Advies gevraagd over gebruik tungolie

PeterVEnk

Nieuw lid
6 okt 2020
1
0
Ik heb een bamboo aanrechtblad waarin nog een spoelbak gemonteerd moet worden. Mijn plan is (heb alles al in huis) om het blad in de tungolie te zetten. Mijn vraag: eerste de wasbak kitten en dan de olie aanbrengen of juist andersom? In verband met hechting.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik heb een bamboo aanrechtblad waarin nog een spoelbak gemonteerd moet worden. Mijn plan is (heb alles al in huis) om het blad in de tungolie te zetten. Mijn vraag: eerste de wasbak kitten en dan de olie aanbrengen of juist andersom? In verband met hechting.
Ik kies er eigenlijk altijd voor om eerst te bevestigen en daarna pas af te werken, maar ik ken ook mensen die hun te "lijmen" oppervlakte afplakken, daarna het hout afwerken en dan pas te monteren.

De eerste optie is de veiliger kwa goede hechting en je hoeft minder nauwkeurig te werken. Het 2e maakt het afwerken vaak een stuk makkelijker, maar je moet wel nauwkeuriger te werk gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Heb toevallig vandaag het aanrechtblad eerst in de tungolie gezet.
Wanneer dat droog is (geen idee hoelang dat duurt) plaats ik de in-gefreesde spoelbak met daaronder de kit.
Ga de randen van het aanrechtblad en de spoelbak wel eerst afplakken.
Zal jullie op de hoogte houden van het resultaat.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Binnen 24 uur is de tungolie helemaal droog. Niet plakkerig of vettig, helemaal super droog en keihard.
Morgen kit ik de spoelbak erin. Deze kit is enkel om alles waterdicht te maken, niet om de spoelbak aan het aanrechtblad te bevestigen, dat gaat met tien speciale draadeindjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Ik had beloofd jullie op de hoogte te houden, nou hier komt 't .... ;-)
Eén groot succes. De spoelbak zit erin en de aansluiting op het geoliede hout is waterdicht.
Plakband liet zich ook zonder problemen verwijderen, en al helemaal van het geoliede werkblad.
Vrouw blij, ik blij ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooi dat het gelukt is met de spoelbak. En nu ga je de hond maken? :D
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Nee, de rest moet eerst nog af ... :confused:
Da's het nadeel van een gekocht huis uit de jaren 50 waar nog nooit iets aan verbeterd is.
Maar... het houd me van de straat en dat past me wel in deze corona tijd.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Ok, eerste keer dat ik hier een plaatje toevoeg.
Randen spoelbak dikte 1 mm.
In het werkblad 2 mm ingefreesd.
Met de kit eronder ligt de spoelbak net een halve mm onder het werkblad.

Je ziet het, moet de afwas nog doen :)

IMG_20201019_102132.jpg
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Woon op twee plekken. In het oosten van Nederland en in het oosten van Polen.
In verband met ziekte en de corana perikelen hebben we dit jaar niet veel mogen reizen.
Zitten net als onze koning gewoon een tijdje vast in NL :-(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.