. kozijnen, deuren, trappen enz mee kan schuren? Zonder de hoofdprijs te betalen (Festool?)

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.931
925
Enschede
ingoogni.nl

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Als ik om me heen kijk, wat professionele schilders gebruiken, dan is dat voor het grootste deel festool en rupes. Dus ik heb een rupes delta gekocht. Ik heb er laatst een flex excenter bij gekocht. Die twee machines kan ik het meeste van mijn schuurwerk mee doen.

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
41
10
Overijssel
Zoiets? HBM 3-in 1 multifunctionele handpalmschuurmachine Gewoon bedraad dus geen accu gedoe en je gebruikt toch een stofzuigerslang dus dat draadje maakt niets uit.

Of zoiets met accu? HBM 3-in 1 multifunctionele accu schuurmachine 20 Volt Power20

Geen idee hoe goed of slecht dit is. Hangt ook van je gebruiksfrequentie af en hoe lang je aan een stuk schuurt. Dat is waar je de hoofdprijs voor betaald, daarmee kun je 24/7 schuren.
Dank je. Schuren is voor mij wel iets waar ik graag wat meer geld aan uitgeef als het meer comfort oplevert. Ik heb in het verleden wel goedkope schuurmachines gehad die al na zeer korte tijd zeer onaangenaam werden omdat het ergonomisch niet goed in elkaar stak en er veel te veel trillingen werden doorgegeven.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.030
258
Nog niet zo lang geleden een Bosch GSS 12V-13 gekocht. Een 12v accu schuurmachine met vlakschuur en delta plaat zodat het redelijk multifunctioneel is. Het ligt heerlijk in de hand en werkt prima.
Of je koopt er gewoon een of een paar accu’s bij.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.184
475
hilversum
Of je koopt er gewoon een of een paar accu’s bij.
Meestal zijn de accu's het duurste onderdeel.
Als je echt gek op dat ding bent koop de 4ah accu.

Maar voor schuren is bedraad toch wel fijn gezien het stroom verbruik.

Zelf heb ik de rupes delta.
Prima ding.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
eigenlijk wil ik van het 12v accusysteem af omdat het toch wel erg beperkt is. Ik heb binnen dat systeem ook nog een accuboormachine en verder niets.
ik ben in de bosch 12V gestapt, omdat de boormachine door zijn grootte (kleinte) erg handig is bij het monteren van keukens enz
nadien heb ik er nog lampen, een cirkelzaagje, een laserwaterpas, een endoscoop, + ? bij gekocht
het gamma is echt niet erg beperkt
ik heb heel wat accu's, maar beperkt mij omwile van de prijs tot de 3A

voor het grotere werk heb ik makita 18V

een schuurmachine op accu is voor kleine werkjes handig
om goed te werken + schuurpapier te sparen heb je een afzuiging nodig
van zodra je een afzuiging hebt, stoort het niet dat je er ook nog de draad voor de 240V bij hebt
een machine op 240V kost minder dan een op accu (denk ik toch)
ik heb een excentrische festool van 125 mm
samen met mijn bandschuurmachine + vvd kom ik een heel eind

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
41
10
Overijssel
ik ben in de bosch 12V gestapt, omdat de boormachine door zijn grootte (kleinte) erg handig is bij het monteren van keukens enz
nadien heb ik er nog lampen, een cirkelzaagje, een laserwaterpas, een endoscoop, + ? bij gekocht
het gamma is echt niet erg beperkt
ik heb heel wat accu's, maar beperkt mij omwile van de prijs tot de 3A

voor het grotere werk heb ik makita 18V

een schuurmachine op accu is voor kleine werkjes handig
om goed te werken + schuurpapier te sparen heb je een afzuiging nodig
van zodra je een afzuiging hebt, stoort het niet dat je er ook nog de draad voor de 240V bij hebt
een machine op 240V kost minder dan een op accu (denk ik toch)
ik heb een excentrische festool van 125 mm
samen met mijn bandschuurmachine + vvd kom ik een heel eind
Ik heb een natdroogzuiger op accu. En voor buiten denk ik niet dat ik aan afzuiging ga doen muv het stofzakje wat met het juiste schuurpapier nog best wel wat stof vangt. Ik vind accu apparatuur doorgaans heerlijk werken ook al zit er soms afzuiging aan vast. Scheelt toch een kabel.

Voor zwaardere zaken kan ik altijd nog terugvallen op bedraad en ik heb wat Einhell 18v apparatuur. Dus voor een boorhamer oid zal dat wel voldoen.

Ik heb 12v gekozen jaren geleden idd omdat het zo lekker compact en ergonomisch was/is qua schroefboormachine. Ik zie gewoon weinig ontwikkeling in het 12v systeem en ben bang dat de figuurlijke stekker eruit getrokken wordt. De markt dicteert en die gaat naar groter en zwaarder.

• Leuk
Waarderingen: gerwin

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.492
778
Moordrecht
Ik heb ook een paar Bosch 12v apparaten en ik vind ze heerlijk werken, lekker licht en voor de meeste toepassing meer dan prima. De keren dat ik m'n zware 18V Panasonic per jaar echt nodig heb zijn op 1 hand te tellen. Ik heb het dan over de schroevers. Er is op dit moment zoveel voor te krijgen dat je je helemaal uit kan leven. Het zou kunnen dat de lijn een keer ophoudt, maar MP staat er ook helemaal vol mee. Voor de hobbyist is het goed te doen

Schuren op accu is wat mij betreft niet te doen, zeker niet professioneel. De machines worden gewoon te zwaar

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.931
925
Enschede
ingoogni.nl
Schuren op accu is wat mij betreft niet te doen, zeker niet professioneel. De machines worden gewoon te zwaar
Daarom is perslucht zo fijn, maar op klus weer wat lastig. Vroeger, toen ik nog wel eens iets buiten de deur deed had ik een kleine fluisterstille Hyundai generator (2500 - 3000 W). Voldoende voor een stofzuiger en een apparaat. Niet meer van deze tijd natuurlijk, liever een paar kilo lithium in de achterbak ....

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
41
10
Overijssel
Hartelijk dank voor de input allemaal.
Ik zet het idee om afscheid te nemen van 12v uit mijn hoofd. Het is ergonomisch fijn mee werken en heerlijk compact. Ik denk niet dat er snel een fijnere schuurmachine gevonden gaat worden voor de kleinere klussen. Het accuprobleem kan relatief eenvoudig en goedkoop verholpen worden door twee kleine of 1 grote nieuwe accu erbij te nemen ik denk dan inclusief een nieuwe brushless schroevendraaier want die is wel aan vervanging toe.

En dan zien we wel hoe en of het Bosch 12v zich nog gaat doorontwikkelen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Ik zet het idee om afscheid te nemen van 12v uit mijn hoofd.
mijns inziens dienen we hier hoofdzakelijk technisch en objectief te blijven
ik heb jou mijn ervaringen meegegeven
subjectief gezien: ben blij dat je de 12V niet afzweert (binnen zijn toepassingsgebied zou ik het zelf niet doen)

ik denk dan inclusief een nieuwe brushless schroevendraaier want die is wel aan vervanging toe.
was in mijn opsomming vergeten dat ik later een borstelloze machine bijgekocht heb
zonder verwisselbare kop
die heeft ook een hoger toerental dan mijn oorspronkelijke met verwisselbare kop (nog altijd 2)
gebruik ik bijna exclusief om te boren
zowel in hout als metaal
ter vervolleding: nu heb ik 3 boormachientjes 12V accu, wat mij het wisselen van bit/boor bespaart
mijn zoon heeft een multitool op 12V gekocht (een fein had ik al)

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
41
10
Overijssel
mijns inziens dienen we hier hoofdzakelijk technisch en objectief te blijven
ik heb jou mijn ervaringen meegegeven
subjectief gezien: ben blij dat je de 12V niet afzweert (binnen zijn toepassingsgebied zou ik het zelf niet doen)

was in mijn opsomming vergeten dat ik later een borstelloze machine bijgekocht heb
zonder verwisselbare kop
die heeft ook een hoger toerental dan mijn oorspronkelijke met verwisselbare kop (nog altijd 2)
gebruik ik bijna exclusief om te boren
zowel in hout als metaal
ter vervolleding: nu heb ik 3 boormachientjes 12V accu, wat mij het wisselen van bit/boor bespaart
mijn zoon heeft een multitool op 12V gekocht (een fein had ik al)
Ik zat al te denken aan een nieuwe boormachine met verwisselbare koppen. Ooit een 3,6v van Bosch groen gehad en dat kwam toch best wel vaak van pas. Zal eens gaan kijken wat er allemaal beschikbaar is.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Ik zat al te denken aan een nieuwe boormachine met verwisselbare koppen. Ooit een 3,6v van Bosch groen gehad en dat kwam toch best wel vaak van pas. Zal eens gaan kijken wat er allemaal beschikbaar is.
hm
heb een paar jaren geleden 150 euro neergelegd voor een groene wipzaag van bosch
op de handleiding stond dat ik de accu niet (geen grapje !) leeg mocht laten lopen bij het gebruik
binnen de kortste keren gaf de accu de geest
er zat inderdaad geen ontladingsbegrenzing op
van die blauwe 12V ben ik best tevreden
het is ff zoekenwat best in je assortiment past
noot: heb mijn blauwe accu-schroevendraaier ooit toevallig naast een festool van een collega geplaatst
de blauwe haalde het moeiteloos van de groen-gele :ROFLMAO:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Toen ik mijn winkel nog had, was oa festool dealer, wilde ik geen festool accu schroefmachine. Toen viel mijn keus op milwaukee. Beter prijs prestatie. Dit kan nu totaal anders zijn.
Verder snap ik de voorliefde voor delta machines niet. Ik schilderde best veel ook professioneel maar had zelden er een nodig. Ja ik heb er wel enkele. 2 van fein. En de rotex 90 waar ook een delta zool op kan. Echter die machines zijn multi inzetbaar. Je drukt veel te snel te veel op de punt waardoor je papier en zool slijt.
Zo heeft ieder zijn eigen smaak. Ik keek vorige week nog naar de datum op mijn fein driehoek papier alles ouder dan 2000.

Peer76

Guest
schuurmachine met vlakschuur en delta plaat zodat het redelijk multifunctioneel is.
En is het niet raadzaam om er gewoon een te nemen op 230v?
Met bovenstaande zinnen zou ik de GSS 160 willen adviseren. Dit is ook een blauwe Bosch met 3 verschillende schuurzolen (dus net zo functioneel als jouw 12 apparaat) en goudkoper dan een 18 volt machine. Jouw 12 volt schuurmachine kan je dan uiteraard in blijven zetten voor als er ff iets geschuurd moet worden, terwijl je daarnaast dezelfde vertrouwde machine ook langdurig met snoer kan gebruiken.

Ik schuur vaak met mijn Festool RTSC 400 op accu, zeker als ik bovenop de steiger aan het werk ben.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.