Advies gevraagd kleine blokschaaf

Robberdebop

Nieuw lid
25 sep 2013
8
7
Dames, heren,

Vraagje aan de kenners. Wat is een redelijk goede kleine blokschaaf. Te gebruiken voor scheepsmodelbouw. Ik gebruik nu een davidschaaf. Is redelijk te doen, maar het recht afstellen is best een “dingetje”.
Het formaat van het davidschaafje is naar volle tevredenheid.
Welk merk/type sluit aan qua gebruiksdoel tegen redelijke kosten?

Hoor graag jullie ervaringen/adviezen.

Vriendelijke groet,

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
212
81
Delft
De kunz versie van de 101 en van wat ik kan zien de stanley ook hebben voor mij een te grote mondopening om fijn rond hoekjes mee te werken. De schaaf hapt dan omdat het hoekje in de mond valt.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.848
885
Enschede
ingoogni.nl
Een David is maar 110 mm lang, de meeste blokschaven zijn duidelijk langer. Een mogelijk alternatief:

of de nog kleinere Juma 101

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.387
2.046
Terkaple
www.woodworking.nl
Blokschaafje 102, meestal in brons en idem de iets kleinere 101 het vioolschaafje zijn geschikt.

Wat misschien ook handig is, is het blokschaafje van Bridge City Tools, die heeft verstelbare zijkanten waarmee je klein deeltje ook nog van dikte kunt schaven.

Die zijstukken kunnen er ook af, dan is het ongeveer het formaat van het David schaafje, Dit schaafje wordt ook gebruikt in de setjes van BCT om zelf chopsticks en potloden te maken.

1735913129438.png

Ik heb ze alle 3, je bent welkom om ze te proberen. Kan bij Baptist overigens ook.

jaap

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.866
3.207
Gaanderen
Als je ze niet allemaal wil kopen zou ik kijken welke schaaf het fijnst in je handen vind liggen. Snel scherp te slijpen vind ik erg fijn. Ook het verstellen van de beitel vind ik een belangrijk punt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.